מדיה

האסטרטגיה של צ'רלטון: סירבה למכור את תקצירי היורו

בעלי צ'רלטון, אלי עזור בעלי צ'רלטון, אלי עזור

יורו 2020 יצא לדרך לפני כעשרה ימים ובאופן די יוצא דופן, אפילו פריים אחד של וידאו לא נראה על המסך של ערוץ הספורט על שלל ערוציו. אירוע הספורט הכי גדול מאז החזרה לשגרה אחרי משבר הקורונה, כאשר הקהל נוהר ליציעים והאווירה והצבע חזרו לראשונה זה שנה וחצי, ובספינת הדגל של ערוץ הספורט – חדשות הספורט – מעבירים את האייטמים הקצרים שלהם בליווי תמונות סטילס וסרטונים מצוירים המתארים את מהלכי המשחקים.

אלא שהסיפור פה הוא לא ערוץ הספורט אלא דווקא חברת צ'רלטון, המחזיקה בזכויות השידור של הטורניר עליו שילמה על פי הערכות כ-30 מיליון שקל. מבין 54 המשחקים, היא מכרה 15 משחקים לרשת 13, בהם משחקים משלב הבתים, מהשמינית, הרבע, שני משחקים מחצי הגמר ואת משחק הגמר. הערכה גורסת טוענת שרשת שילמה על הזכויות כ-10 מיליון שקל.

למרות היריבות בין צ'רלטון לערוץ הספורט, השתיים פועלות בשיתוף פעולה מלא וחולקות את זכויות השידור של ליגת העל, והכי חשוב – מעבירות ביניהן תכנים לטובת תקצירים מבלי לעשות יותר מדי חשבון. הפעם, כך מספרים גורמים בשוק התקשורת, "צ'רלטון אפילו לא ניהלה משא ומתן על מכירת הזכויות". ההצעה של ערוץ הספורט לצ'רלטון עמדה על כמה מאות אלפי שקלים תמורת הזכויות לשידור תקצירי המשרדים לחדשות הספורט (לא כולל דיגיטל), אך בצ'רלטון אפילו לא להעביר הצעה נגדית.

רוצים להחזיר את קהל הצופים

צ'רלטון, כך מעריכים גורמים, עשתה את המהלך הזה משלושה טעמים מרכזיים. הראשון "לסגור" את השידורים כמה שיותר אצלה ולהגדיל את כמות המנויים שלה. בשוק התקשורת מדברים על כך שבמהלך הקורונה, כשמרבית הליגות הוקפאו לתקופה ארוכה ולא היו כמעט תכני ספורט זמינים לשידור, מספר מנויי צ'רלטון ירד מכ-250 אלף איש בחודש לכ-150 אלף, ומכיוון שהמודל הכלכלי שלה בנוי רק על תשלום של מנויים ולא על כסף מהפלטפורמות (yes, HOT, סלקום TV ופרטנר TV), מדובר היה בהפסדים של מיליונים. עם חזרת הליגות חזרו חלק מהעוזבים, אך ההערכות כאמור גורסות כי המהלך הנוכחי נועד להחזיר גם את שאר הבנים האובדים, ולשם כך היא מוכנה לוותר על הכנסות מצד ערוץ הספורט ומגורמים נוספים שרצו לקנות זכויות לתקצירים.

נקודה שנייה היא קידום של אתר וואלה. בדיגיטל ניתן לצפות בתקצירים רק באתר ספורט1 של צ'רלטון וגם בוואלה שנרכש לפני מספר חודשים על ידי אלי עזור, הבעלים של צ'רלטון. עזור מעוניין לקדם את וואלה לאחר שנפגע בשנים האחרונות תדמיתית בשל פרשת תיק 4000, לצד המשבר הכלכלי שעבר על האתר – שנאלץ לבצע מספר גלי קיצוצים טרום הרכישה של עזור. כחלק מהאסטרטגיה לקידום וואלה, בתחנות הרדיו האזוריות שבבעלותו של עזור, eco99fm, רדיו 103 ורדיו צפון, משדרים באינטנסיביות פרומואים לוואלה ולתקצירי היורו המשודרים באתר.

והסיבה השלישית היא – כך לדברי גורמים בעולם התקשורת – שההחלטה לא למכור את הזכויות לערוץ הספורט נעוצות גם באינטרס של עזור ברשת, לאחר שהפך לשותף זוטר בערוץ כשהלווה בסוף 2018 כ-10 מיליון שקל לערוץ עשר, שבהמשך מוזג עם רשת. במצב כזה, לעזור אין אינטרס שבעוד שאחד המשחקים משודר בשעת לילה ברשת 13, ובמקביל ישודרו תקצירים במהדורת חדשות הספורט.

הצדדים עוד ימשיכו לשתף פעולה

בסופו של דבר, טוענים גורמים המעורים בעולם זכויות השידור הספורט, כי לא מדובר בסכסוך בין צ'רלטון לערוץ הספורט, אך יש ביכולתו להשפיע גם על העתיד. לפני מספר חודשים רכשה צ'רלטון שוב את הזכויות לליגת העל ב-117 מיליון שקל לשנה, ירידה של כ-10 מיליון ביחס למכרז הקודם בו זכתה לאחר שהציעה כ-127 מיליון שקל. בעבר חלקה צ'רלטון בהוצאה הזאת עם ערוץ הספורט ששידר את המשחק המרכזי, שני משחקים נוספים ואת תכנית הסיכום של המחזור. האם שיתוף הפעולה יימשך ובאילו תנאים? את זה נחיה ונראה. בסטילס או בווידאו.

תגובת צ'רלטון טרם התקבלה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות