דיגיטל, על סדר היום

תשעה באב: ברשתות החברתיות יש שפע של שנאת חינם

אילוסטרציה אילוסטרציה

פרויקט דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת המחקר והניטור ברשתות החברתיות Vigo, מציג בסך הכל נתונים שנתיים לא מאד מעודדים לציון תשעה באב אודות שיחות השנאה ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. הפלטפורמה של Vigo מנטרת מדי שעה למעלה מחצי מיליון שיחות בעברית, בין היתר סטטוסים, תגובות, ציוצים, טוקבקים ועוד.

לכתבות נוספות:

בסך על מאז אוגוסט שנה שעברה, נרשמו יותר מחמישה מיליון אירועים של קללות וקריאות גזעניות ופוגעניות. על פי הבדיקה, האוכלוסיה המותקפת ביותר היא הערבית. 32% מכלל שיח השנאה נגד מגזרים וקבוצות, הופנה נגד האוכלוסייה הערבית.

האוכלוסייה השנייה הכי מותקפת היא החרדית. 17% מכלל שיח השנאה נגד מגזרים כוון נגד חרדים. זו השנה השנייה ברציפות בה האוכלוסייה החרדית היא האוכלוסייה השנייה המותקפת ביותר.

הקבוצות המותקפות ביותר ברשתות, על פי דו"ח קרן כצנלסון
הקבוצות המותקפות ביותר ברשתות, על פי דו"ח קרן כצנלסון

במהלך השנה נכתבו כ-5.2 מיליון אמירות פוגעניות, קללות וקריאות לאלימות ברשתות החבתריות ובאינטרנט. מדובר בעלייה של 9% משנה שעברה. שיאו של שיח השנאה היה בחודש אוקטובר 2020, בעיצומן של ההפגנות נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בחודש זה הותקפו ארבעה מפגינים. שיא נוסף נרשם בפברואר השנה, כאשר ההפגנות נגד נתניהו עדיין היו בשיאן, בנוסף אירועים כמו הפגנות ואלימות נגד מפגינים באום אל פאחם הובילו אף הם שיח רווי שנאה.

בחודש מאי היה שיא חסר תקדים של שיח שנאה נגד המגזר הערבי. בחודש זה העביר ח"כ איתמר בן גביר את לשכתו לשכונת שייח-ג'ראח במזרח ירושלים, ובמקביל החלו התפרעויות של יהודים וערבים בעיקר בערים המעורבות. החמאס חזר לירות רקטות לעבר ישראל, דבר שהוביל למבצע שומר החומות. השיח על גבי הרשת שבר כנראה שיאים של שנאה שהגיעו למימדים חדשים.

ירידה בהיקפי שיח השנאה
ירידה בהיקפי שיח השנאה
על פי חודשים
על פי חודשים

ואולי יש גם נקודת אור חיובית בדו"ח של קרן כצנלסון. נראה שמאז השבעתה של הממשלה החדשה בראשותו של נפתלי בנט בחודש יוני, בה שותפות מפלגות מהאגף הימני ומן האגף השמאלי, חלה ירידה בהיקפי שיח השנאה, נתון שניתן לראות אותו גם בחודש יולי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות