על סדר היום

בית המשפט: מכתב פרטי לא עומד בדרישות לתביעת לשון הרע

תעודת עיתונאי (צילום: ארגון העיתונאים) התעודה של הארגון המייצג האמיתי. תעודת עיתונאי (צילום: ארגון העיתונאים)

בית משפט השלום בתל אביב דחה אמש על הסף תביעת לשון הרע שהוגשה נגד ארגון העיתונאים ופסק כי התובעים, האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית, עליזה ז'זק ויצחק פרי, ישלמו לארגון הוצאות משפט בסך 21,500 שקלים.

התביעה שהוגשה באמצעות עורכת הדין ד"ר שני רופא נסובה סביב מכתב ששלח הארגון, באמצעות עורך דינו אייל וייס, לאיגוד לעיתונות תקופתית בדרישה כי יחדל להנפיק "תעודות עיתונאי" לחבריו. לטענת הארגון, בהתנהלות זו "יש כדי פגיעה במעמד וביכולת התפקוד של העיתונאים בישראל, שאותם ארגון העיתונאים מייצג, וזאת באמצעות הצפה של תעודות עיתונאי פיקטיביות לכאורה וייצוג עיתונאים ללא כל סמכות או בסיס". עוד דרש הארגון כי האיגוד יפרסם הבהרה שאינו מייצג עיתונאים פעילים, והתריע כי ינקוט הליכים נוספים.

עו"ד אייל וייס (צילום: יח"צ)
המכתב שלו זכאי לחסינות. עו"ד אייל וייס (צילום: יח"צ)

בדיקה באתר האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית מעלה כי בין חבריו ישנם אנשים רבים שלכל הפחות הם אינם עיתונאים פעילים יותר, אף שעסקו בעבר בתחום. לצדם ישנם אנשים שעבודתם העיתונאית הסתכמה – על פי המוצהר ליד שמם – בכתיבה עבור ביטאונים מקצועיים וכתיבת תכנים שיווקיים, וגם אנשים נטולי כל רקע עיתונאי.

השופט גיא הימן כתב בהחלטתו כי אין עילה לדון בתביעה הזו שכן מכתב שנשלח לנמען אחד ללא כל כוונת הפצה אינו עומד בהגדרת "פרסום" כהגדרתו בחוק לשון הרע. יתרה מזו, השופט הימן ביקר את האיגוד על שבתביעתו העניק למכתב יותר פרסום משהיה לו מלכתחילה, ובכך תרם מרצונו להפצת אותה לשון הרע לכאורה. בנוסף קבע השופט שכמכתב התראה לפני הליך משפטי הוא זוכה לחסינות מתביעת לשון הרע.

בסיכום החלטתו שלח השופט מסר כללי הנוגע לתביעות לשון הרע ולקלות בה ניתן לדרוש סכומים גבוהים ללא הוכחת נזק: "העובדה כי דבר חקיקה זה, כאחרים, נקב סכום של תקרת פיצוי במסלול שללא הוכחתו של נזק אינה משמיעה חירות לתובע לחבר, לכפול או לחלק את הסכום הזה במספרם של דברי לשון הרע או במספר נמעניהם ולגבש, רק על בסיס זה, סכום של תובענה. לא לכך נועדה התקרה הזו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות