מדיה

ראיסי, לטיפולך: עתירה לבג"צ נגד צילומי "טהרן"

טהרן דיברו איתם לפני המכירה לאפל TV? "טהרן" (צילום: ורד אדיר)

בית המשפט העליון דחה היום (שלישי) את בקשת איגוד העובדים בטלוויזיה ובקולנוע ואיגוד שחקני המסך (אק"ט ושח"ם) לצו מניעה זמני שיקפיא את צילומי העונה השנייה של "טהרן" עד להתאמתה לדרישות הגדרת "הפקה מקומית קנויה" לפי חוק התאגיד. העתירה שהוגשה אמש לבג"ץ חושפת חילוקי דעות עמוקים בין הארגונים שבעבר ניהלו מאבקים משותפים למען ההפקות המקומיות, עד כדי האשמת אק"ט ושח"ם בפגיעה ביצירה הישראלית. "כאן" וחברת ההפקות של הסדרה, שולה שפיגל בע"מ חויבו להשיב לעתירה עד 13 ביולי.

בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין שי תקן, עמית בכלר ושי ברק, טוענים אק"ט ושח"ם שהעונה הראשונה של "טהרן" לא עמדה בדרישות החוק להפקה מקומית קנויה, מאחר שבניגוד לנדרש בחוק שיעור עובדי הסט והשחקנים היה נמוך מ-75 האחוזים הדרושים. לעתירה צורפה תכתובת ענפה בין הארגונים והתאגיד שנוהלה בקיץ שעבר, בה צוינה דוגמה להפרת הדרישות: אק"ט טענו שבמהלך 45 ימי הצילום ביוון צוות ההפקה והצוות הטכני הנדסי מנה תשעה עובדים ישראליים בלבד, לעומת 48 אנשי צוות יווניים – הרבה פחות מהנדרש.

בתאגיד בחנו את הטענות ברצינות וביקשו הבהרות מחברת ההפקה של הסדרה, שולה שפיגל בע"מ, ובדקו את שיעור העובדים בשלל המקצועות הטכניים והמקצועיים של ההפקה, ומשם קבעו כי אין הפרה של הדרישות. בתגובה, טענו אק"ט ושח"ם, "על מנת שהפקה תוגדר כהפקה מקומית, נדרש כי בכל אחד מבין צוות ההפקה והצוות הטכני- הנדסי, יהיה רוב של 75% לפחות לעובדים הישראלים", ובעתירתם ציינו כי לפי פרשנותם לחוק, דרישת הרוב הישראלי בהפקות מקומיות מחייב "רוב מהותי ולא רוב מספרי בלבד". גורמים בשוק ההפקה אומרים כי "טהרן" לא הייתה יכולה להווצר בלי כסף שהגיע ממשקיעים זרים – בעונה השנייה עיקר המימון מגיע מ-Apple – וש "הכסף הזה מגיע עם תנאים". לדבריהם, התאגיד יכול וצריך לעמוד בחובת העסקת רוב ישראלי רק באופן יחסי להיקף השקעתו.

חורבן לקופרודוקציות עם חו"ל

העותרים דורשים מבית המשפט צו מניעה שיקפיא את צילומי העונה השנייה של "טהרן" שאמורה להתחיל ביוון במהלך יולי, שכן "הפקה שכמעט כולה מצולמת בחו"ל משך כארבעה חודשים עם צוות ישראלי כה מצומצם, לא יכולה בשום דרך לעמוד בתנאים הנדרשים להכרה ב 'הפקה מקומית'". עם זאת, גורמים בכאן מדגישים כי עונה זו תמדד לפי הגדרות חדשות להכרה בהפקה מקומית שנבחנות בימים אלו על ידי מועצת התאגיד.

באיגוד המפיקים, ארגון שמקפיד לדרוש מגופי השידור להשקיע בהפקות מקומיות, דוחים את הטענות של אק"ט ושח"ם. צביקה גוטליב, אחראי יצירה מקורית באיגוד, מסר כי אם תתקבלנה טענות אלה, יהיה זה חורבן להפקות המשותפות הנשענות על כסף מחו"ל. בבג״צ שהגישו ארגון השחקנים וארגון אנשי הצוות הם מבקשים לחסל את האפשרות לקופרודוקציות, הפקות משותפות ישראליות ובינלאומיות. לא יהיו עוד 'טהרן', 'שעת נעילה' והפקות משותפות נוספות, כי לא יוכלו להביא משאבים מחו״ל. אין בכך שום היגיון, זו אינה כוונת המחוקק והדבר פוגע בשחקנים החברים בשח"ם ובאנשי הצוות החברים באק"ט".

מתאגיד כאן נמסר: "התאגיד פעל ופועל על פי חוק ורואה לנגד עיניו רק את טובת הציבור, היצירה ושוק ההפקות הישראלי. נמשיך לייצר תוכן איכותי ומגוון עם הישגים גם בגזרה המקומית וגם בגזרה הבין לאומית".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות