על סדר היום

מועצת התאגיד תדון בממצאי תחקיר "הארץ"

משרדי תאגיד השידור "כאן" בתל אביב (צילום: מערכת כסית) השלמת תקנות אחרי שבע שנים. תאגיד "כאן" (צילום: מערכת כסית)

מועצת התאגיד תתכנס ביום ראשון לישיבה שגרתית בה יידונו נושאים שונים שנמצאים על סדר יומה של המועצה, בהם אשרור החלטות קודמות ודיון על שינוי כללי ההכרה בהפקות מקור שנמצא על הפרק מזה כמה חודשים. סדר היום של הישיבה לא שונה עדיין באופן רשמי אולם לכסית נודע שהמועצה מתעתדת לדון בממצאי תחקיר הארץ על יחסי העבודה העכורים בתאגיד השידור הציבורי "כאן".

במקביל, היועץ המשפטי של אגודת העיתונאים בירושלים המייצגת כמה מוותיקי רשות השידור שהמשיכו לתאגיד, פנה בדחיפות ליו"ר המועצה גיל עומר בעקבות התחקיר. במכתבו כתב עו"ד אופיר טל כי האגודה עומדת על מינוי בודק חיצוני לטענות המועלות בתחקיר, והוסיף כי לתפיסת האגודה על "כאן" למנות ממונה נוסף לטיפול בהטרדות מיניות, לא רק בגלל שבארגון כה גדול לא מספיקה פונקציה אחת לנושא, אלא שגם נדרש שלצד הממונה הנוכחית לימור גריזים-מגן – שבעצמה "כיכבה" בתחקיר – יעמוד גבר.

לדברי עו"ד טל: "עיון בטענות השונות מעלה דפוס הטרדה ברור של עובדים, ובין היתר בשאלות הנוגעות לגודל איבר המין של עובדים (גברים), הרגלי האוננות שלהם, מבנה גופם, ושיח סקסיסטי ומחפיץ. לטעמנו, אם יש ממש, ולו במקצת הדברים, מדובר בהטרדה מינית לכל דבר ועניין. למרות זאת, לא קראנו שגבר הגיש תלונות בהקשר זה. לטעמנו, ברור כי אנו נמצאים בסיטואציה בה דווקא גברים חוששים להתלונן, וייתכן כי הדבר נובע מחוסר נוחות לפנות
לאחראית אישה בנושא רגיש כזה".

מוועד עובדי "כאן" בתוך ארגון העיתונאים, שהיה מעורב בתחקיר, נמסר בתגובה: "לאחר הפרסומים הללו די ברור שמדובר ביותר ממקרים פרטניים, אלא בתרבות ארגונית בעייתית שמאפשרת את הישנותם של מקרי ההטרדה והתעמרות ללא טיפול שורש בתופעה. הפתרון היחיד להטרדות מכל סוג הוא ביעורן. לא השתקה, לא מריחה, וגם לא כל סוג אחר של התעלמות. המטרה המרכזית שלנו בעת הזו היא להפוך את מקום העבודה שלנו למקום שלכל עובדיו ומנהליו יהיה נעים וטוב לעבוד בו. לאור התמונה המצטיירת בכתבה (ושלצערנו מוכרת לרבים מאתנו גם לפני) לא מדובר במשימה פשוטה, אבל זה תפקידנו לעת הזו".

אלדד קובלנץ - צילום: כאן
"לא השתקה, לא מריחה, וגם לא כל סוג אחר של התעלמות". מנכ"ל "כאן" אלדד קובלנץ (צילום: כאן)

המשך התחקיר: התעמרות בעבודה ופיטורים ספק חוקיים

היום (רביעי) פורסם החלק השני בכתבתה של תמר קפלנסקי, בו עלו טענות קשות על תרבות ארגונית לקויה במחלקות השונות בתאגיד, כולל הטרדות מיניות, התעמרות בעבודה וטאטוא תלונות.

בכתבה מהיום מוזכרת גם סמנכ"לית משאבי האנוש של "כאן", גיתית רוזן-אליצור, שמצוטטת כמי שייעצה לעוזרתה של היועצת המשפטית אסי קליין להיות "קרה ועניינית" כדי להתמודד עם ההתעמרויות שהיא ספגה מהממונה עליה. לפי התחקיר, רוזן-אליצור הייתה מודעת להתנהלותה של קליין ולכשלים לכאורה בבירור התלונות נגדה.

רוזן-אליצור הייתה זו שנשלחה לחזית מול העובדים לאחר פרסום החלק הראשון אתמול. אמש, סמוך לשעה 20:00, הופץ מייל בחתימתה בו נכתב: "שמירה על סביבת עבודה בטוחה, מהנה ושמחה לעובדות ולעובדים חשובה להנהלת התאגיד מאד ואנו עושים רבות ברמה הפרטנית והכללית כדי שכך יהיה כאן. אנחנו לא מהססים לפעול בנחישות ובאפס סבלנות כנגד התנהגויות או תופעות שמונעות סביבה כזו מהעובדים".

על תחקיר "הארץ" כתבה רוזן-אליצור: "בכתבות אלו מפורטים מקרים שחלקם היו ידועים לנו וטופלו במלוא הרצינות והמשאבים הנדרשים, עד כדי פיטורי עובדים, נזיפות וטיפול אישי או קבוצתי מותאם; חלקם לא קרו או סולפו לצורך הכתבה וחלקם לא היו ידועים לנו. המנכ"ל הורה על בדיקה יסודית של המקרים שלא היו ידועים לנו. הבדיקה החלה כבר היום.

"לצערי, התמונה הכוללת המצטיירת מהכתבות עושה עוול למאות עובדים ומנהלים שיעידו כי כאן הוא מקום עבודה מעולה, מצליח ושנעים לעבוד בו. בשש השנים שהתאגיד קיים הצלחנו להביא לעולם שידור ציבורי מצוין וחדשני. גם פעולות ל 'שריפת המועדון' לא יוכלו להרוס את היסודות החזקים של התרבות הארגונית שנבנתה פה. אני בטוחה שביחד ובחשיבה משותפת ועמוקה של מה אנחנו עושים נכון ומה אנחנו לא עושים נכון נמשיך את היצירה וחדוות העשייה שיש לנו כאן".

רוזן-אליצור סיכמה ב"אנחנו כאן לדאוג ולסייע לכל עובד ועובדת שתפנה אלינו. אין אחת או אחד בתאגיד שנפגע מכך שפנה להתלונן", אף שהתמונה המצטיירת מהחלק שפורסם היום קצת שונה.

שר התקשורת יועז הנדל (צילום: מערכת כסית)
שתיקה רועמת. שר התקשורת יועז הנדל (צילום: מערכת כסית)

למה התקשורת שותקת?

גורמים שונים בתקשורת תמהו על היעדר ההתייחסות מכלי תקשורת אחרים לממצאי התחקיר, ויש התולים זאת בקשריהם הענפים של עובדי "כאן" המוזכרים בתחקיר – החל מקשרים משפחתיים דוגמת אלו של ראש מחלקת התוכן בחטיבת הדיגיטל, מתן דרורי, שהוא גיסו של מו"ל מעריב לשעבר איש העסקים עופר נמרודי; והמשך בהיותם של מוזכרים אחרים חברים קרובים של עמיתיהם מחוץ לתאגיד.

בולטת גם שתיקתו הרועמת של שר התקשורת יועז הנדל בנושא, בהתחשב בהיות התאגיד גוף ציבורי. הנדל עצמו, שהגיש במשך מספר חודשים תכנית בתאגיד טרם כניסתו לפוליטיקה, הביע מספר פעמים תמיכה עקרונית בשידור הציבורי, אולם אף שלשר אין מעורבות ישירה בניהול התאגיד בהחלט מתבקש לשמוע את עמדתו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות