על סדר היום

אחרי הקורונה: פסטיבל דוקאביב 2021 – התחלנו

פסטיבל דוקאביב נפתח אמש (רביעי) בתל אביב באירוע חגיגי שהתקיים בהאנגר 11 בנוכחות בכירי תעשיית התעודה בישראל. אחרי שנה של אונליין חזרנו לאופליין, לאולמות הקולנוע, להיפגש ולהתרועע עם אנשים. גם השנה הפסטיבל כולל 120 סרטים מופלאים מהארץ ומהעולם שמתמודדים בתחרויות נושאות פרסים.

אז מה הפקנו מהקורונה? מתברר שלא מעט. השנה הפסטיבל מתקיים במתכונת חדשה, כפולה. אותם הסרטים יוקרנו גם באולמות וגם אונליין, כדי לתת הזדמנות גם למבקרים מחו"ל שעדיין לא יכולים להגיע לישראל בגלל הקורונה ליהנות מהפסטיבל. שיחות עם יוצרי הסרטים הבין-לאומיים תתקיימנה בזום בעוד היוצרים הישראלים יגיעו לאולמות.

ההקרנה שפתחה את הפסטיבל הייתה של "המלכה שושנה", סרט המספר את סיפורה המרתק של הזמרת והדיווה הישראלית הראשונה, שושנה דמארי. הסרט, שעשיר בחומרי ארכיון מרשימים, חשף זוויות חדשות ומפתיעות בזהותה של דמארי, שאפילו חבריה הקרובים לא נחשפו אליהן. אישה שחייה היו כאגדה הוליוודית, עליהם גם שילמה מחיר.

את הסרט יצרה חברת ההפקה בן מיור & פרג', של מוריס בן-מיור וקובי פרג', יחד עם שאולי מלמד. זהו הסרט השלישי שפרג', שמוכר לרבים בעיקר כשחקן, מציג בפסטיבלים. סרטיו הקודמים "פוטו פרג'" ו "להאיר את יוסי" הוצגו בפסטיבל ירושלים.

את מרבית הצילומים הם סיימו לפני הקורונה. "ערכנו את 'המלכה שושנה' תוך כדי הקורונה, זה היה אסקפיזם לשנת 1932 ולשנים של קום המדינה", סיפר מלמד, שהוצג בדברי הפתיחה של אירוע ההשקה כ"הצלע השלישית" של פרג' ובן מיור, ומוסיף: "זה כבוד ענק להיות הסרט הפותח, מתוך 120 סרטים, של הפסטיבל. וזה לא כבוד רק לנו, גם לשושנה, כי הסרט הזה לא עלינו, הוא על אישה אחת שהייתה כל כך חשובה בתרבות הישראלית, ועכשיו בשנת 2021 בתוך עידן המי-טו, היא הדוגמה הראשונה לאישה שמנהלת בית, זוגיות וקריירה ועושה את זה בענק והיא לא מתנצלת. היא מודל נשי לכל אישה וגם לכל גבר".

עוד נכחו באירוע שר התרבות והספורט חילי טרופר, מנהל ערוץ yes-דוקו גיא לביא ומנהלת HOT8 רינת קליין, שאחראים לרוב התוצרת התיעודית בישראל, איש האופנה מוטי רייף שמופיע בסרט כחברה הטוב של שושנה דמארי, ובמאים נוספים ובולטים שהסרטים שלהם מתחרים בפסטיבל.

מנכ"לית דוקאביב, גליה בדור, זרחה מאושר שסוף-סוף הפסטיבל חזר לאולמות וקראה לכל מי שיכול להגיע פיזית וליהנות מיצירות דוקומנטריות ישראליות מצוינות. בדור שיבחה את הסרטים המשתתפים בפסטיבל השנה: "היה מאמץ גדול ועד הרגע האחרון לא ידענו אם האירוע יתקיים או לא, והנה הוא מתקיים וזה באמת כיף אדיר. דוקאביב הוא פסטיבל עדכני שנותן מענה לכל הצרכים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות