דיגיטל

כך לא יוצאים בקמפיין לעידוד חיסונים

חיסון נגד קורונה (צילום אילוסטרציה: envato elements) קהל היעד לא יכול להתחסן. חיסון נגד קורונה (צילום אילוסטרציה: envato elements)

תשדיר שירות מטעם ממשלת אוסטרליה שמזמין צעירים להתחסן נגד הקורונה מעורר בימים האחרונים סערה וגורר תגובות קשות מאנשי מקצוע, בעקבות הגרפיות הבוטה שלו אך גם בגלל שרוב האוכלוסיה אליה הוא מכוון עדיין לא זכאית לקבל את החיסון.

בתשדיר בן 30 השניות שעלה ביום ראשון האחרון בסידני, נראית אישה צעירה מחוברת למכונת הנשמה ונאבקת לנשום. כיתוב על המסך קורא לצופים: "קוביד יכולה להשפיע על כולם. השארו בבית. היבדקו. קבעו מועד לחיסון", כשנראה שהתדיר מיועד לצעירים שחשופים לסיכוני וריאנט דלתא של הווירוס שמשתולל עתה ברחבי העולם. הרופא הראשי של אוסטרליה, פול קלי, מסר במסיבת עיתונאים שהתשדיר "גרפי למדי, והוא אמור להיות גרפי. אנחנו עושים זאת רק בגלל המצב".

התגובות לתשדיר, כאמור, קשות. אתר CNN מצטט את ביל בוטל, מרצה באוניברסיטת ניו סאות' ווילס ויועץ אסטרטגי בקביעת מדיניות בריאות, שאמר כי התשדיר "מטעה בכל דרך אפשרית", מאחר שאנשים בגילה של האישה המופיעה בתשדיר – רוב האוכלוסיה שמתחת לגיל 40 – עדיין לא זכאים לקבל את חיסון פייזר המומלץ. לדבריו, "כל התקשורת בתחום הבריאות צריכה להיעשות בטעם טוב, ולהיות ישרה וכנה. (התשדיר) נכשל בכך".

הגארדיאן הבריטי ציטט את ד"ר ג'סיקה קאופמן, עמיתת מחקר במכון מרדוק למחקר ילדים, שאמרה כי התשדיר "נוטה מאוד חזק לטקטיקות של הפחדה", מה שעשוי דווקא להשיג את האפקט ההפוך ולהגביר את ההססנות בקבלת החיסון. מה גם שמאחר שבתשדיר מופיעה שחקנית, הוא עלול להתפס כמניפולטיבי ולהגביר את אי האמון הציבורי בממשלה. "ראינו שבמיוחד במקרה של חיסונים, קמפייני הפחדה או מסרים מלחיצים עלולים לגרום לאנשים לחשוש דווקא יותר מתופעות הלוואי של החיסון". גם גולשים רגילים שהגיבו לתשדיר ביוטיוב לא חסכו את ביקורתם מהממשלה וחלק אף הצהירו שאין בכוונתם להתחסן.

ד"ר קאופמן תקפה גם את ההחלטה לפנות לקהל שלא יכול להתחסן: "הם באמת מכוונים לאנשים צעירים כי אני חושבת שהם חושבים שאנשים צעירים מפרים את הכללים בסידני. אבל זה מתעמעם על רקע האמירה 'תשארו בבית, ודרך אגב, תזמינו תור לחיסון שאתם ממילא לא יכולים עדיין לקבל כי לא הזמנו מספיק ממנו'".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות