על סדר היום

האסטרטגיה של סער לא להגיב על הקמפיין נגדו; המשבריסטים תומכים

גדעון סער ובני גנץ (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90) גדעון סער ובני גנץ (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

הקמפיין הוויראלי ש"הולך על הראש" של סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער, הפך ביממה האחרונה למאסיבי במיוחד. ואולם, האסטרטגיה של סער ואנשיו בחרו על פניו היא להבליג, להוריד את הראש ולקוות שהמלחמה שהכריזו על סער תחלוף בסופו של דבר בלי פעילות אקטיבית של המותקף. בבסיס האסטרטגיה הזו גם ההחלטה לא להגיש תלונה במשטרה.

הקמפיין שמלווה בהאשטאג #למה_גדעון_התפטר_ב2014, נפוץ ברשתות החברתיות בהיקף נרחב. הטרמינולוגיה בה נוקטים הצייצנים דומה יחסית, ובמרכזה – "מדוע התפטר גדעון סער מהכנסת ב-2014", ברומזם כי לסער, שהיה בזמנו שר החינוך, היו קשרים רומנטיים ומיניים עם כפופות לו במשרד ועם קטינות. עוד נטען כי כתבת תחקיר גדולה עליו לא פורסמה בסופו של דבר, בשל חברותו של סער עם גורמים רבים בתקשורת הישראלית.

בין היתר פורסם אתמול סרטון יוטיוב מושקע במיוחד עם הכותרת “פרשיות המין של גדעון סער”, על ידי המשתמש Yoav Frank, שזוכה לכמה מאות בודדות של עוקבים. מאחורי סרטון כזה, אומרים גורמים, חייב לעמוד גוף מאורגן עם כיסים.

לאחר שיוחס אתמול ברשתות לערוץ 20 ראיון שאמור היה להיות משודר אמש עם נפגעת לכאורה מסער, בערוץ 20 הוציאו הודעה רשמית שמכחישה כל קשר לכך: "ערוץ 20 מבקש להבהיר שגורם אנונימי ומתחזה מפיץ מידע שקרי בשם הערוץ בדבר מידע שיפורסם הערב לכאורה בערוץ. מדובר במידע שקרי. אנו מתנערים מפרסום זה ובכוונתנו להגיש תלונה במשטרה".

ניסיונות לברר היום עם ערוץ 20 האם אכן הוגשה תלונה במשטרה, לא צלחו.

הכוחות מטילי המורא שמאחורי הקמפיין

בעולמות הייעוץ המשברי בוחנים את התנהלות של סער לגבי הקמפיין נגדו. לצד הסכמה עם האסטרטגיה שתכליתה לא להגיב כדי לא לנפח את הסיפור ובכך "להרוג" את הקמפיין, גורמים אחרים טוענים כי שתיקה במצב כזה, דווקא תגביר את הפרסומים נגדו ברשתות החברתיות, שאף ידלפו לתקשורת המיינסטרים – ולכן עליו לפעול נגד.

מספר יועצי משברים ששוחחנו איתם סירבו להתייחס לייחוס לנושא, משום שאינם רוצים להפוך בעצמם למטרה. אחד מהם אמר ל"כסית": "תעזוב אותי, מה אני צריך שהם יילכו לי גם על הראש?"

יועץ אחר אמר: "זה מדהים מה שקורה בימים האחרונים. לאירוע הזה יש טביעות אצבע, יש מימון ויש אינטרסים. מדובר באנשים מאד חזקים שלא שווה להסתבך איתם". אסטרטג אחר אמר: "זה מאד דומה למה שעשו לבני גנץ עם סיפור הפלאפון והסרטונים עליו. הולכים עליו בכל הכוח. גנץ עשה הכל כדי לא להתייחס לאותם סיפורים עליו, וכך צריך גם סער".

"להתעלם – כדי לרוקן את התחמושת של אויביו"

היועץ הפוליטי והאסטרטגי רוני רימון, הוא היחיד שהסכים לדבר בשמו. רימון ניהל ב-2009 את קמפיין הבחירות של הליכוד שבסיומו נבחר בנימין נתניהו לראשות הממשלה. בקמפיין זה שיתף רמון פעולה עם סער, שהיה נציגו של נתניהו בקמפיין אל מול אנשי המקצוע.

לדבריו, "ברור לי שאין ממש בכל קמפיין ההכפשה הזה. מטרתו ברורה – להפיל את מי שבעצם עזיבתו את הליכוד והקמת מפלגה עצמאית הביא לסיום כהונתו של נתניהו כראש ממשלה לאחר 12 שנה. בשנים האחרונות מנהל הליכוד קמפיינים אגרסיביים באופן מיוחד, נגד כל מי שמתבטא נגד בנימין נתניהו או הליכוד. אני לא יודע מה בדיוק מסתובב בראשם של מי שמנהלים את קמפיין ההשחרה הזה, או למשל את ההפגנות הקשות מול ביתם של בני הזוג מריה וזאב אלקין ואחרים. ניראה לי שזו תגובה אוטומטית מהמותן ולא איזשהו מהלך אסטרטגי מחושב".

רימון טוען כי "הליכוד פועל בעניין זה כמו אוטומט: בגדו בנו – אנחנו נשמיד את הבוגדים. במקום לעשות חשבון נפש – איך הגענו למצב בו רבים מבניה הטובים של תנועת הליכוד עושים הכל כדי להפיל את נתניהו, אז מתקיפים את הנוטשים. מענישים אותם. הכל כוחני".

רימון מסכים עם התנהלותו של סער: "גדעון הוא אדם מאד חכם ומאד מחושב. הוא לא יגיב לשום האשמה בתחום האישי. כל תגובה כזו או אחרת – תעשה כותרות. המלכלכים רק מחכים שסער יגיב כי תגובתו תיתן לגיטימציה לעצם הנושא ובכך תעלה אותו לכותרות. לכן, בעיני, המדיניות של סער שלא להתייחס להאשמות הללו נגד היא הדבר הנכון מקצועית לעשות. להערכתי, סער ימשיך במדיניות הזו עד שתיגמר התחמושת בכלי הנשק של יריביו ואויביו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות