על סדר היום

העין השביעית פנתה לעליון להנגשת הקלטות דיוני תיק האלפים

ביבי ואלוביץ' (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש, פלאש 90) עיתונות חופשית? למה זה טוב? בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש, פלאש 90)

מערכת "העין השביעית" פנתה לבית המשפט העליון בבקשה להעלות את הקלטות הדיונים במשפט של בנימין נתניהו ושאול אלוביץ', המוכר כתיק 4000, לנט המשפט. בבקשה שהוגשה באמצעות עורך הדין אלעד מן מערערים מערכת האתר והכתבים אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז על החלטת בית המשפט המחוזי שלא לדון בבקשתם ולדחותה על הסף. בהחלטה שניתנה היום (שלישי) על ידי השופט אלכס שטיין התבקשה תגובת הצדדים המעורבים בדיון עד ליום ראשון הבא.

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים רבקה פרידמן-פלדמן, שעומדת בראש ההרכב שדן בתיק, דחתה לפני שבועיים את בקשת "העין השביעית" בטענה שמאחר שאולם הדיונים פתוח לעיתונאים ולסיקור, העלאת הקלטות אינה הכרחית. "העין" טוענת, מנגד, שעד לא מזמן לא התאפשרה נוכחות באולם בגלל מגבלות הקורונה, ושידור הדיון לא היה באיכות טובה מספיק לקליטת כל המידע – כשבלי הקלטות לא ניתן לשחזר את ההאזנה. נוסף על כך, תמלולי הדיונים מועלים למערכת נט המשפט רק ימים לאחר הדיון, ובהיעדר גישה להקלטות עצמן קשה לבחון את דיוקם. הבקשה נשענת על הפיילוט שהחל לפני זמן מה לתיעוד הקול של הנהלת בתי המשפט, במסגרתו מועלות הקלטות מדיונים למערכת נט המשפט, עדות לכך שהטכנולוגיה קיימת.

בערעור נכתב כי "חופש העיתונות הוא זכות הנתונה לציבור כולו והינה זכות המבוססת על עצם המרכיב המהותי במשטר הדמוקרטי, וכי מבחינה חוקתית היא מהווה במשפטנו זכות נגזרת לזכות החוקתית לחופש הביטוי, שזכתה להכרה חוקתית זה מכבר. הנגשת ההקלטות האמורות, מתבקשת גם מטעמים מעשיים של הגשמת חופש העיתונות ודיוק הדיווח העיתונאי מתוך דיוני בית המשפט הנכבד ובכך יבואו על מימושן הזכויות האמורות באופן מיטבי, וכן קידום זכות הציבור לדעת וזכויות על- חוקתיות שהוכרו בפסיקה לאורך השנים כזכויות יסוד הניצבות בלב המשטר הדמוקרטי, בישראל ובכלל".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות