זזים, על סדר היום

עם רייטינג נמוך ובלי גיבוי: מנכ"ל חדשות 13 התפטר

ישראל טויטו ישראל טויטו

מנכ"ל חברת חדשות 13 ישראל טויטו החליט להתפטר מתפקידו, והודיע על כך לדירקטוריון חדשות 13 והנהלת ערוץ רשת 13. ההתפטרות של טויטו תלויה באוויר כבר כמה חודשים ולאחרונה פורסם שבערוץ שוקלים להחליפו בשל נתוני הצפייה הנמוכים של המהדורה המרכזית, וכי הוא לא זוכה לגיבוי של מנכ"ל רשת אבי בן טל.

אתמול (ראשון) התקיימה ישיבת דירקטוריון בנוגע לטויטו, וההערכות הן שגם שם לא זכה טויטו לחסד נוסף. היום בצהריים הודיעה חברת החדשות בשם הדירקטוריון והנהלת ערוץ 13 שטויטו "החליט לסיים את תפקידו" וכי "דירקטוריון חדשות 13 והנהלת ערוץ 13 מבקשים להביע את מלוא הערכה כלפי טויטו אשר כיהן כמנכ"ל חברת החדשות בתקופה מהמורכבות ביותר שידעה החברה".

עוד נכתב כי "בתקופתו של טויטו הובילה חדשות 13 בהצלחה סיקור נרחב של מספרי אירועי ענק בישראל ובעולם ובהם מגפת הקורונה, שלוש מערכות בחירות, מבצע שומר החומות ועוד. במקביל, הוביל טויטו את בניית אולפן החדשות המתקדם של החברה והמעבר של המהדורה המרכזית להגשה זוגית. טויטו הפגין יכולות מנהיגות כאשר ביצע את תכנית ההתייעלות בחברה ולמרות זאת הצליחה החברה להמשיך לספק מערך שידורים מקצועי, מיומן ומוביל. לבקשת הדירקטוריון, טויטו ימשיך בתפקידו בזמן הקרוב לצורך העברת סמכויות באופן מסודר. דירקטוריון החברה והנהלת הערוץ מודים לישראל על עבודתו המקצועית והמסורה ומאחלים לו הצלחה רבה בהמשך דרכו".

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 מסר: "אני רוצה להודות לישראל באופן אישי על השנה וחצי שעברנו יחד מאז כניסתי לתפקיד ומאז שהעולם השתנה. ישראל הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה וזו גם הדרך בה בחר לסיים את תפקידו – בנועם, בצניעות ובחברות. אני מאחל לישראל הצלחה בהמשך ובטוח שכך יהיה".

לחצים מלמעלה, לחצים מלמטה

הודעת החברה על יכולות המנהיגות של טויטו בהובלת תכנית ההתייעלות אינה חושפת את עומק המאבק שהיה סביב תכנית הקיצוצים שיומה לפני שנה בדיוק. 37 מעובדי חברת החדשות, בהם כתבים ומגישים בכירים, זומנו אז לשימוע שלפני פיטורים. אף שתקנית הקיצוצים יושמה בשיתוף פעולה עם הוועד, רשימת המפוטרים עוררה ביקורת פנימית וציבורית רבה. בראש המפוטרים אז היה הפשרן המדיני ברק רביד, שהגיע לחדשות 10 זמן לא רב לפני המיזוג עם רשת, ונחשב למבקר חריף של ממשלת נתניהו. גם הכתבים עקיבא נוביק, איתי ורד וסמדר פלד, המגישה טלי מורנו והחזאי דני רופ היו בין המפוטרים.

עורך מהדורת מוצ"ש של חדשות 13 ניר בכר פרסם אז פוסט חריף שהאשים את טויטו בהפיכת חברת חדשות שהציגה תחקירים בולטים ל "חתלתול מבוית". לדבריו, "מיד עם הקפצתו לתפקיד, התברר שרוח המפקד – היא רוח בלפור, גם אם הדברים לא נאמרים במפורש… אפשר להשליך עד מחר את שק האינטרסים על הבעלים בלווטניק ועל מנכ״ל רשת בן טל. האחריות לעמוד השדרה העיתונאי של החברה מוטלת על העורך הראשי בלבד".

טויטו, יותר מקודמיו בחדשות 10 ובוודאי יותר ממקבילו בחדשות 12 אבי וייס, נאלץ להתמודד עם מעורבות רבה של החברה האם, למרות "החומה הסינית" הנדרשת בין בעל הרישיון וחברת החדשות, באופן שהיה צריך להעסיק את הרשות השנייה לו הייתה מתפקדת. כך לדוגמה, במקרה אנקדוטלי אך משקף, הודיעה רשת על מינוי סמנכ"לית משאבי האנוש החדשה של חברת החדשות – צעד שאיש לא מעלה בדעתו שהיה מתבצע בקשת ביחס לחדשות 12.

טלי בן עובדיה ואלון בן דוד (צילום מתוך הטוויטר של בן עובדיה)
יחזרו לעבוד יחד? טלי בן עובדיה ואלון בן דוד בימיהם בחדשות 10 (צילום מתוך הטוויטר של בן עובדיה)

הקשיים באיתור מחליף/ה

כסאו של טויטו התנדנד במשך חודשים ארוכים, בחלקו בגלל חוסר שביעות רצון מתפקודו ובחלקו בגלל שמאס בעצמו בהצרת צעדיו. כל שפורסם בתקופה זו על חדשות 13 הופכות את תפקיד המנכ"ל למאוד לא מזמין ובהתאם, על גורמת לאיתור המחליף למשימה מורכבת. למעשה, יש הטוענים כי אילו היו יותר קופצים על התפקיד טויטו כבר היה עוזב/מועזב מזמן.

המועמדת המרכזית לתפקיד בשלב זה היא טלי בן-עובדיה, שעבדה במשך שנים ארוכות בחדשות 10, בין היתר כעורכת הראשית של המהדורה המרכזית של חדשות 10 ומנהלת פיתוח התוכן של החברה, והייתה עד לאחרונה עורכת תכנית התחקירים "זמן אמת" בכאן 11.

אחת האפשרויות שנשקלות בחברה היא פיצול תפקיד המנכ"ל ותפקיד העורך הראשי, כך שהעיסוק בתוכן יופרד מהעיסוק בניהול. בשלב זה, פרט לבן-עובדיה שלה ניסיון בשני התחומים, כל השמות שהוזכרו עד כה בפרסומים שונים לא מנהלים משא ומתן קונקרטי עם החברה.

(עדכון אחרון: 14:45)
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות