על סדר היום

בדרך לקנס? הליך הפרה נגד רדיו צפון בגלל החיקוי של כרמלה מנשה

סלוצקי ודומינגז - צילום: פיני סילוק סלוצקי ודומינגז – צילום: פיני סילוק

הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד תחנת רדיו צפון, בעקבות מערכון ששודר בתוכניתם של הראל סלוצקי ועופר דומינגז לפני כשלושה שבועות על הכתבת הצבאית הוותיקה של תאגיד השידור הציבורי כאן כרמלה מנשה – כך נודע לאתר "כסית". הליך הפרה ברשות השנייה, המפקחת על ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנות הרדיו האזוריות, היא פרוצדורה שעשויה בסופו של הליך להוביל לעיצומים כספיים, הן בדמות קנס כספי או הן בדמות נטילת דקות פרסום.

סלוצקי ודומינגז ננזפו בעקבות המערכון על כרמלה מנשה – הקטע הוסר מהאתר

אחרי סלוצקי ודומינגז: ועד עובדי תאגיד השידור כאן פתח חשבון טוויטר

זכות הציבור לדעת מול החדירה לפרטיות: מסקנות מהסיקור ב’שומר החומות’

 

כזכור, סלוצקי דומינגז, שמשדרים תוכנית בוקר יומית ברדיו צפון השייך לקבוצת התחנות של אלי עזור, ביצעו חיקוי סקסיסטי של דמותה של מנשה, וגיחכו אותה בכך שרמזו על כך שקיימה יחסים אינטימיים עם בכירים בצבא: בין היתר "אמרה" מנשה במערכון: “זה מזכיר לי את התקופה שהייתי מעדכנת את הבור. מה שהיה שם למטה לדן חלוץ, שאלוהים ישמור. כבר הבוקר קיבלתי תדרוך מיוחד מהמפכ”ל”. בהמשך אמרה דמותה של מנשה: “מאחורי השיח בארמון הנציב הוא הבטיח לי שתוך שבועיים תחזור לי התחושה לאזור הרגליים. אני סיפרתי על הרומן עם הקצין הירדני?”. השניים שאלו ואיך נגמר, והחקיין ענה “בדוגי בשכונת שועפט”.

"כרמלה צריכה להתמודד עם הגועל הזה. אנחנו איתך אחות"

בעקבות אותו מערכון, צייצה עמותת "כולן": “סלוצקי ודומינגז חשבו שנורא מצחיק לדובב בשידור את כרמלה מנשה ולהעמיד פנים שהיא מדברת על איך היא ‘עשתה נעים’ למפקד כיפת ברזל ואוהבת דוגי; או בקיצור השפלה והחפצה של אישה שהפשע הנורא שהיא ביצעה כלפיהם הוא להיות אישה. למה שהם עשו אין השלכות עליהם, כמו שאין השלכות על הגבר שזורק בדיחה סקסיסטית באופן ספייס. ההשלכות שכן קיימות שקופות: על כל אישה ששמעה והבינה שהיא צריכה להקטין את עצמה כדי לא להיות מטרה מעצם היותה אישה. ההשלכות הן על כרמלה מנשה שצריכה להתמודד עם הגועל הזה. אנחנו איתך אחות”.

המערכון של השניים הוביל לגל תגובות ברשתות החברתיות. אותו “מערכון” הוביל לגל תגובות ברשתות החברתיות. בין היתר כתבה מגישת הרדיו והח”כית לשעבר שלי יחימוביץ’: “איזה יצורים דוחים ופרימיטיבים. ואנחנו בפאקינג 2021, נאנדרטלים שכמותכם. דוחה ומקומם בכל מקרה, אבל אזכיר שכרמלה היא מהחשובות, המשפיעות, ההגונות, הוותיקות והאמיצות שבעיתונאי/ות ישראל. לכו, מגעילים”.

עשרות תלונות התקבלו גם אצל נציב פניות הציבור ברשות השנייה דוד רגב. מנכ"ל רדיו צפון רינה בן עיון נזפה בצמד השדרנים סלוצקי ודומינגז, התחנה הסירה את הקטע מאתר האינטרנט שלה, והשניים התנצלו על כך בשידור מאוחר יותר. לאתר "כסית" מסרה בן עיון באותה עת: “הנושא נבדק ואכן מדובר בחציית גבול. נכון – מדובר בתוכנית סאטירה וככזו לא תמיד יודעים להבחין בגבולות. הפעם ללא ספק הגבול נחצה בצורה בוטה. שוחחתי עם סלוצקי ודומיגז שמתנצלים ומבהירים שלא היה עניין אישי ומדגישים שהם מכירים את כרמלה משנים של עבודה לצידה ומאוד מעריכים אותה, הם גם מתנצלים בפני כל מי שנפגע. אני מצטרפת להתנצלות, הצמד ננזף והקטע ירד מהאתר”.

"דבריהם של השניים היו מבזים, משפילים, פוגעניים ומחפיצים"

במכתב שנשלח למתלוננים – בהם שי גליק, מנכ"ל ארגון בצלמו, שטענו כי המערכון היה משפיל ופוגעני, כתב נציב פניות הציבור ברשות השנייה רגב: "האזנתי לתוכן שהלנת עליו ומצאתי שפנייתך והפניות הנוספות מוצדקות. שני השדרנים אמרו את דברם במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים להם. אינני סבור כי יש להגביל את חופש הביטוי, למעט מקרים של ביזוי או השפלה. במקרה זה נחצה לטעמי בצורה בוטה הגבול שבין חופש הביטוי לביזוי, השפלה ופגיעה ובשם הטוב. דבריהם של השניים, אף שנאמרו בהומור, היו מבזים, משפילים, פוגעניים ומחפיצים. אמירות בוטות אלה תוך תיאור מחפיץ ומיני של אדם הן בזויות".

לדברי רגב, "לא היה מקום להסתפק לטעמי בהתנצלות בשידור ועל הנהלת התחנה היה לנקוט אמצעים חריפים יותר כנגד אמירות אלה. בתום בדיקה שערכו הגורמים המקצועיים ברשות השנייה נפתח כנגד התחנה הליך של הפרה לכאורה".

את תגובתה של מנכ"לית רדיו צפון רינה בן עיון לא ניתן היה להשיג.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות