על סדר היום

שמעון ריקלין: "אין היום עיתונאים אמיתיים"

שמעון ריקלין בכנס איגוד התקשורת הישראלית שמעון ריקלין בכנס איגוד התקשורת הישראלית

"איגוד התקשורת הישראלית" הושק ביום חמישי האחרון במתחם עבודה שיתופית בבני ברק בנוכחות כמאה אנשים, רובם פובליציסטים והוגים ומיעוטם עיתונאים במובן הרפורטרי של המונח. גם הנואם הראשון והמרכזי, יוזם האירוע ומי שמימן מכיסו את הדפסת שלטי ההכוונה לאירוע, שמעון ריקלין, ציין כי "אין היום עיתונאים אמיתיים. אנשים כמו שהכרתי בילדותי אני כמעט לא מכיר היום". להקמת הארגון שותף היועץ האסטרטגי ארי גלהר שגם הנחה.

האיגוד הוצע לראשונה על ידי ריקלין בטוויטר ב-29 ביוני, כשבועיים לאחר השבעת הממשלה החדשה. בהזמנתו ציין כי "כל מי שמגדיר את עצמו כלאומי ומשתתף בשיח הציבורי מוזמן", אך בכנס ביום חמישי כמעט לא היו נציגים לתקשורת המיינסטרים אף שרבים ודאי עונים על ההגדרה הזו, וכאמור מעט מאוד עיתונאים מובהקים. פרט לריקלין, נכחו – ודיברו – באירוע גם אראל סג"ל, יערה זרד מערוץ 20, אריאל כהנא מישראל היום, מורן סמון מאתר "מידה", גיא לוי מ"פרויקט 315" לסיוע להגנה בתיק 4000 ועוד. באירוע הוכרז כי הצעד הראשון של האיגוד החדש יהיה חלוקת פרס התקשורת ע"ש העיתונאי אורי דן ובסופו נספרו כ-70 טפסי הצטרפות.

בכנס שהנחה גלהר, הוכרז כי עוד השנה יחולק פרס התקשורת ע"ש העיתונאי אורי דן ז"ל. בנו אורון דן שהיה בקהל התרגש לשמוע על ההחלטה להעניק פרס לאנשי תקשורת מצטיינים על שם אביו.

ריקלין פתח את האירוע בספרו מור"ק על השר המנוח בנימין (פואד) בן אליעזר, וציין ש"תמיד הייתה חבורה של אנשים שמאוד כואב להם מה שקורה בתקשורת הישראלית. לא הבנו עד כמה חמור וכמה המצב בעייתי". הוא האשים חלקים רבים בציבור בניתוק ממורשת ישראל וטען כי מדובר בעניין מכוון: "הם החליפו את המושג אבא ואמא, הם הצליחו להוריד את זה מסדר היום הציבורי ומהטפסים והם הפכו להורה 1 והורה 2, ומי שהוריד את זה יכול לעשות הכל".

לוגו איגוד התקשורת הישראלית (יח"צ)
כל מי שלאומי ומשתתף בשיח הציבורי מוזמן. איגוד התקשורת הישראלית (יח"צ)

על היוזמה החדשה אמר שהוא שואף ל "איגוד שיהיה בית לעיתונאים ואנשי תקשורת שיוכלו לחשוב מה שהם רוצים, ללא קשר לאיזו דעה פוליטית הם מחזיקים. אנחנו חייבים לשבור את התלות במוסדות רבי הכוח, כי אם לא נשבור אותם, הרבה אנשים מצוינים מהציונות הדתית והימין, ייאלצו להיות חלק מהם ולחזק אותם כדי להשתלב בהם. אנחנו צריכים להיות בית לאנשים צעירים. צריכים לקום כוחות צעירים… כוחות נחותים הצליחו לנצח כוחות עודפים בכות השיטה. הימין לוקה בשיטה, לוקה בארגון, ולוקה בסדר. וגם אני לא מצטיין בזה, אבל יש פה כוחות חדשים שיכולים להוביל את הדבר הזה".

סג"ל לא חסך בפאתוס והזכיר שדמויות היסטוריות שעסקו בעיתונות לא זכורות מאה שנים אחרי מותן בזכות עבודתן העיתונאית: "מה זה האתוס הזה של עיתונאות? במה חשוב להתעסק, באיזה תחקיר מי לקח פה שקל או שם שקל? השר אמר שצריך לתת כשרות למקום הזה או הזה, זה הדבר המשמעותי בהיסטוריה של העם היהודי? להיות עיתונאי זה לא איזה דבר בעל קושי אדיר. ז'בוטינסקי והרצל וכצנלסון לא נודעו בזכות תחקירים על הטרדות מיניות בצבא".

סג"ל הוסיף: "אני לא יודע מה האיגוד הזה יעשה, אבל אני כן אגיד שכולנו שחקנים במערכה ובמאבק. העיתונאים שקוראים לי שופר ושאנחנו נושאים דפי מסרים, מה הם, לא שופרות? אנחנו במאבק הרבה יותר עמוק, אנחנו במאבק על רעיונות וזה לא רק בישראל. זה מאבק עולמי של הפרוגרס מול השמרנות הבסיסית והבהירה… תפסיקו להתנצל, תהיו ינון מגלים. יש חלק מהאנשים שלנו שמגיעים למערכות אחרות והופכים לרכיכות עלובות וזה בגלל שהם רוצים להתקדם וזה מובן. בסוף זה מאבק על הגמוניה ועל כלכלה".

בועז גולן, מגיש ערוץ 20 ויוזם הרשת החברתית "מייקי", נאם גם הוא: "גם את ריקלין ואראל וינון מצנזרים, אתם פשוט לא יודעים את זה. אנחנו עובדים על מייקי כבר מעל שנה. במשך חודש וחצי גוגל ואפל משגעים אותנו על מה ממותר ומה אסור. רק השבוע אפל אישרו שידרוג באפליקציה בגלל מה מותר ואסור בתוכן. אין לכם מושג לאן זה מגיע כשמי שעומד מאחורי האפליקציה מזוהה עם הימין". בהזמנתו את הנוכחים להצטרף לפעילות אמר גולן: "זו לא התנדבות למען ריקלין או למען יערה זרד. זו התנדבות למען חיילי צהל, למען ארץ ישראל, נגד אנשים שחושבים שהכותל זה המקום הקדוש ביותר".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות