דיגיטל

ביט, דור ה-Z וחוויית לקוח | האזינו לפודקאסט החדש של כסית

הפודקאסט "המחדשנים" בהגשת לובו ויזנר. האורח: שחר מרקוביץ' הפודקאסט "המחדשנים" בהגשת לובו ויזנר. האורח: שחר מרקוביץ'

אתר "כסית" מקבוצת התוכן אימפקט משיק את פודקאסט החדשות "המחדשנים" שיארח בכל פרק את המושכים בחוטים של עולם החדשנות והטכנולוגיה. ובפרק הראשון מתארח שחר מרקוביץ', מנהל עסקים ומוצרים חדשים (GM new business and new products) בסטארט-אפ היוניקורן הישראלי JoyTunes שמפתח אפליקציות ללימוד נגינה.

בעברו היה מרקוביץ' יועץ בחברת היעוץ הבינלאומית מקינזי, מנהל הדיגיטל של בנק הפועלים ושותף להקמת חטיבת החדשנות בבנק, וסמנכ"ל המחשוב והדיגיטל באל על.

-אז איך אפשר ללמד לעשות חדשנות? מה הם האתגרים ביישום חדשנות בארגונים גדולים ושמרניים? מה עשתה ספוטיפיי שעובד לה כל כך טוב ואיך "מדברים" עם דור ה-Z?

"אפשר לחלק את החדשנות לשלושה חלקים", אומר מרקוביץ', "חדשנות אינקרמנטלית, כלומר כזאת שמוסיפה או משפרת משהו קיים, חדשנות משבשת שיוצרת מנועי צמיחה חדשים ומוצרים חדשים, ויש חדשנות אקספרמנטלית – כשממש מנסים דברים חדשים ושונים לגמרי, נכשלים הרבה אבל זה מביא גם דברים מדהימים. התמהיל הנכון של שלושתן לכל ארגון זה מה שיביא את החדשנות האמיתית".

על השאלה איך מצליחים לשכנע ארגון גדול, שמרני, בירוקרטי ורווחי כמו בנק להכניס חדשנות, ועד כמה קשה המשימה, עונה מרקוביץ': "משימה מאוד קשה, יש לי עדיין צלקות בגב מהתקופה הזאת. אין ספק שזה תהליך לא פשוט שצריך שהרבה דברים יקרו כדי שהוא יצליח, החל מתמיכה של ההנהלה, דרך משאבים ודרך האנשים הנכונים שיעשו קסמים, וגם צריך זמן… אחד הדברים שמאוד עזרו לנו זה להתחיל לייצר תוצאות ולהראות הצלחות ולהראות שדברים עובדים, ושמה שאנחנו מדברים עליו בסוף מזיז את הבנק קדימה. בסוף, הדבר ש'פתח לבנק את הצ'אקרות' זה ביט, שגם הוא היה מסע מאוד קשה, ולקח המון זמן לשכנע את הבנק לגרום לזה לקרות, ולהסביר למה צריך את זה, ולמה זה מפסיד כסף בהתחלה… בסוף כשביט הצליחה והתחילה לייצר תוצאות חיוביות, התחלנו לקבל קצת קרדיט".

גם התחנה הבאה של מרקוביץ׳, חברת התעופה אל על, לא היה לו קל. "באל על רוב הפוקוס היה על חדשנות מתקנת, היה צריך ללמוד ללכת לפני שרצים… קודם היה צריך לתקן את האפליקציה והאתר שהיו לא טובים, להחליף מערכות מחשוב ישנות, לשנות שיטות עבודה. המון פערים בסיסיים שהיה צריך לסגור אותם. האפליקציה של אל על הייתה לא טובה, אפליקציה של שני כוכבים, ותוך שמונה חודשים הבאנו אותה למקום של ארבעה כוכבים וחצי, מתחרה בכבוד באפליקציות של מתחרים, וזה קרה לא עם קסמים, אבל בהחלט עם אנשים שיודעים לעשות קסמים, שנתנו להם לרוץ בלי הפרעה".

 

מרקוביץ' התייחס בפודקאסט גם לשינויים בפוליטיקה הארגונית כחלק מתהליך החדשנות, כשהוא נותן דוגמה את אל על, שם – בגלל מחלוקת בין שתי יחידות בארגון – היה צורך באפליקציה לבצע תהליך של login פעמיים, כשכל יחידה מתעקשת שיתבצע login משלה לחלק שלה באפליקציה. "ההחלטה הראשונה והכי קלה שקיבלתי כשנכנסתי לתפקיד הייתה לעבור ל- loginאחד באפליקציה", הוא נזכר בחיוך.

התייחסות מעניינת של מרקוביץ' לשאלה האם אנחנו מסוגלים באמת לייצר פתרונות וחוויה ללקוחות הצעירים, אותו דור Z מפורסם, שחי בטיק-טוק ובשפה וקצב משלו. מרקוביץ' פוסק נחרצות שאין לנו סיכוי להבין אותם, ושצריך לזכור שאנחנו לא הלקוח. צריך, לדבריו, לעשות מחקרי שוק וסקרים וספארי וכל מה שצריך כדי לתת להם את הפתרונות שלהם, ולא מה שאנחנו חושבים שהם רוצים.

על התחנה הנוכחית שלו, היוניקורן הישראלי JoyTunes, חברה שמפתחת אפליקציות ייחודיות ללימוד עצמי של נגינה בגיטרה Simply guitar ובפסנתרSimply Piano , מדבר מרקוביץ׳ בהתלהבות ששמורה כנראה רק לסטארטאפיסטים: "מאוד חשוב לי האתגרים וללמוד כל הזמן… אין עוד חברה בארץ שהיא כל כך חזקה ביכולת לייצר חווית לקוח כל כך מדהימה, ללמד מישהו לנגן… החוויה סביב איך לומדים לנגן זה משהו שלא רואים באפליקציות אחרות. יש לי הרבה מה ללמוד בעניין של חווית משתמש, מה שמיוחד ב- JoyTunes זאת חברה שהיא סופר שטוחה, כל מוצר מתנהל כמו סטארטאפ בפני עצמו, עם מנהל משלו. אני מרגיש כמו מטיף שהולך לעבוד בוותיקן".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות