יח"צ

דו"צ לשעבר: צה"ל חייב לשמר עניין בסיפורים שהוא משחרר

רונן מנליס ורני רהב רונן מנליס ורני רהב

פאנל מקוון שהתקיים שלשום (שני) בחן את גבולות עיסוק הדוברים ויועצי התקשורת, בסוגיה שעולה אחת לתקופה, לרוב סביב דרמה כזו או אחרת. בדיון השתתפו אנשי יחסי ציבור וייעוץ אסטרטגי חיצוניים מוכרים, בהם רני רהב, רונן צור וחגית קליימן, וגם כמה נשים שמכהנות או כיהנו בעבר כדוברות אין-האוס, בהן דוברת עיריית ראשון לציון מוריה מלכה ויועצת התקשורת של שאול מופז לשעבר מיכל אהרוני. האירוע כונס על ידי עורך הדין האקטיביסט אלעד מן אושיית התקשורת צבי אשכנזי. מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה שעשוי לחפש בקרוב עבודה חדשה, דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס, הציג את הזווית שלו. 

מנליס דיבר על הדילמה שלו כדובר צה"ל, כי בשונה מדוברים אחרים הלקוח שלו והקהל שלו הם אותם אנשים "מבחינתי הלקוח שלי הוא הציבור". בנוסף, הוא הסביר שחילוקי הדעות בתוך המערכת מהווים אתגר שמחייב אותו לעבודה פנימית לפנ שהוא מייחצן את המסר: "כשהרמטכ"ל לא מסכים עם אלוף פיקוד צפון שלא מסכים עם מח"א, יש פה קושי". 

צה"ל כאחרון היח"צנים

מנליס הסביר עוד שדובר צה"ל חייב להתנהל לפעמים כמו אחרון היח"צנים כדי לשמר עניין ציבורי בסיפוריו. משום כך, הוא נדרש לחלק אייטמים בלעדיים למרות שאינו גוף פרטי, על כל הבעייתיות הכרוכה בלאפשר לעיתונאי אחד מכלי תקשורת אחד גישה בלעדית למפקד או ליחידה, משום ש "אם דובר צה"ל ישחרר את כל הסרטונים לכל כלי התקשורת איש לא יפרסם".

המקרה הזכור ביותר לאחרונה הוא זה של יונית לוי מחדשות 12 שנצמדה למפקד חיל האוויר במשך שנה. לדברי מנליס, החוכמה היא לשמור על איזון ולחלק את הסיפורים והראיונות בלי כלי התקשורת השונים, כשבתקופתו ההקפדה הייתה שעל הרמטכ"ל אין בלעדיות.

ביום עיון בנושא שקיפות וחופש מידע שהתקיים לפני מספר שבועות אמר מנליס שמבחינתו דובר ממלכתי חייב להצמד לעובדות ואסור לו בכל מקרה לשקר – זה קו שאסור לעבור, אבל אין תגובה למשל זה כלי דוברותי לגיטימי. אהרוני, שהייתה הדוברת של יולי תמיר ושל מופז ועבדה אצל ליאור חורב, אמרה שמבחינתה להגיד אין תגובה או להסתיר דברים שלא נוחים זה לשקר, אבל גם הודתה שהיא שיקרה כדוברת כשזה היה נכון עבור המדוברר שלה.

רהב: רק פעם אחת פיטרתי לקוח

רהב סיפר שב-30 שנותיו כבעל משרד עצמאי פעם אחת הוא פיטר לקוח, וזה בגלל שהוא גרם לו לשקר לעיתונאי. לדבריו הוא גילה זאת רק אחרי כן כי הלקוח הציג בפניו מידע חלקי, אבל מבחינתו הוא לא משקר לעיתונאי אף פעם אבל שגם "אין תגובה" זה מענה לגיטימי ואחראי.

צור ורהב הם שני יועצים בולטים ומוכרים שמזוהים הרבה פעמים יותר מהלקוחות שלהם, מה שהעלה את השאלה אם זה משרת כך את הלקוח. חלק מהמשתתפים הסכימו שלפעמים המזוהות הזו היא בדיוק הסיבה לכך ששוכרים את שירותיהם – יש סיכוי שהם יקבלו זמן מסך בהקשר אחר וכך הם יוכלו על הדרך לדברר את מסרי הלקוח שלא בגללו בכלל הם הגיעו אליו. 

בהקשר אקטואלי במיוחד, פרשת בן אנד ג'ריז, נשאלו הנוכחים מה היו מייעצים לחברה. צור הציע רעיון מקורי שעמו נחתם הפאנל: "לו הייתי יועץ התקשורת של רשת גולדה הייתי פורש רשת ביטחון מקצועית לעובדי בן אנד ג'ריס ישראל ומזמין אותם אליי".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות