על סדר היום

בג"צ דחה את בקשת דרוקר וחדשות 13 לעיון באחד מתיקי רות דוד ורונאל פישר

רביב דרוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) האינטרס הציבורי הוגשם. רביב דרוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ דחה היום (שני) את עתירת רביב דרוקר וחדשות 13 להתיר להם לעיין בחומרי החקירה של רות דוד ורונאל פישר. בהחלטה פה אחד של השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ואלכס שטיין, נקבע כי אין עילה להתערבות בג"צ בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה לדחות את בקשת דרוקר והחדשות לעיון בחומרים. כמו כן נקבע כי עליהם לשלם הוצאות משפט בסך 3,000 שקלים לדוד ופישר. את דרוקר וחדשות 10 ייצג עורך הדין יונתן ברמן, דוד ייצגה את עצמה ואת פישר ייצגו עורכי הדין אלי פרי ואבי חימי.

דרוקר וחדשות 13 פנו בפברואר 2020 לדוברות משרד המשפטים בבקשה לקבל לעיונו את חומר החקירה במה שנוגע כתיק המתנות – חקירה במסגרתה נבדק החשד שבמהלך כהונתה כפרקליטת מחוז תל אביב קיבלה דוד מתנות יקרות ערך מרונאל פישר, סנגור פרטי. התיק נסגר בשל היעדר ראיות מספקות ודוד לא הועמדה בו לדין. עם זאת, נגד דוד ופישר מתנהל עדיין משפט בתיק נוסף בו היא חשודה בשיבוש הליכים. לאחר כמעט שנה, עקב השתהות המשרד במתן תשובה, פנו דרוקר והחדשות ליועץ המשפטי לממשלה, ובעקבות אי מתן מענה ענייני עתרו הצדדים לבג"צ בבקשה להתיר עיון בחומרים ופרסומם בתכנית "המקור".

רונאל פישר, רות דוד (צילומים: יונתן זינדל, הדס פרוש, פלאש 90)
עדיין נאשמים בתיק שיבוש ההליכים. רונאל פישר ורות דוד (צילומים: יונתן זינדל, הדס פרוש, פלאש 90)

בעתירה נטען כי יש אינטרס ציבורי משמעותי בפרסום וכי מאחר שהתיק נסגר, אין חשש לפגיעה בחקירה או בהליך המשפטי. עם הגשת העתירה קיבלו דרוקר והחדשות את התשובה של היועץ המשפטי שהתעכבה עד אז, ובה נכתב שהוחלט לדחות את בקשתם. לאחר מכן, בתגובה לעתירה לבג"צ, טען היועץ המשפטי לממשלה יחד עם דוד ופישר כי יש לדחות את העתירה, משום ש "מתן עיון עלול להוביל לפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של רשויות אכיפת החוק; מתן עיון עלול להוביל לפגיעה בזכותם של דוד ופישר שמשפטם בתיק השיבוש עודנו מתנהל למשפט הוגן; מתן עיון בחומר החקירה יוביל לפגיעה בלתי מידתית בפרטיות; והאינטרס הציבורי בחשיפת הפרשה בפני הציבור כבר הוגשם במידה רבה", זאת משום שעם פרסום ההודעה על דחיית התיק פורטו הנימוקים להחלטה ובמסגרתם מידע רב מתוך החקירה.

היום קיבל כאמור בג"צ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, דוד ופישר. בהחלטתם כתבו השופטים: "אל מול האינטרס בשמו פועלים העותרים – זכות הציבור לדעת, חופש הביטוי וחופש העיתונות – ניצבים שיקולים נוגדים ורבי משקל. חשיפת תיק חקירה לידי צד שאינו קשור להליך הפלילי, לשם תכלית שזיקתה להליך הפלילי רחוקה פוגעת בהגינותו של ההליך הפלילי ועלולה לגרום ל 'אפקט מצנן' והרתעה של עדים ומוסרי מידע כאלה ואחרים מלחשוף את כל הידוע להם, מתוך חשש שבעתיד דבריהם 4 לפני רשויות אכיפת החוק, שעשויים להיות מביכים או להציגם באור שלילי, ייחשפו בפומבי… עיונם של העותרים בתיק החקירה טומן בחובו, באופן מובנה, פוטנציאל לפגיעה חמורה בפרטיותם של דוד, פישר ולא פחות מכך בפרטיותם ובאינטרסים של נחקרים אחרים. זאת, ללא הצדקה של ממש".

מחדשות 13 לא נמסרה תגובה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות