על סדר היום

ארגון העיתונאים מקים קרן להגנה משפטית על עיתונאים

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר איגוד העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, יו"ר איגוד העיתונאים

ארגון העיתונאים מקים קרן להגנה משפטית על עיתונאים, לאחר סדרה של מקרי אלימות נגד עיתונאים. מטרת הקרן לסייע כספית בייצוג משפטי של עיתונאים חברי הארגון בהליכים משפטיים שנועדו למנוע פגיעות שכאלה – לרבות התגוננות נגד תביעות השתקה, צעדים להגנה על שם טוב, תביעות נזיקין על רקע גילויי אלימות מכיוון אזרחים או המשטרה והליכים משפטיים שנועדו למנוע פגיעה בחופש העיתונות.

הקרן תפעל בתקציב ייעודי ונפרד מתקציב ארגון העיתונאים. הקרן יצאה בקמפיין מימון המונים, ובשלב זה לא האם ארגון העיתונאים יעביר מימון לקרן. מארגון העיתונאים נמסר לפניית אתר "כסית", כי ההנהגה החדשה של ארגון העיתונאים שיקיים בחירות בשבוע הבא, "תחשוב על מקורות הכנסה נוספים, גם בקרב התקציב של הארגון".

הארגון הקים לקרן צוות היגוי שמורכב ממשפטנים ועיתונאים שיהיה אחראי על גיבוש הקריטריונים לפעילות ויהנה מעצמאות ושיקול דעת לקבוע באיזה מקרים תינתן תמיכה ומה יהיה גובהה. חברי הצוות הם פרופ' נטע זיו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; עו"ד בשאיר פאהום-ג'יוסי – יו״ר שותפה של ארגון יוזמות אברהם; פרופ' מיכאל בירנהק – פרופ' מן המניין וחבר סגל הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; העיתונאי ד"ר יהודה יפרח; והעיתונאי חן מענית – משפטן והפרשן המשפטי הנכנס של "הארץ".  הצוות החל לגבש קריטריונים ראשונים שיהוו מפת דרכים לעבודת הקרן מתוך ניסיון לאזן שמירה על חופש הביטוי לבין לשמירה על עצמאות התקשורת והעיתונאים ולאפשר להם סביבת עבודה בטוחה במידת האפשר.

התשתית הראשונית להקמת הקרן המשפטית היא תרומתו של יפתח בריל, שנתבע בתביעת לשון הרע, החליט לייצג את עצמו בתביעה וסירב לפשרה. בריל החליט להעביר לקרן המשפטית להגנה על עיתונאים חלק מהתרומות שגייס לכיסוי המשפט מכ-150 אזרחים. בקמפיין מימון המונים תרם בריל 6,000 שקל. עד כה גויסו כ-7,500 שקלים לקרן במימון המונים מתוך יעד של 50 אלף שקלים.

יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי מסר כי "האלימות הפיזית, המילולית, המשפטית והכלכלית שמופנית כלפי עיתונאים לא פוגעת רק בהם באופן אישי אלא פוגעת באינטרס הציבורי הרחב. ארגון העיתונאים פועל בשלל דרכים כדי לחזק את מעמד העיתונאים ולייצר בעבורם את התנאים לשרת את הציבור הישראלי מבלי לחשוש מתביעת השתקה, הכפשות שיטתיות ברשת, אלימות משטרתית או תקיפה תוך דיווח מהרחוב. הקרן להגנה משפטית היא עוד צעד חשוב בתוך המערך שהארגון בונה. אנו קוראים לציבור לתרום למטרה החשובה".

גיוס המונים לטובת הגנה על עיתונאים אינו דבר חדש. לפני כארבע שנים יצאו העיתונאית העצמאית שרון שפורר ואתר המקום הכי חם בגיהנום במהלך לגיוס 200 אלף שקלים להגנה על שפורר, בעקבות מספר תביעות השתקה שהוגשו נגדה. בתום חודש, גויסו למעלה מ-400 אלף שקלים.

במהלך המהומות בעת מבצע "שומר החומות", העמידה אגודת העיתונאים בירושלים ייעוץ משפטי לחבריה שנפגעו בעת סיקור המצב הסוער בבירה. את השרות העניק הצוות המשפטי של האגודה

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות