דיגיטל

המערכת החדשה של אפל שתפגע עוד בפרטיות המשתמש

טים קוק באירוע של אפל לפני כחודשיים טים קוק באירוע של אפל לפני כחודשיים

הדרך להפרת פרטיות רצופה כנראה בהרבה כוונות טובות. חברת אפל הודיעה בסוף השבוע על פיצ'ר חדש שיתווסף למכשיריה החל מהגרסאות הבאות של מערכות ההפעלה שלה לאייפון, אייפוד, השעון והמחשבים שלה. מדובר במערכת שתסרוק תמונות שעולות לשירות הענן שלה iCloud וכן את שירות ההודעות מסנג'ר, ותבדוק האם הן מכילות תמונות של ניצול מיני של ילדים CSAM – Child Sexual Abuse Material.

בדיקות שכאלה נעשות כבר מזה זמן רב במערכות דואר אלקטרוני, גם על ידי אפל וגם על ידי גוגל למשל, אולם הפעם מדובר בעליית מדרגה שכן הבדיקה נעשית במכשיר עצמו, גם אם החומר לא נשלח החוצה.

באפל טוענים: רק משווים, לא צופים בתמונות

באפל מבהירים, בעמוד מיוחד שנפתח באתר שלהם https://www.apple.com/child-safety/ , כי מערכת בינה מלאכותית מנתחת את זיהוי התמונה ומשווה למאגר של המרכז האמריקאי למען ילדים נעדרים ומנוצלים (NCMEC – National Center for Missing and Exploited Children ).

הבדיקה מתבצעת רק אם התמונות מגובות ל-iCloud, בטרם עלייתן לענן, ואם הן מזוהות כ-CSAM – הן נחסמות ומדווחות. במקרה שמדובר בכמות גדולה של תמונות – הן יועברו לבדיקה על ידי גורמים אנושיים. לטענת אפל הבדיקה רק תבחן את זהות התמונות למאגר ולא את התוכן שלהן.

מנגנון הגנה נוסף נמצא באפליקציית ההודעות של אפל iMessage, וזאת נועדה להגנה על ילדים בני 13 ומטה שמחוברים לשירות הענן המשפחתי של אפל. כאן נסרקות התמונות שיוצאות או נכנסות למערכת, ואם הן נחשדות כפורנוגרפיית ילדים – התמונה תטושטש והילד יקבל אזהרה המסבירה במה מדובר. אם יבקש לראות את התמונה בכל זאת – הודעה תישלח להורה שהוגדר כראש המשפחה. גם אם יתבצע חיפוש, באמצעות סירי או דפדפן שחשוד כחיפוש אחר חומרים אסורים – הילד יקבל הודעה והסבר על הנושא.

"התאגידים מאזינים לשיחות שלנו וקוראים את המיילים שלנו"

עו"ד גיא אופיר - צילום: יח"צ
עו"ד גיא אופיר – צילום: יח"צ

אין ספק שמלחמה בניצול מיני של ילדים היא דבר חשוב וראוי, אולם כמובן לא ניתן להתעלם מהחשש לפגיעה בפרטיות המשתמש המתלווה לעניין והשאלה היכן עובר הגבול. עו"ד גיא אופיר, המתמחה בנושאי פרטיות ברשת, לא מתרגש מהמהלך של אפל, אך לא מפני שהדבר תקין, אלא מפני שלדבריו אין חדש תחת השמש. "התאגידים הרב לאומיים מאזינים לשיחות שלנו, קוראים את המיילים והצ'אט שלנו וסורקים את התמונות שלנו", הוא אומר לאתר "כסית". "כך היה עד עתה ואין חדש בהודעת אפל. מיקרוסופט הודתה לפני שנים כי פרצה לתיבת דוא"ל של עיתונאי שהשתמש בהוטמייל כדי לראות מי העובד שמדליף לו מידע על שחיתות במיקרוסופט".

באפל מדגישים כי הם שומרים על פרטיות המשתמשים ועל המידע שלהם, וכי כאמור הבדיקה היא לא על תוכן התמונות אלא רק אם הן קיימות במאגר הידוע של NCMEC, באמצעות הזיהוי הדיגיטלי של התמונה ולא סריקת התוכן שלה, מה שאומר שאם מדובר בפדופיל שמצלם בעצמו תמונות שלא נכנסו למאגר – המערכת לא תזהה אותן. המערכת תהיה זמינה רק בארה"ב, אולם באפל אומרים כי ייתכן שהם ישתפו פעולה בעתיד גם עם מאגרים נוספים, ואף ממדינות אחרות, והם לא מחויבים ליידע את המשתמשים על שיתופי פעולה שכאלה. נותר לתהות האם יהיה שיתוף פעולה למשל גם עם מאגרי מידע בסין, ומה יהיה התוכן שייבדק.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות