רוב גדול של העיתונים בישראל זכה בחצי הראשון של 2021 לעדנה מבחינת חשיפה, כך עולה מנתוני סקר TGI שמתפרסמים הבוקר (יום ה'). הסיבות לכך מגוונות: גם חזרה של השוק לתקופה שלפני משבר הקורונה וגם אירועים תקשורתיים משמעותיים שהיו בחודשים האחרונים.
מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על ידי חטיבת המדיה של קנטאר בישראל, תחת החסות של איגוד חברות הפרסום. המאגר מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של קצת יותר מ-4.5 מיליון נפש.
קנטאר – חטיבת המדיה, מקבוצת קנטאר העולמית, מתמחה במחקרים סינדיקטיביים ומתמשכים, כאשר המימון מתחלק בין כל הגורמים בתעשייה. היא מבצעת בין היתר את מדידת הצפייה בטלוויזיה בישראל באמצעות מערכת הפיפל-מיטר עבור הוועדה למדרוג.
פריחה מחודשת
יש לציין כי ברמה שנתית עדיין נרשמת ירידה בצריכת העיתונות, אולם בבדיקה חצי-שנתית, החצי הראשון של 2021 רשם זינוק נאה בנתוני החשיפה. התאוששות במחצית זו מעידה על חזרה לשיעורי החשיפה לרמות שדומות לתקופה שלפני הקורונה. על פי חברת קנטאר מדיה, העלייה בשיעורי הקריאה וההאזנה מושפעים, ככל הנראה מחזרה לתנאי שוק "רגילים" וכן מאירועי חדשות משמעותיים בתקופה, כגון מבצע "שומר החומות" והבחירות לכנסת ה-24.
בעיתוני יום חול, העיתון ישראל היום מוביל באופן מובהק עם חשיפה ביום חול ממוצע של 31.5% כשהוא מגדיל את הפער מידיעות אחרונות, שהתחזק אף הוא ל-25.4%. בחציון השני של 2020 החשיפה של השניים עמדה על 22.3% מול 20.4%, בהתאמה.
נתוני סקר TGI עיתונים יומיים
עיתון הארץ רשם עליה מ-4% בחצי השני של 2020 ל-4.3% בחצי הראשון של 2021. העיתון בתשלום מעריב השבוע התחזק ב-2.5% ל-3.3%, ועקף את החינמון מאותו הבית מעריב הבוקר שהתחזק בצורה מתונה הרבה יותר – מ-2.6% ל-2.7%.
מהפך בסוף השבוע
בגזרת סוף השבוע נרשם מהפך כאשר ההתחזקות בחשיפה של ישראל היום זינקה ב-40% מ-23.1% ל-32.5%, ובכך עקף את ידיעות אחרונות עם חשיפה של 30.8% (לפני חצי שנה – 25.2%). יש לציין כי הפער בין עיתוני סוף השבוע בתקופה זו אינו מובהק סטטיסטית.
מעריב סופהשבוע רשם זינוק גדול בחשיפה – מ-4.3% בחודשים יולי-דצמבר 2020 ו-4% בחודשים ינואר-יוני 2020, ל-6% בחצי השנה האחרונה. בכך עקף את גיליון סוף השבוע של הארץ שהחשיפה אליו בחצי שנה האחרונה עמדה על 5.9%, גם כן התחזקות ביחס לתקופה שלפני כן – אז החשיפה עמדה על 5.7%.
גם שבועוני הפרינט הדתיים נהנו מההתאוששות שרשמו רוב העיתונים. מקור ראשון רשם זינוק מרשים מ-2.9% בחצי השני של 2020 (ו-2.7% בחצי הרשון של 2020) ל-4.6% – ובאחוזים מדובר על זינוק של כמעט 60%. העיתון בשבע זינק אף הוא מ-5.3% ל-7.5% (עליה של 42%).
כלכליסט ממשיך להוביל על המתחרים
בגזרת העיתונות הכלכלית, כלכליסט ממשיך להוביל בגדול על פני המתחרים, כמובן בתמיכת היומון-האח, ידיעות אחרונות, שעוזר לו בהפצה. על פי הסק עולה כי כלכליסט התחזק מ-9.9% ל-10.7%. TheMarker התחזק בחשיפה קלות מ-4.4% ל-4.5%.
ואילו גלובס הוא היחידי שרשם היחלשות – של כ-10% – מ-4.4% ל-3.9%. ואולם יש לציין כי בחודשים האחרונים שינה היומון הכלכלי את ההפצה הפיזית שלו משעות הערב לשעות הבוקר, כפי שקורה עם שאר העיתונים היומיים. לפיכך החל מהגל הראשון של שנת 2021 – "עיתונים יומיים", ההתייחסות היא לשיעור החשיפה של העיתון בימים שני עד חמישי, בניגוד לסקרים הקודמים אז ההתייחסות הייתה להפצתו בימי ראשון עד רביעי.
גיליון סוף השבוע של גלובס התחזק קלות מ-3.3% ל-3.4%, כאשר יש לציין כי בחודשים האחרונים, בשל השינוי במועד ההפצה מהערב לבוקר, גיליון סוף השבוע שלו עבר ליום שישי בבוקר מיום חמישי בערב.
לאישה עם זינוק של יותר מ-80%
ע"פ סקר TGI גם העיתונים השבועיים והירחונים רשמו פריחה בכל הנוגע לחשיפה. לאישה של קבוצת ידיעות אחרונות, זינק ביותר מ-80% בחצי שנה, מ-4.6% בחודשים יולי-דצמבר 2020 ל-8.4% בשישה החודשים האחרונים. המגזין נשים, שעבר מקטגוריית דו-שבועונים לקטגוריית ירחונים, רשם 4.1%, ואילו מגזין את של קבוצת יובל סיגלר, נחלש קלות מ-2.1% ל-1.9%.
ועוד נתונים מעניינים בגזרה זו: מגזין TheMarker התחזק מ-1.7% ל-1.9%, מנטה נחלש מ-3.3% ל-3.2%, בלייזר התחזק מ-0.8% ל-1.2%, אוטו עם זינוק נאה מ-2% ל-3.1% והדו-חודשון בנין ודיור הכפיל את החשיפה מ-1.2% ל-2.5%.