מדיה

דו"ח 2018: HOT ו-yes משקיעות מעל ומעבר, אך פחות מבעבר

HOT ו-yes מאה אלף שקלים כל אחת. HOT ו-yes

המועצה לשידורי כבלים ולווין פרסמה היום (חמישי) את הדו"ח השנתי לשנת 2018, בו נבדקו עמידת מפוקח המועצה בחובותיהן לשנה זו. מהדו"ח עולה כי לחברות הכבלים והלווין הוכרו השקעות בהפקות יותר מהמינימום בו הן מחויבות ברישיון – 8% מהכנסותיהן מדמי מנוי בשנה הקודמת – וכהגדרת מחברי הדו"ח, "היקף זה של הכרה בדרמות וסרטי תעודה עולה בהרבה על חובת ההשקעה שנקבעה על-ידי המועצה לסוגות אלו, והוא מציב את חברת HOT וחברת yes כמפיקות מובילות בתחומים אלה".

על פי הדו"ח, HOT נדרשה להשקיע כ-142 מיליון שקלים בהפקות מקומיות קנויות, והמועצה הכירה לה בהשקעה של 148.5 מיליון שקלים. עם זאת, החברה הגישה להכרה השקעה בהיקף של 152.3 מיליון שקלים – כלומר כמעט ארבעה מיליון לא הוכרו על ידי המועצה. עבור yes, חובת ההשקעה עמדה על מעט יותר מ-130 מיליון שקלים, והמועצה הכירה לה בהשקעה של 136 מיליון שקלים.

במדידת היקף ההשקעה ב "סוגות מורכבות" – סדרות דרמה, דרמות מורכבות וסרטי תעודה, בהן מחויבות החברות להשקיע לפחות 4% מהכנסותיהן – HOT השקיעה הרבה מעבר לחובתה: מול חובה של 71 מיליון שקלים, הוכרו לחברה השקעות של כ-102 מיליון שקלים. גם yes השקיעה סכום גבוה משמעותית ממה שאליו היא מחויבת: החברה נדרשה להשקיע בסוגות אלה 65 מיליון שקלים ובפועל הוכרו לה השקעות בהיקף של יותר מ-97 מיליון שקלים.

גם במדידת היקף השעות של תוכן מקומי, לשתי החברות הוכרו שידורים מעבר לחובת המינימום: HOT נדרשה לשדר לפחות 546 שעות של הפקה מקומית בשידור ראשוני, והיא שידרה כמעט פי 1.5 מזה – 803 שעות. כמו כן, החברה עמדה בדרישת החוק כי מחצית משעות ההפקה המקומית יהיו של מפיקים חיצוניים – כלומר לפחות 273 שעות – והיא עמדה בחובה זו ומעבר לכך עם 388 שעות הפקה חיצונית. yes נדרשה לשדר 329 שעות של תכניות מהפקה מקומית בשידור ראשוני ושידרה גם היא כמעט פי 1.5 ממה שנדרשה – 485 שעות.

שבאבניקים 2 | צילום מסך: HOT
גופי תוכן מובילים בסוגה עלית. "שבאבניקים 2" של HOT (צילום מסך)

פחות הכנסות – פחות השקעה

מאחר שחובת ההשקעה של HOT ו-yes נגזרת מהכנסותיהן, הירידה בהכנסות אלו עקב כניסת מתחרים חדשים הובילה גם לירידה בהשקעה, ובלי שסלקום TV ופרטנר TV מחויבות בהשקעה בהפקות מקור למעשה מדובר בהוצאה שאבדה לבלי שוב. לשם השוואה, לפי נתוני מועצת הכבלים והלווין, בשנת 2015 נדרשה HOT להשקיע 161.5 מיליון שקלים בהפקות מקומיות והוכרו לה בפועל יותר מ-164 מיליון שקלים, מתוכם 108 מיליון הושקעו בסוגה עלית.

באותה שנה, חובת ההשקעה הכללית המינימלית של yes עמדה על 136 מיליון שקלים, והוכרו לה השקעות במעט יותר מ-135 מיליון שקלים, כלומר נספר לה באותה שנה חוסר בהשקעה של קרוב למיליון שקלים. יחד עם זאת, בתחום הסוגה העלית, המועצה הכירה לחברה בהשקעה של יותר מ-114 מיליון שקלים, הרבה יותר מהמינימום הנדרש באותה שנה שעמד על 68 מיליון שקלים.

עשרות מיליוני שקלים של השקעה מעבר למינימום. "בני אור" של yes (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)

הפחתת חובת המינימום להשקעה בהפקות מקור ומיקודה בסוגה עלית

המלצות ועדת פולקמן שפורסמו בשבוע שעבר מציעות כי הנתח מהכנסות שחברות הכבלים והלווין תידרשנה להשקיע בהפקות מקור יירד מ-8% ל-6.5%, אך שיעור זה יידרש להתמקד בהפקות סוגה עלית שחובת ההשקעה בה עומדת כיום כאמור על 4% מההכנסות. בארגוני היוצרים כבר החלו בשבוע שעבר במאבק נגד אימוץ המלצות אלה, שכוללות הפחתה בחובת ההשקעה בהפקות מקור גם לבעלי הרישיון בערוצים המסחריים, ומעט מאוד פיקוח והחלת חובת השקעה על השחקנים הבין-לאומיים.

ליאור תמאם, מנכ"ל איגוד התסריטאים: "משנת 2015 ועד שנת 2018 בה עוסק הדו"ח, ישנה ירידה של 25% בסך ההשקעה ביצירה הישראלית, ומאז יש ירידה של מיליונים נוספים. אמרנו את זה ועכשיו זה רשמי, המציאות היום חמורה בהרבה. חבל שנדע את זה רק בעוד שלוש שנים, כשמועצת הכבלים והלווין תואיל בטובה לפרסם את הדו"ח הרלוונטי. אני מקווה שוועדת פולקמן ניזונה מנתונים מעודכנים מאלה".

צרכנות: יותר תלונות נגד HOT, אבל פחות מב-2017; עלייה קלה במספר התלונות נגד yes

מנתוני מחלקת פניות הציבור של המועצה עולה, כי ב-2018 הוגשו כמעט 15 תלונות לכל 10,000 מנויים של HOT, לעומת 18.64 תלונות לכל אותו מספר מנויים של החברה בשנה הקודמת. ב-yes מספר התלונות לכל אותו מספר מנויים עמד על 8.5, בעוד שב-2017 הוא היה כמעט 7.5 – עלייה של 15%. התלונות הנפוצות ביותר נגד HOT היו בנושאי כספים, והנושא השכיח ביותר בתלונות נגד yes היה שירות.

נציג שירות לקוחות (צילום אילוסטרציה: envato elements)
בעיות כספים ב-HOT, בעיות שירות ב-yes (צילום אילוסטרציה: envato elements)

בהשוואה לחברות אחרות, הפניות נגד HOT היוו 47% מכלל הפניות שהגיעו למועצה, ולאחר בחינה 60% מתוכן נמצאו מוצדקות. התלונות נגד yes היו 20% מכלל הפניות שהגיעו למועצה, ומחצית מתוכן נמצאו מוצדקות. שאר הפניות נגעו לגופים לא מפוקחים או בנושאים כללים, ובסך הכל סייעה המועצה להשיב לפונים לה כ-300 אלף שקל מ-HOT ו-yes.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות