על סדר היום

משפט חוזר לזדורוב: 50 בקשות לראיין את יוצרי "צל של אמת"

משפט חוזר לרומן זדורוב: 50 בקשות לראיין את יוצרי צל של אמת רומן זדורוב

ההחלטה של פרקליט המדינה, עורך הדין עמית איסמן לחזור ולהעמיד לדין פעם נוספת את רומן זדורוב, לאחר שהוחלט על על ביטול הרשעתו לפני שנתיים, החזירה שוב את הסדרה הדוקומנטרית "צל של אמת" לתודעת הציבור. לאתר "כסית" נודע כי מאז אתמול בערב התקבלו בערוץ 8 לפחות כ-50 פניות לקיים ראיונות עם יוצרי סדרת הדוקו שטלטלה לפני כארבע שנים את המדינה וגם עוררה לא מעט ביקורת ציבורית.

את מערך יחסי הציבור של הסדרה מנהל ערוץ 8, והוא זה שמאשר ליוצרים להתראיין. הבוקר (ה-15.7) למשל אמור היה לעלות לשידור בתוכניתם של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103, אחד מיוצרי "זמן של אמת", התסריטאי ארי פינס, בראיון שלא תואם דרך מערך יחסי הציבור של הערוץ. בסופו של דבר, הריאיון בוטל, לדברי גורמים בערוץ, בשל מגבלת לוח זמנים, ואולם לא מן הנמנע שהריאיון בוטל בשל ההתחייבות של ערוץ 8 לראיון של היוצרים באחת מתוכניות האקטואליה המובילות בטלוויזיה, ותוכנן מבעוד מועד, עוד לפני שפורסמה החלטתו של פרקליט המדינה. תגובתו של ארי פינס טרם התקבלה.

חושפים את האמת מאחורי המשפט של רומן זדורוב: מקדמים את הפרק המיוחד של "צל של אמת"

הריאיון באולפן שישי נועד לקדם את הפרק המיוחד עליו עובדים יוצרי "צל של אמת" בימים אלו – פרק המשך לעונה הראשונה – שיעסוק אף הוא בפרשה בזדורוב – שהורשע בשלוש ערכאות ברצח הנערה תאיר ראדה לפני כ-15 שנה בקצרין.

העונה הראשונה של "צל של אמת" כללה ארבעה פרקים שעסקו בפרשת הרצח של תאיר ראדה. הסדרה הופקה על ידי חברת ההפקות ביצתעין ושודרה לראשונה במרץ 2016 בערוץ 8. יוצרי הסדרה הם הבמאים יותם גנדלמן וארי פינס והמפיקה מיקה תימור. בהמשך רכשה רשת 13 את זכויות השידור של הסדרה ושידרה אותם בערוץ 2 בתחילת 2017. בהמשך להצלחתה בארץ גם חברת נטפליקס רכשה את הסדרה והפיצה אותה בפלטפורמה שלה ביותר מ-190 מדינות. עונה שנייה של הסדרה ששודרה ב-2019 עסקה בסדרת מקרי רצח לא מפוענחים שהתרחבו בשנות ה-70 וה-80 על תוואי כביש החוף.

משפט חוזר לרומן זדורוב: 50 בקשות לראיין את יוצרי צל של אמת
"צל של אמת: מי רצח את תאיר ראדה?" – צילום קידומי

כאמור, הסדרה "צל של אמת" עסקה בפרשת רצח תאיר ראדה ובהרשעותיו של זדורוב לאחר המקרה. בסדרה מועלים סימני שאלה וספקות לגבי ההרשעה, ובפרק הרביעי מובאת עדות של אדם שטען כי זוגתו בעבר סיפרה לו כי היא זו שבעצם רצחה את ראדה. הפרק הזה למעשה חשף את א"ק (שבסוף אותר לפרסום שמה המלאה – אולה קרבצ'קו) כמי שאחראית לרצח. בהודעה אתמול מטעם פרקליטת המדינה, נמסר כי איסמן החליט לגנוז את התיק שנפתח נגדה.

הביקורת הציבורית על "צל של אמת" ויוצריה

הביקורת על הסדרה החלה עם שידורה, והגיעה לשיא בשנת 2021, אז שודר סרטו הדוקומנטרי של הבמאי עידו הר "צל כבד" שעוסק בנאשמת קרבצ'נקו, שאז עוד כונתה א"ק. בסרט נטען כי יוצרי "צל של אמת" נהגו בחוסר יושר כלפיה בכך, שיצרו תחושה כי דבריו של בן זוגה של קרבצ'נקו (ששמו עדיין אסור בפרסום – א"כ) הם נכונים,והתעלמו לחלוטין מכך שהוא נהג להתעלל בה לאורך השנים ואף לאנוס אותה, ובכך שהוא הודה בחשדות המיוחסים לו בחקירתו במשטרה. הסרט הוביל לאיומים רבים על חייה, והיא נמלטה לאוקראינה. בהמשך ניסתה קרבצ'נקו להוביל לפרויקט מימון המונים שיסייע לה לתבוע בהוצאת דיבה את יוצאי הסדרה וגם את בן זוגה לשעבר.

הבוקר אמרה עיתונאית חדשות 13 אילה חסון בראיון ל-103: "לפני כמה שנים נחשפתי לסיפור של אולה. היא גרה בקצרין עם בעיות נפשיות, חיה עם בחור שאנס אותה ותקף אותה – לפי הודעתו. היא רצתה לעזוב אותה, והבחור אמר – אם את עוזבת אני תופר לך תיק. אין שום ראיה בעולם שקושר אותה לפרשה. ומאז עושים עליה סדרות וכתבות. ואחרי הפעם הראשונה שהוא העליל עליה, חקרו אותה במשטרה במשך שבוע כחשודה, והיא התחרפנה מזה".

"צל של אמת" בתקופתה הייתה לאחת מסדרות הדוקו המדוברות אי-פעם של ערוץ 8, וללא ספק גם אחת הרווחיות ביותר שלו. כחודשיים לאחר שידורה של הסדרה, הודיעה HOT כי מספר הצפיות בסדרה ב-VOD עמד על יותר מ-850 אלף צפיות, ומספר החשיפות בעמוד הפייסבוק של ערוץ 8 חצה את רף ה-800 אלף, ולצד זאת היו גם עשרות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות. השיח הציבורי הענק סביב הפרשה והסדרה כאחד, הוביל באותה עת לשווי חשיפה תקשורתית של כ-27 מיליון שקלים, כך על פי נתוני חברת יפעת.

עוד כתבות בנושא:

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות