כללי

עיתונות ממוסדת מול העצמאיים: שיחה עם בעלי אתר ג'ירפה

לובו יזנר ורון פיירמן בפודקאסט "המחדשנים" לובו יזנר ורון פיירמן בפודקאסט "המחדשנים"

בפרק השני של הפודקאסט "המחדשנים" מתארח רון פיירמן, הבעלים והעורך הראשי של אתר הטכנולוגיה והגאדג'טים ג'ירפה שהוקם לפני ארבע שנים וחצי והפך לאחד האתרים המובילים בתחום, עם לא מעט הישגים עיתונאיים וחשיפות בינלאומיות.

השיחה החלה בהתמקדות בחיים של אתר תוכן מקצועי עצמאי, במרחב בו קיימים הרבה אתרים ובלוגים עצמאיים בכל תחום בחיים, החל בתיירות, כלה בבישול, לייף סטייל וצרכנות ועד לפוליטיקה, אולם בתחילת ימי האינטרנט היו בעיקר בלוגים ואתרים בתחומי הטכנולוגיה, וההתחלה לא הייתה פשוטה.

פיירמן נזכר בימים בהם עיתונאים היו מתמרמרים על כך שמזמינים "בלוגרים" למסיבות עיתונאים ואף מצרפים אותם למשלחות עיתונאים לתערוכות בחו"ל "על חשבון עיתונאים אמיתיים".

"אם פעם הייתה רק את העיתונות הממוסדת ואחר כך הגיעו האתרים העצמאיים כמו ג'ירפה, היום אנחנו כבר בשלב הבא, היום יש את היוטיוברים ואת המשפיענים ברשת, זאת אומרת שהיום כל אחד, עם הטלפון שיש לו בכיס יכול לייצר חדשות, יכול לייצר תוכן ולא חייב שתהיה לו פלטפורמה משלו, אתר משלו, כל אחד הוא תחנת שידור… אם פעם העיתונות הממסדית לא אהבה את האתרים העצמאיים, היום האתרים העצמאיים פחות ופחות 'נספרים' ויותר הולכים לכיוון של המשפיענים. זה כבר לא חשוב אם יש לך תעודת עיתונאי, ואפילו אם למדת – מה שחשוב זה שיש לך מספיק עוקבים באינסטגרם, ביוטיוב או פייסבוק".

-אם זה המצב, אז מדוע באמת לא לקנות רינג תאורה ולצלם בסמארטפון סרטוני יוטיוב, למה להתעקש להמשיך להפעיל אתר, עם כל ההוצאות הכרוכות בעניין והקושי להרוויח מזה?

"קודם כל, זה התחיל מאהבה לתחום", מתרץ פיירמן את חוסר ההיגיון הכלכלי. "אני לא רואה את עצמי הופך ליוטיובר, למרות שאנחנו מעלים הרבה סקירות וידיאו – אבל זה חלק מהאתר, זה לא עסק בפני עצמו. היתרון באתר זה היכולת שלי להביא את כל סוגי המדיה שאני רוצה, בכתב, בווידאו או באודיו כמו פודקאסטים למשל, אבל היתרון הגדול ביותר הוא שכבעל אתר עצמאי אתה הבעלים של התוכן שלך, בעוד שכמשפיען התוכן שלך שייך בעצם לפלטפורמה שבה אתה משתמש. אתה תלוי בהם, אתה מתארח אצלם. כולנו זוכרים את המקרה של אבי לן (סטטוסים מצייצים) שביום אחד פייסבוק פשוט סגרה לו את הבאסטה".

בהמשך סיפר פיירמן איך אתר עצמאי מישראל הצליח להשיג לא מעט חשיפות בינלאומיות שהודהדו בגופי תקשורת עולמיים ("חלקם נתנו קרדיט חלקם לא", נאנח פיירמן) ואפילו חשף על איזו חשיפה הוא עובד ממש בימים אלה.

-מה דעתך המקצועית גם על מה שקורה היום בעולם הגאדג'טים?

"בשנים האחרונות עולם הסמארטפונים די יבש, אפילו משעמם. כולם עם אותו עיצוב, אותה זכוכית גרילה, אותו חיישן של סוני… אני מחכה למשהו הבא שילהיב".

דווקא בתחום הרכבים החשמליים, מוצא פיירמן עניין, בעיקר בהתקדמות בפיתוח סוללות חדשות ושיטות הטענה מהירות, שהפיתוח בתחום עובר מעולם הסלולר לעולם הרכב.

האזינו (וצפו):

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות