מדיה, על סדר היום

חששתם מביטול האולימפיאדה בשל הקורונה? "לשמחתי הספורט לא עוצר"

מירי נבו ואריק זאבי, לפני פתיחת המשחקים מירי נבו ואריק זאבי, לפני פתיחת המשחקים

עד הרגע האחרון נאלצו בערוץ הספורט להתמודד עם האפשרות שהמשחקים האולימפיים יבוטלו בשל משבר הקורונה ההולך ומעמיק ביפן, לאחר שהם כבר נדחו מקיץ 2020, המועד המקורי לקיומם. מה עושים עם לוח שידורים שמורכב כולו משידורי האולימפיאדה, כשהכל עשוי להתבטל, ואתה מוצא את עצמך בעונה שוממת יחסית מאירועי ספורט אלטרנטיביים?

אז את אנחת הרווחה שנשמעה ביממה האחרונה מלב אזור התעשייה של הרצליה פיתוח, מקום מושבו של ערוץ הספורט, אפשר היה לשמוע עד הכפר האולימפי בטוקיו.

את זכויות השידור העולמיים של המשחקים האולימפיים מחזיק ערוץ יורוספורט, שמכר אותם לערוץ הספורט על פי הערכות בכשישה מיליון יורו. היום מתחילים המשחקים האולימפיים באופן רשמי עם טקס הפתיחה (משחקים מוקדמים בכמה ענפים החלו כבר שלשום – א"כ), ובסך הכל ישדר ערוץ הספורט כ-1,000 שעות שידור בלייב מהאולימפיאדה בחמשת ערוציו, בדומה למשחקים שנערכו לפני חמש שנים בריו דה ז'ניירו בברזיל.

הערוץ פתח גם את הערוצים בתשלום לצפייה חינמית ללקוחות חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות, כך שחלק ניכר מהאירועים החשובים יהיו חשופים לצופה המקומי, כולל כמובן ההתמודדויות של הנציגים הישראלים.

בנוסף, למנויי yes נפתחו שמונה אפיקי שידור של יורוספורט, ועל פי ההודעה לעיתונות, הם יכסו כ-95% מכלל האירועים. כך ש-16 הימים הקרובים צפויים להיות חגיגה לחובבי הספורט בישראל ובכלל, כשבועיים לאחר סיומו של חודש משחקי טורניר היורו בכדורגל.

המשלחת של ערוץ הספורט ליפן כוללת 16 אנשי צוות. מירי נבו תשדר את תחרויות ההתעמלות האומנותית לצד נטע ריבקין. בנוסף, נבו ואריק זאבי ישדרו את תחרויות הג'ודו, רן מלובני ומולי אפשטיין את תחרויות האתלטיקה, אלי אילדיס וגיא ברנע את תחרויות השחייה, ועמיחי שפיגלר ואילן גזית את תחרויות ההתעמלות במכשירים. אליהם יצטרפו צוות הכתבים האולימפיים מאיה רונן, דניאל זילברשטיין ושירי אלג'ם.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Guy Barnea (@giborbarnea)

הערכות למבצע שידורים מורכב

מטבע הדברים, שידור של משחקים אולימפיים הוא מורכב. הרבה ענפי ספורט, המון משתתפים, שעות שידור רבות, וכמובן – מגבלת הקורונה שהתווספה לרשימה. "מבצע שידורים כזה הוא הכי מורכב שיש", אומר אסף אבולעפיה, העורך הראשי של חדשות הספורט, בראיון לאתר "כסית". "גם מבחינה טכנית, גם מבחינת תוכן, ובכלל הקורונה באה וטרפה את הקלפים עם מגבלות שהצוותים שלנו מעולם לא פגשו באירוע כל כך גדול. הרצון שלנו, וזה מה שיבוא לידי ביטוי במשחקים וכבר בהכנות לקראת, הוא להביא כל אירוע לבית של כל אחד".

אסף אבולעפיה | צילום: יח"צ ערוץ הספורט
אסף אבולעפיה | צילום: יח"צ ערוץ הספורט

 

לדבריו, "המשמעות היא לשדר 40 ענפי ספורט, ממוקדמות ועד הפודיום, מ-2 לפנות בבוקר ועד אחרון הספורטאים. מורכב, כן. מאתגר, מאוד. אבל יותר מכל – זה כיף אמיתי. חלום. שכל רגע שטלוויזיה פתוחה איפשהו, יהיה שם ספורט".

-כמה אנשים שלכם ליפן?

"יצאנו עם משלחת גדולה במיוחד של 16 אנשים. שדרים, פרשנים, כתבי שטח, מפיקות וצוות טכני. מיד יום הם מתפזרים לאירועים השונים, ישדרו, יצלמו ויגישו את התחרויות במשך רוב שעות היממה. היה לנו חשוב לכמה שיותר נוכחות בכמה שיותר אירועים. וזה בלי להגיד מילה על מאות האנשים שיעבדו מהארץ".

איך נערכים למבצע שידורים כזה? ישיבות אסטרטגיה, ציוות הצוותים למגרשי הספורט, הכנה מקצועית? איך מרכיבים את הפאזל הזה?

"התכנון לוקח אותנו שנה וחצי אחורה, שעוד חשבנו שניערך לקיץ הקודם. לשמחתי, הניסיון שלנו באירועים כאלה משחק תפקיד משמעותי. אז בוחרים את הצוות שייצא ליפן לצד הצוות שיישאר ויעבוד מישראל. הסודוקו המאתגר ביותר הוא לוח השידורים ומה ישודר היכן – כדי שבאמת נראה ונחווה הכל. מדי שבוע ישבנו על תכנון הצוותים והשידורים, כשאנשי המקצועי כבר החלו בהכנות לפני חודשים – כלומר הכרת כל המתחרים, אפיון, היסטוריה וכדומה. גם הציוות של 'מי ישדר מה' עבר מחשבה מעמיקה כדי שאנשי המקצוע הטובים ביותר ינגישו את השידורים בצורה הטובה ביותר. והשבוע למשל כשכל החבר'ה כבר שם, עבודה שוטפת מול המארגנים, איך מתמודדים עם ההגבלות, ויותר מכל – להעביר את הכיף והיחוד של המשחקים. הרי, הכי קל לדווח ש'הכל רע וקשה ולהתמקד בשלילי'. אנחנו כתפיסת עולם חושבים חיובי. משדרים כמה כיף ומיוחדים המשחקים, כי זו המציאות בשטח".

גיא ברנע ואלי אילדיס מבריכת השחיה | צילום: מתוך האינסטגרם של גיא ברנע
גיא ברנע ואלי אילדיס מבריכת השחייה | צילום: מתוך האינסטגרם של גיא ברנע

 הכוכב הגדול של האולימפיאדה: הקורונה

השידורים ממחר (שבת) ולאורך כל ימי המשחקים, יתחילו בשעה 3:00 לפנות בוקר (9 בבוקר שעון יפן, א"כ) כאשר בשעה 7 בבוקר יחל אולפן חי עם פריצות מכל האירועים החיים. בסיום התחרויות מדי יום, מהדורות החדשות של ערוץ הספורט יסכמו את אירועי היום בענפים השונים ואת כל המתרחש בטוקיו. ב-17:00 תשודר מהדורת סיום היום בטוקיו, ב-19:00 מהדורת הערב וב-23:00 מהדורת הלילה.

בנוסף, הוקם באתר ערוץ הספורט אזור ייעודי לאולימפיאדה במסגרתו יועלו עדכונים מסביב לשעון של שליחי ערוץ הספורט. באתר מופיע לוח האירועים המלא על השידורים הישירים, לוח המשחקים של הספורטאים הישראלים באולימפיאדה, סטטיסטיקות מדליות ושיאים, ועוד.

-בשל משבר הקורונה הייתה מחשבה לשלוח פחות אנשים ליפן ולהתבסס על שידור ופרשנות מהאולפנים מהארץ?

"האמת שלא. גם בלי קהל, בסופו של דבר אין כמו שידור מהשטח. האדרנלין והתשוקה של השדרים והפרשנים שרואים בעיניים את סימון ביילס או לינוי אשרם לא ישתווה לשום דבר. התקופה הרגישה רק הביאה את כולם למיקסום אמצעי הזהירות, ובאיזשהו מקום זה אפילו יוצר תחושת שליחות גדול יותר מכל תחרות. כבר התמודדנו עם קשיים גדולים יותר. בכלל, אני לא סתם מכנה את הצוות שלנו 'קומנדו'".

-אי אפשר להתעלם מזה שעד הרגע האחרון עוד דיברו על כך שהמשחקים יבוטלו. מה עושה גוף שידור שכל לוח השידורים שלו מוקצה לשידורי האולימפיאדה, אם זה היה קורה? התכוננתם לתוכית גיבוי?

"לפני כמה חודשים, ישב לנו בראש ששוב יש סיכוי שהכל יתהפך לנו. כולם כבר מכירים מה הקורונה עושה ליום יום שלנו. אבל מדי שבועות, המסר שקיבלנו מאנשי השטח שהכל יתקיים ואפשר להיערך. אם היה מתבטל? לשמחתי, הספורט לא עוצר לעולם וגם אנחנו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות