מדיה, על סדר היום

איגודי היוצרים: מסקנות פולקמן עלולות לפגוע ביצירה הישראלית

לירן עצמור בהפגנה מול משרד התקשורת "יוטיוב הם לא פילנתרופים". לירן עצמור בהפגנת היוצרים בעקבות פרסום דוח פולקמן (צילום: מערכת כסית)

איגודי היוצרים קוראים לשר התקשורת ד"ר יועז הנדל להקים צוות משותף עם גורמים מהתעשייה לבחינת המלצות ועדת פולקמן ולהחלטה משותפת אילו מהן לאמץ ואילו לא, בדומה לצוותים שישבו עם ועדת לנדס שניסחה את חוק התאגיד. השר הנדל מתכוון לתרגם את מסקנות ועדת פולקמן להצעת חוק שתוגש עם השלמת העברת התקציב וחזרת הכנסת מפגרה, ולא להכניסה כחלק מחוק ההסדרים בשל מורכבות הנושא ורצון לדון בו ביסודיות.

במכתב שנשלח אמש (ראשון) לשר הנדל על ידי הפורום הדוקומנטרי בישראל, איגוד המפיקים ואיגוד התסריטאים, קראו היוצרים לשר להחיל רגולציה זהה על כלל השחקנים בשוק השידורים, ישראלים וזרים כאחד. כמו כן קוראים היוצרים להחיל חובת השקעה בהפקות מקומיות בהתאם למדרגות הכנסה נמוכות יותר מאלו שהוצעו על ידי ועדת פולקמן, שקבעה חובת השקעה החל מהכנסות של 300 מיליון שקלים.

על פי המלצת איגודי היוצרים, יש לקבוע חובת השקעה כבר מהכנסות של 50 עד 100 מיליון שקלים (חובת השקעה של 2% מההכנסות), בהכנסות של מעל 100 מיליון שקלים חובת השקעה של 4%, מעל 200 מיליון הכנסות חובת השקעה של 6% ובהכנסות של מעל 300 מיליון שקלים, חובת השקעה מינימלית של 8% מההכנסות, כפי שנדרשות כיום חברות הכבלים והלווין.

מעילה | צילום יח"צ: yes
דברים שקורים כשיש חובת השקעה בהפקות מקור. "מעילה" (צילום: יח"צ yes)

סלקום ופרטנר רחוקות מסף חובת ההשקעה

המלצות היוצרים להחיל חובת השקעה מסף הכנסות נמוך יותר מזה שקבעה ועדת פולקמן נובעות מההכנסות הנמוכות של סלקום TV ופרטנר TV והצפי כי הן לא תגענה בעתיד הנראה לעין למדרגות ההכנסה שמחייבות השקעה בהפקות מקור. בנוסף, המעבר של חברות הטלוויזיה הוותיקות לשידורים בטכנולוגיית OTT – שאינם כפופה לרגולציה – מאפשרת גם להן להקטין את חובת ההשקעה בתוכן מקורי.

בסיכום פנייתם כתבו איגודי היוצרים: "נדגיש כי על אף כוונות ראויות של הוועדה להסדיר את שוק הטלוויזיה, המפגר בשנים רבות אחר הנעשה במדינות אחרות והמציאות הטכנולוגית המשתנה תדיר, חלק מהמלצותיה עשויות לפגוע ביצירה המקורית ולהשיג את המטרה ההפוכה. למרבה הצער, הוועדה לא הציגה לאורך כל התהליך וגם בדו״ח הסופי את מקור הנתונים ו/או מקורות אשר עליהם היא מתבססת, והאם וכיצד נעשתה הבחינה הכלכלית הנדרשת, אשר קושרת בין המלצות הוועדה למצב הקיים בשוק הישראלי. יותר מכך, גם כאשר הוצגו בפני הוועדה אופני פעולה ומודלים מן העולם המערבי, דוגמת הדירקטיבה האירופאית – אין להם ביטוי בהמלצות הוועדה, שהתעלמה מהם לחלוטין ובחרה בדרך עצמאית, אשר לא ברור על מה היא מתבססת. כבוד השר, אנו מאמינים כי אתה חפץ בשמירה על היצירה המקורית ותומך נלהב של תרבות ישראלית… מסקנות אלה, באם יתבססו בחקיקה כלשונן, עלולות לפגוע קשות בתעשיית הטלוויזיה הישראלית".

היוצרים לא מתכוונים להכנע בשקט וכבר החלו לאחרונה בצעדי מחאה נגד אימוץ מסקנות ועדת פולקמן כלשונן. לפני כעשרה ימים התכנסו כמה עשרות יוצרים בכניסה למשרד התקשורת בתל אביב וקראו לשר הנדל להחיל חובת השקעה בהפקות מקור על כלל השחקנים בשוק, ולא להקל על ענקיות התוכן הבין-לאומיות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות