מדיה, פרסום ושיווק

למרות דחיית העתירה נגדה, הרשות השנייה תשלם הוצאות לזניט

יוליה שמאלוב ברקוביץ יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ (צילום: משה שי פלאש 90)

הרשות השנייה תשלם לחברת רכש המדיה זניט הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים במסגרת עתירת זניט נגד הרשות על ההחלטה להגביל את היקף המכירה המקסימלי של זמן פרסום לחברת רכש מדיה אחת. בהחלטה שניתנה היום (חמישי) קבעו השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ואלכס שטיין כי בשל ההתפתחויות בשוק העתירה מיצתה את עצמה, אך לא נתנו התייחסות נקודתית לגבי הטיעונים שהועלו בה או צדקת מי מהצדדים.

העתירה הוגשה במקור ביוני 2017, בעקבות החלטת מועצת הרשות מינואר 2014 להגביל את רכש המדיה ל-25% לכל היותר עבור כל חברת רכש, בהתאם להמלצות ועדת שחם. הועדה, בראשות יו"ר ועדת הטלוויזיה במועצת הרשות דאז יעקב שחם, המליצה להגביל את היקף הרכש כדי להגביר את התחרות בין החברות העוסקות בכך ולהקטין את כושר המיקוח של כל אחת מהן מול גופי השידור.

במקביל לפעילות ועדת שחם, החל גם הממונה על ההגבלים העסקיים דאז פרופ' דיוויד גילה לדון בנושא, בעקבות בקשת לפטור מהגדרת הסדר כובל שהגישה יוניברסל מקאן ב-2013 כדי להאריך את שיתוף הפעולה עם משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב. יוניברסל מקאן היא השחקנית הגדולה ובעלת הכוח המשמעותי בתחום רכש המדיה, שנחשב ריכוזי מאוד. הבקשה אושרה אז אך נקבע שיוניברסל מקאן לא תוכל להחזיק יותר מרבע מהרייטינג בפריים טיים.

ועדת שחם אימצה את המספר וקבעה תקן מחמיר עוד יותר, לפיו אף חברת רכש מדיה לא תוכל לקנות יותר מ-25% מהפרסומות של כל זכיין – זה היה לפני המעבר לרישיונות – ובפריסה לאורך כל היום. יחד עם זאת, בשוק הפרסום לא התייחסו ברצינות להמלצות אלה, והרשות בתורה לא אכפה אותן באופן הדוק או מרתיע. בשל כך עתרה זניט לבג"צ באמצעות עורכי הדין הלה פלג וג'ואי לייטסטון, ודרשה צו שיחייב את הרשות לנמק מדוע אינה מיישמת את ההחלטה של עצמה ולא אוכפת את הגבלת רכש המדיה.

יעקב שחם (צילום: מתוך הפייסבוק של יעקב שחם)
פעם הייתה ועדת טלוויזיה ברשות השנייה. יעקב שחם (צילום: מתוך הפייסבוק של יעקב שחם)

בתשובת הרשות לעתירה באמצעות עורכי הדין יאיר עשהאל וחגית חרס נטען כי ננקטים צעדים מול הזכייניות ליישום ההחלטה ובשל מורכבותה התהליך לוקח זמן. זניט טענה מנגד כי מדובר ב"אכיפה למראית עין בלבד" וכי בפועל ההחלטה לא מיושמת.

בינואר האחרון הודיעה הרשות לבג"צ כי הוחלט על הקפאת יישום ההחלטה להגביל את היקף רכש המדיה, מאחר שלפי מידע שהונח בפניה כולל חוות דעת מומחה שמונה על ידה לבדיקת העניין, אין במגבלה זו די כדי לאסדר את חוסר האיזון שקיים בשוק רכש המדיה. המומחה שמונה היה שלי תשובה מחברת הייעוץ דלויט, שחוות דעתו – כמו גם חוות דעת של רשות התחרות – המליצו להסיר את ההגבלה על היקף רכש המדיה בטענה כי יש בכך סיכון לפגיעה בתחרות, והיא לא מהווה מענה לחוסר האיזון הקיים בשוק.

בהחלטת בית המשפט מהיום, בה הוחלט כאמור על דחיית העתירה, נכתב כי "אין טעם בשלב הנוכחי לבחון את פעולות האכיפה הצופות פני עבר. משכך, אף אין צורך להידרש לשאלה אם היה ראוי מלכתחילה לצרף לעתירה צדדים שיש להם אינטרס בה, מו הערוצים השונים וחברות רכש המדיה. חזקה על המועצה כי תפעל בהקדם לבחינת פתרונות חלופיים לאסדרת השוק". השופטים הטילו על הרשות לשלם את הוצאות זניט בשל פעולותיה לקידום פתרון לנושא. מאחר שתקציב הרשות השנייה מגיע ממימון של המפוקחות רשת וקשת, בפועל התשלום לזניט – שקונה מהן זמן פרסום – יגיע מכיסן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות