כללי

למה אמרתי לא להצעה לעשות קמפיין לרומן זדורוב | טור

משפט חוזר לרומן זדורוב: 50 בקשות לראיין את יוצרי צל של אמת רומן זדורוב

לפני כשנה צלצל הטלפון הנייד שלי ומהצד השני של הקו שאלה אותי מכרה ותיקה אם אסכים להיפגש עם ועד הפעולה הציבורי לשחרור רומן זדורוב. עד אותו רגע לא ידעתי שיש ועד פעולה, לא ידעתי שיש קמפיין סדור ולא ידעתי שלזדורוב יש גב ציבורי מאורגן המוביל את הקמפיין לשחרורו. כמובן שהסכמתי להיפגש, הסקרנות והאתגר תמיד ניצחו כל שיקול אחר.

רונן צור | צילום: רמי זרנגר
רונן צור | צילום: רמי זרנגר

מול חבורה צעירה וחדורת מטרה היה קשה שלא להתרשם עד כמה יכולה קבוצת ישראלים המשוכנעים בצדקת דרכם, להפוך עולמות ולסדר את קוביות התודעה מחדש.

הדיון היה ארוך ומרתק, והאמנתי להם כשאמרו שאין להם כל היכרות עם זדורוב והם עושים זאת מתוך שיקול ציבורי ואנושי חף מכל אינטרס. האמנתי כי לא מדובר באיש עסקים עתיר הון או נבחר ציבור עתיר אינטרסים, אלא במחלוקת אמיתית הקורעת את דעת הקהל.

שאלתי שאלות רבות וחפרתי לעומק המחלוקת ובסיום הפגישה סירבתי לקחת על עצמי את הובלת הקמפיין. במקרה שבו נרצחה ילדה תמימה וטהורה חפה מכל פשע, חשתי שעליי להיות משוכנע ב-100% שנעשה עוול למי שהורשע ברציחתה. זה לא קרה בשיחתנו.

"הפרשנים" שמלגלגים על "מהנדסי התודעה"

מאז הפגישה עקבתי באדיקות אחרי הקמפיין הסדור והמאורגן של ועד הפעולה, ותהיתי אם גם במקרה זה תיכנע המערכת המשפטית לקמפיין הציבורי. תהיתי כיוון שמעת לעת קמים פרשנים וצדקנים המבקשים בבוז ובלעג לנקות מהמרחב הציבורי את היועצים האסטרטגיים, את יועצי התקשורת, את הדוברים ואת מנהלי המשברים, שבלעדיהם ערעור זדורוב לא היה נשמע כלל.

הם מכנים אותם בלגלוג מתנשא מאעכרים, מתווכים, מהנדסי תודעה, מניפולטורים, ספינולוגים או סתם שקרנים. חוסר היכולת להתמודד עם האתגר האינטלקטואלי שיועצים מתוחכמים ומנוסים מעמידים בפני דעת הקהל ובפני אותם פרשנים וצדקנים, מובילה אותם למקום של כינויי גנאי ולעג. הרי ידוע שכל פרשן או צדקן תורן מתהדר בתואר פרופסור לפרשנות וצדקנות ובגין לימודיו כטרולוג מומחה ומותר לו לדרוש לשלול את זכותם של אחרים לייעץ ולהוביל לשינוי תודעתי.

לפני מספר שנים הובלתי קמפיין לשחרור של אסיר מוכר וידוע מן הכלא לאחר שצוות מיוחד שנבנה על ידי בני משפחתו, הוכיח שנפלו פגמים איומים ובלתי נתפסים בהליך החקירה ובהליך המשפטי. פעלנו באופן רועש ושקט לסירוגין על מנת לייצר נקודות לחץ על המערכת המשפטית לצד בניית סולמות שיאפשרו לה לרדת מן העץ מבלי ששיקולי אגו יעיבו על ההחלטה המתחייבת. לאחר מאבק קשה ועקשני הצלחנו, והאסיר המפורסם שוחרר לביתו בתנאים מגבילים, והבלתי ייאמן נעשה.

מי מאיתנו לא זוכר את תמונתו מכווצת הלב של אהוד אולמרט בפיז'מה מפוספסת מחדר האוכל בבית הסוהר ערב ההחלטה על שחרורו מן הכלא. אותה תמונה מכוננת שהופצה על ידי מקורביו על מנת להסיר את מחסומי ההתנגדות האחרונים ואפשרה את שחרורו המוקדם מטעמי רחמים וחמלה, ואפשרה לו לשוב למסעדות היוקרה של תל אביב ולאולפני הטלוויזיה המוארים.

כך גם שוחרר מן המאסר עמוס ברנס, לאחר קמפיין ציבורי מאורגן ורועש, כך גם שוחרר אלישע חייבטוב אחרי תחקיר בלתי נשכח של רביב דרוקר וגלי גינת, וכך גם זכה אלאור עזריה לעונש מרוכך לאחר הרעשת עולם וארץ בקמפיין שהיה מן הרגע הראשון מלווה מקצועית על ידי יועצים מנוסים שניווטו את דעת הקהל באמצעות תמונות מרגשות של חיבוק חיילי מסלון הבית ועד הסלוגן הידוע "הילד של כולנו", שגם הוא נהגה על ידי יועץ בעל ניסיון.

יצירת עוגן רגשי שתרתום את הציבור למאבק

לכל אחד מסיפורי השחרור נמצא אותו עוגן רגשי המבקש לגייס את ליבם הרחום של אזרחי המדינה לצידו, ומאידך לחץ כבד המציף ראיות שנויות במחלוקת, פרשנות בלתי סבירה או תזה המאתגרת את פסיקת בית המשפט. מאחורי כמעט כל סיפור שכזה יעמוד יועץ תקשורת או יועץ לניהול משברים אשר ידע להעמיד אתגר מחודש בפני מערכת המשפט וגם לגייס את דעת הקהל.

יועצים אינם קוסמים ואינם כל יכולים, ולצד ההצלחות יש גם כישלונות הנובעים מחולשת הראיות שבמחלוקת, או שפשוט הצדק מהדהד מפסיקת בית המשפט באופן שהיכולת לערער על הפסיקה היא חלשה עד בלתי קיימת.

ולא תאמינו, אבל יש גם מקרים אחרים בהם היועץ מסרב לפיתוי הכספי או לאתגר המקצועי כי הוא לא מזדהה או לא שלם עם התיק. זה קרה לי במקרה זדורוב ובמקרים אחרים, זה קרה לקולגות שלי בהצעות מפתות שעמדו בפניהם, וזה יקרה גם בעתיד.

תכף אסיים לכתוב ואלך לענייניי, אבל לא אתפלא אם יקום איזה טרול נטול חיים עם מבול של קללות וגידופים ודרישה לסתום את פיהם של היועצים ולסלקם מהמרחב הציבורי, מאולפני הטלוויזיה ומגלי האתר. לא להתרגש. ברגע שהוא יסתבך הוא יבוא אלינו לייעוץ. אל תשאלו איך אני יודע.

רונן צור הוא יועץ לניהול משברים

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות