על סדר היום

חנן קריסטל: "הפאנלים ביום שישי זה תועמלן מול תועמלן"

חנן קריסטל - צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן חנן קריסטל – צילום: באדיבות תאגיד השידור כאן

הפרשן הפוליטי המיתולוגי של רשות השידור, חנן קריסטל, נפרד הבוקר (שלישי) סופית מהמאזינים בתכניתו של אריה גולן בכאן ב'. קריסטל, 78, כבר פרש לפני מספר שנים לגמלאות אך בשנים האחרונות הופיע כפרשן אורח בכמה תכניות טלוויזיה ורדיו של "כאן". קריסטל חזר גם בשיחת הפרידה שלו לניתוח פוליטי והצהיר בצער בנוגע למתרחש בכנסת כי "אין הסכמה על כללי משחק".

בראיון ליומן הבוקר אמר קריסטל: "ליוויתי את כל המהפכים הפוליטיים מ-77. בגין, רבין ב-92, נתניהו ב-96, ברק 99, שרון ב 2001, נתניהו ב-2009. אני לא מכיר מצב ששלטון מפסיד לא מקבל מהרגע הראשון את הלגיטימיות של השלטון הנבחר שקיבל 61 מנדטים. וכל מי שלמד אזרחות יודע ששיקול דעתו של חבר הכנסת הוא מוחלט לגבי ההצבעה. הוא מתייחס לשלטון לא לגיטימי, לכן כשאתה פתחת את התכנית אמרת שיש מאבקים בכנסת? בכנסת מתחוללת מלחמה קרה פרלמנטרית".

"להגיד שאני רואה ברשות השידור את התופעות של גלי צה"ל? חס ושלום"

בשיחה עם כסית הוסיף קריסטל כמה תובנות לסיכום עשרות שנותיו בתקשורת הישראלית, במהלכן ידע את סגירתם של כמה כלי תקשורת בהם עבד – עיתון "חדשות" ורשות השידור – והתייחס גם לנעשה בגלי צה"ל, שהייתה מתחרתו הגדולה לאורך שנותיו בקול ישראל.

על חווית המעבר מרשות השידור לתאגיד, סיפר קריסטל: "אני הרי פנסיונר, אני לא באתי לעבוד בתאגיד. הם לקחו ותיקים לזמן מסוים, למעבר, וכל אחד לעצמו. אותי אני מניח שלקחו בגלל מערכת הבחירות. בהתחלה לקחו בתור פרשן פוליטי כדי לשמור על מה שיש, אבל הגיל הוא גיל מתקדם והם מביאים אנשים צעירים. אני מניח שאם לא היו מערכות הבחירות האחרונות אז לא היו פונים, אבל ברגע שיש בחירות אז משמיעים אותי או מעסיקים אותי. מהמהפך ביוני 77 עד למהפך ביוני 21". קריסטל הוסיף שעבורו המעבר לא היווה שינוי דרמטי: "רשת ב' היא אותה רשת ב', היא לא השתנתה. כל זמן שיש את העוגנים החזקים, הרי אין עוגן יותר חזק מאריה גולן ברדיו במדינת ישראל. יומן הבוקר של רשת ב', כשאריה מגיש וגם רן בנימיני, זה ה-יומן. וכשליאת רגב ואסתי פרז מגישות את יומן הצהרים, מבחינתי זה הרדיו. היתר זה תוספות. להגיד שאני רואה ברשות השידור את התופעות של גלי צה"ל? חס ושלום".

ואם כבר בגלי צה"ל עסקינן, קריסטל מצר על עתידה הלוט בערפל של התחנה אבל גם מצביע על הבעיות של התקשורת האלקטרונית שלא דילגו על התחנה: "ברור שאני מרגיש לא טוב שהתחנה תיסגר. אני הייתי בעיתון 'חדשות', הייתי הפרשן הפוליטי שלו במקביל לקול ישראל, וכשהוא נסגר זו מהלומה. אבל, התקשורת שאני נכנסתי אליה – המודפסת – היו בה תמיד פובליציסטים, היו פרשנים שהביעו דעות וכתבו מאמרי מערכת. התקשורת האלקטרונית שאני מכיר אותה, הציבורית, אנשים לא הביעו דעות. הפרשן היה פרשן, הכתב היה כתב, וזהו. היום, יש הצפה. גם בתאגיד, אבל התאגיד עדיין זהיר בעניין, שאנשים עושים תעמולה. מה שקוראים שופרות".

ולכלי תעמולה, לדבריו, אין הצדקה, בוודאי לא בשידור הציבורי. "עיתונאי הוא עיתונאי, הדעה הפוליטית שלו לא צריכה לעניין אף אחד. אם אתה פרשן ויש לך סקר, אתה צריך לפרש אותו. ברגע שאתה נתפס כתועמלן – בזה היום התקשורת מוצפת מכל הצדדים. הפאנלים ביום שישי זה תועמלן מול תועמלן, שופר מול שופר, בגדול. אבל זו התקשורת. בתאגיד לא ראיתי את התופעה הזאת. אני נשבעתי להמשיך את איך שגדלתי. פרשן הוא פרשן והוא לא בא לעשות תעמולה".

"ברגע שאתה נידון להיות מספר שלוש, זהו זה"

לשאלתנו מה דעתו על העזיבה של דוריה למפל את הגשת חדשות הערב של כאן, בצל טענות על קשיים מקצועיים בחטיבת החדשות של התאגיד ונתוני הצפייה הפושרים, ציין קריסטל כי התרשם ממנה מאוד ברמה האישית כצופה אף שלא היה מעורב במהדורות בהגשתה כפי שהיה מעורב בעבר. "היא עושה רושם מעולה במובן האישי, נראית טוב וידענית".

יחד עם זאת, לדבריו, "יש כאן בעיה. אני עבדתי שנים בעיתון חדשות. כשיש שלושה עיתונים, ידיעות אחרונות, מעריב וחדשות, אז גם כשאתם הטובים ביותר – והייתה תקופה שבחדשות עבדו הטובים ביותר – ברגע שאתה נידון להיות מספר שלוש, זהו זה. נכנס לקיוסק, מבקש עיתון, נותנים לך ידיעות. זה מה שקרה לטלוויזיה של רשות השידור וזה מה שממשיך בתאגיד. יש שלושה ערוצים באותו זמן, כמעט רובנו על 12, קופצים ל-13 והרייטינג אומר את הכל, זה לא מתרומם. ואני לא יודע אם הוא יכול להתרומם. וקבוצת כדורגל, אם יש כוכב, הוא עובר לקבוצה אחרת, לקבוצת צמרת. הוא לא נשאר בקבוצה השלישית. וזה חבל מאוד כי היא עושה רושם מעולה. יש לה אותוריטה".

האזינו לפרידה של אריה גולן מחנן קריסטל:

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות