אחרי הסגרים של תחילת 2020, חגי תשרי והשבועיים הראשונים של 2021, נראה ששוק הרדיו זוכה לעדנה בחודשים האחרונים, והחשיפה לשידורי התחנות השונות רשמה זינוק – כך על פי נתוני סקר TGI המתפרסמים הבוקר (יום ה').
במונחים חצי שנתיים ניכרת עלייה בשיעור ההאזנה לתחנות הרדיו של תאגיד השידור כאן כאשר שיעור האזנה של הקבוצה עומד על 37% בהשוואה ל-35.5% בחצי השני של 2020. בתחנות הרדיו האזורי המשווקות על ידי שפ"א נרשמה עלייה מובהקת בשיעור ההאזנה ל-30.5% במחצית הראשונה של 2021 לעומת 27.3% בשישה החודשים האחרונים של 2020. גם תחנות גל"צ זכו להתחזקות – 38.4% במחצית הראשונה של השנה מול 35.6% במחצית השנייה 2020.
מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על ידי חטיבת המדיה של קנטאר בישראל, תחת החסות של איגוד חברות הפרסום. המאגר מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של קצת יותר מ-4.5 מיליון נפש.
קנטאר – חטיבת המדיה, מקבוצת קנטאר העולמית, מתמחה במחקרים סינדיקטיביים ומתמשכים, כאשר המימון מתחלק בין כל הגורמים בתעשייה. היא מבצעת בין היתר את מדידת הצפייה בטלוויזיה בישראל באמצעות מערכת הפיפל-מיטר עבור הוועדה למדרוג.
גלי צה"ל סוגרת פערים מכאן ב'
כאן ב' ממשיכה להיות תחנת האקטואליה המובילה עם חשיפה של 21.8% בחצי הראשון של 2021 מול 21.2% חצי שנה לפני כן. מאידך, גלי צה"ל מצמצמת פערים – כאשר החשיפה לתחנה הצבאית עומדת כעת על 20.9% מול 17.9% בחצי השני של 2020. מדובר על נתון נאה לגל"צ אחרי תקופה ארוכה של ירידה בחשיפה, לצד שלל סיפורים שצצו מאחורי הקלעים של התחנה הצבאית.
ועדיין, התחנה המובילה בישראל היא גלגלצ, כפי שקורה מאז החל פרסומו של סקר TGI לפני יותר מ-20 שנה. החשיפה לתחנה עומדת על 27%, התחזקות של נקודה אחת ביחס ל-26% בחצי השני של 2020.
סקר TGI נתוני חשיפה לרדיו ארצי
תחנת כאן גימל התחזקה קלות מ-14.3% ל-14.7%, כאן 88 עלתה מ-7.7% ל-8.6%, כאן מורשת זינקה מ-2.7% ל-3.9%, כאן קול המוזיקה עם נתון דומה יחסית לזה שהיה לה לפני חצי שנה – 3.7% בסוף 2020 מול 3.8% כעת. בכאן תרבות אין שינוי בחשיפה – 2.4%.
סטטוס קוו בצמרת התחנות האזוריות
גם התחנות האזוריות נהנו מעלייה בחשיפה – אלה שמתרכזות במוזיקה, ואלה שמשדרות דיבורים. התחנה המואזנת ביותר היא eco99fm עם התחזקות נאה ביותר בחשיפה – מ-8.1% בשישה החודשים האחרונים של 2020 ל-9.4% בחצי הראשון של 2021.
במקום השני נמצאת 103 (בעבר "רדיו ללא הפסקה") – שעברה שינוי בלוח השידורים שלה בשנים האחרונות ונותנת פייט ברצועות הבוקר לתחנות הארציות. התחנה רשמה עליה נאה בחשיפה מ-7.7% ל-9%. במקום השלישי נמצאת רדיוס – שרשמה ירידה מ-5.9% ל-5.5%.
סקר TGI נתוני חשיפה לרדיו אזורי
ומה קורה עם שאר התחנות האזוריות? תחנת לב המדינה התחזקה משמעותית מ-4.2% בחצי השני של 2020 ל-5.3% בחצי הראשון של 2021. רדיו תל אביב רשמה עליה מרשימה מ-2.5% לפני חצי שנה ל-3.6% הפעם. רדיו חיפה התחזקה מ-2.3% ל-2.7%, ואילו התדר המפוצל שלו – חם אש שמשדר מוזיקה ים תיכונית, התחזק קלות מ-1.5% ל-1.6%. גם רדיו ירושלים עם נתוני חשיפה נהדרים – מ-1.9% ל-2.6%.
שני התדרים של רדיו דרום – זכו אף הם לעדנה. רדיו דרום 97FM זינק מ-2% ל-2.9%, ותדר 101.5FM עם עליה מ-1.7% ל-2%.
החשיפה לשני התדרים של רדיו צפון (מקבוצת תחנות השידור של אלי עזור), עלתה גם כן. רדיו צפון שלב שידוריו עם תוכניות מלל – חלק בסינדקציה מ-103 וחלק תוכניות מקוריות, עלה מ-1.7% ל-2%. התדר השני, רדיו התחנה שמשדר קלאסיקות של מוזיקה ים-תיכונית, התחזק באותו פרק זמן מ-1% ל-1.4%. בניטרול חפיפה של שתי התחנות, החשיפה להן עלתה מ-2% ל-2.3%.
רינה בן עיון, מנכ"לית רדיו צפון, מסרה: "אנחנו מודים למאזיננו על המשך הבעת האמון ומקדמים בברכה את מאזיננו החדשים שהצטרפו אלינו. באשר לתחנה 101.5 שעושה כבוד לקלאסיקות הים תיכוניות – מדובר בנתון חסר תקדים. פחות משנתיים לאחר הקמתה משתווה התחנה לתחנות אזוריות ותיקות הפועלות יותר מעשור".
זינוק ברדיו הטאלנטים הימניים
בגזרת התחנות החרדיות, קול חי עדיין שומרת על הובלה מול המתחרה הגדולה שלה קול ברמה. בסקר הנוכחי נתוני החשיפה לקול חי עומדים עומדים על 4.5% מול 3.6% לקול ברמה. לפני חצי שנה הפער בין שתי התחנות היה גדול הרבה יותר – 5% לקול חי מול 3% לקול ברמה.
תדר המוזיקה של קול חי שנקרא קול חי מיוזיק, הצליח הפעם גם לעקוף את תחנת האם שלו – עם נתון נאה של 4.6%, ביחס ל-4.4% שקיבל לפני חצי שנה, ו-3.6% לפני שנה.
צריך לשים לב לגלי ישראל, שהחשיפה אליו רשמה בסקר הנוכחי זינוק של כ-50% – מ-2.7% ל-4%. התחנה מייצרת הרבה שיח סביבה – בשל פעילות דיגיטל וסושיאל מרשימה, וגם משום שלוח השידורים שלה מורכב מכוכבי רשתות מהימין, בהם נועם פתחי ויותם זימרי, עו"ד כנרת בראשי, אלי ציפורי ואפילו יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר.
מנכ"לית גלי ישראל עדנה מאור מסרה: "בשנים האחרונות התחנה מובילה מגמה שונה משאר התחנות האזוריות, מגמה שבה מגישים כבר לא יושבים על הגדר אלא מביעים את דעתם באופן נוקב וחד. אני שמחה לראות שהדבר לא נעלם מאוזניי המאזינים. אין לי ספק שמגמת הצמיחה תלך ותתעצם".