דיגיטל

הטיקטוק מגויס למאמץ עידוד ההתחסנות

משפיענית רשת (צילום: enveto elements) "בני הנוער מאמינים למשפיענים ומושפעים על ידם". משפיענית רשת (צילום: enveto elements)

שעת חירום במקום לא צפוי: המדינה הודיעה היום (חמישי) לבג"צ כי בכוונתה לצאת בקמפיין פרסומי בקרב משפיענים בני נוער לעידוד התחסנות נגד הקורונה, עקב העלייה בתחלואה והחשש מהתפרצות נרחבת מחודשת. ההודעה הוגשה לעדכון בית המשפט שכן מדובר בחידוש ההתקשרויות הממשלתיות במתכונת של תוכן שיווקי שהוקפאו לפני חודשיים וחצי עקב עתירה שהוגשה בנושא. בהודעת עדכון שהגישה פרקליטות המדינה צויין כי בכוונת המדינה לצאת בקמפיין ללא שיהוי והיא מיידעת את בית המשפט למען הסדר הטוב בלבד.

לפני כשנתיים עתר עורך הדין שחר בן מאיר נגד לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) בדרישה שלא לאשר התקשרויות של תוכן שיווקי או פרסום סמוי בערוצי הטלוויזיה אלא עד שתגובש הנחיה מסודרת לגבי תנאי ונסיבות התקשרויות אלו. באפריל האחרון הודיעה המדינה כי לפ"מ עמלה על גיבוש נוהל זמני בנושא, לאחר שגורמי המקצוע קבעו שניתן לנסח בהקשר לפרסומים מסוימים "כללים מחמירים של גילוי נאות שיבהיר באופן אפקטיבי כי מדובר בתוכן פרסומי". עד לגיבוש ויישום נוהל זה הוקפאו כל התקשרויות התוכן השיווקי מטעם המדינה.

היום הודיעה סמנכ"לית ההסברה במשרד הבריאות עינב שימרון ללפ"מ כי בעקבות העלייה בתחלואה בקרב צעירים יחל המשרד בקמפיין בקרב רופאי ילדים ומשפחה לעידוד התחסנות בני נוער בגילאים 12-16. שימרון הוסיפה כי לשם השלמת המהלך ההסברתי "קיימת חשיבות גדולה לצאת בקמפיין בכל הפלטפורמות… במסגרת זו אבקש לצאת גם לקמפיין משפיענים ברשתות החברתיות שהתחסנו כנגד קורונה ומוכנים להעיד על עצמם שהתחסנו וכן הורים משפיענים שמוכנים להעיד שילדיהם חוסנו כנגד קורונה – צעד זה יסייע למאמץ הלאומי".

מנהלת תחום דיגיטל בלפ"מ שירה רוזנשטיין הוסיפה בהמשך למכתבה של שימרון כי "בני הנוער כמעט ולא רואים טלוויזיה, לא מקשיבים לרדיו ולא קוראים עיתונים. הרשתות החברתיות היא הפלטפורמה האפקטיבית היחידה בה ניתן להגיע אליהם ולהשפיע עליהם. כל ניסיון לפנות אל בני הנוער בפלטפורמה פרסומית אחרת, שאינה הסביבה הטבעית שלהם, יהיה לא אפקטיבי ובזבוז של כספי ציבור… השימוש במשפיעני רשת מחוסנים אשר כוללים עשרות או לעיתים מאות אלפי עוקבים היא הדרך האפקטיבית ביותר להשפיע על בני הנוער להתחסן. בני הנוער מאמינים למשפיענים ומושפעים על ידם".

חוות דעת של היועץ המשפטי של לפ"ם שצורפה למכתבה של רוזנשטיין חידדה אילו הבהרות גילוי נאות נדרשות בנסיבות אלו: "בנסיבות העניין, כאשר מדובר בסרטון בפורמט וידאו (סטורי באינסטגרם, טיקטוק) – תופיע באופן קבוע ובמשך כל זמן הסרטון הודעה בנוסח 'פרסומת בתשלום מטעם משרד הבריאות'. ההודעה תהיה באותיות בצבע בולט לעין הנוגד את הרקע, ניתנות לקריאה בנקל וזהות בהדגשתן, מתוחמת במסגרת שצבעה, עובייה והדגשתה כעובי האותיות שבהודעה". עקב כך, כאמור, הודיעה המדינה כי בנסיבות העניין בכוונתה לחרוג מההקפאה של התקשרויות התוכן השיווקי כדי לעודד התחסנות.

עורך הדין שחר בן מאיר, מגיש העתירה, מסר בתגובה להודעת המדינה: "עבדים היינו לטיקטוק ולמדיה ולא הוציאנו לחופשי ממנה!".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות