על סדר היום

פייסבוק ממשיכה להיתלות ב"מדיניות" – ולהסיר פוסטים של אישים מהימין

ידידיה מאיר ידידיה מאיר

החלטה של פייסבוק לחסום את הפוסט שהעלה איש התקשורת ידידיה מאיר, בו שיתף את טורו מיום שישי האחרון בעיתון "בשבע", עוררה סערה גדולה ברשתות החברתיות, גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. מאיר פרסם לצד הטור שלו, גם מודעה שקראה להפגין נגד איילת שקד, כולל כתובת מקום ההפגנה, בסמוך לביתה.

פרסום כתובת מגורים מנוגד למדיניות של הרשת החברתית, ולכן הפוסט הוסר, ואולם הטענה שעולה כעת היא שהרשת החברתית נוקטת יד קשה ובלתי מתפשרת כשמדובר באנשים מן הצד הימני, כפי שעשתה רק יום לפני כן עם בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. נתניהו הבן פרסם ברשתות החברתיות קריאה להפגין מול ביתו של ח"כ ניר אורבך (ימינה). הפוסטים בטוויטר, פייסבוק ואינסטגרם הוסרו על ידי הרשתות החברתיות, וחשבונות של נתניהו הבן נחסמו לפרקי זמן של 12 שעות עד 24 שעות.

המודעה שפרסם ידידה מאיר והובילה להסרת הפוסט
המודעה שפרסם ידידה מאיר והובילה להסרת הפוסט

"יותר מדי אנשים בציונות הדתית לא מבינים, לעניות דעתי, את האירוע של ממשלת בנט-לפיד", כתב ידידיה מאיר בטורו בעיתון "שבע", שכותרתו הייתה "ועוד נצעק ברחובות". "זה חתיכת אירוע. מהגדולים שידענו. ולמרות שאצל רבים, למעשה אצל הרוב, יש סוף סוף התפכחות מבנט – עדיין יש כאלה שמתקשים להפנים. מדויק יותר: אפילו מבין המתפכחים שמתנגדים למהלך, רבים אינם מבינים את עוצמת האירוע. כמה הוא גדול. כמה הוא מכונן. כמה רב־נפגעים הוא עלול להיות. ובעיקר, כמה צריך לעשות הכול כדי שהוא לא יקרה. רגע, עצרו: כתבתי "לעשות הכול". אני רוצה להבהיר מיד: דיר באלק, רצח פוליטי הוא לא בין האפשרויות. אני מגנה אלימות מכל סוג שהוא, פיזית או מילולית. אבל אתם מבינים כמה צבועה התקשורת שפתאום מזדעזעת מהשיח הפוליטי, כן?".

ל"כסית" אמר מאיר כי עשה שימוש במודעה בעמוד הפייסבוק שלו כתמונת אילוסטרציה: "הייתה מחאה באותו יום, אז שמתי את זה אצלי". לדבריו, "מפחיד אותי שבידי הרשתות יש כל כך הרבה כוח, עם כל כך מעט פיקוח. אף אחד לא הסביר למה הפוסט נחסם או הציע לתקן, כעבור יממה ורק אחרי שארגון העיתונאים התערב – הם אמרו שזה בגלל המודעה שצורפה כתמונת אילוסטרציה, על ההפגנה ליד הבית של שקד".

לדבריו, "ההפגנה הייתה שתי דקות הליכה מביתה (של שקד – א"כ), בגן ציבורי, באישור המשטרה. הם פועלים בלי אבחנה וחוסמים תכנים לא-מסוכנים, במקום להעיף מהרשת את מי שצריך להעיף – פעילי טרור מובהקים, מפיצי פייק-ניוז מסוכנים ושאר פסיכים".

ההודעה מפייסבוק לידידה מאיר על הסרת הפוסט שלו
ההודעה מפייסבוק לידידה מאיר על הסרת הפוסט שלו

 

בפייסבוק ממשיכים להיתלות בסעיף "המדיניות", והנציגות בישראל חידדה בשיחה עם "כסית" כי הפוסט המדובר כלל הזמנה להפגין מול ביתה של איילת שקד וציין את הכתובת. רשמית נמסר מפייסבוק כי "פרטיות והגנה על מידע אישי הם קריטיים לכך שאנשים ירגישו בטוחים בפלטפורמות שלנו. בכפוף לכללי הקהילה הגלובליים של פייסבוק, אנחנו לא מאפשרים לאנשים לפרסם מידע אישי או חסוי של אחרים, לרבות כתובות ומספרי טלפון".

עו"ד גיא אופיר, שמנהל לאורך השנים מאבקים רבים נגד פייסבוק, מציין בשיחה עם אתר "כסית" כי לרשת החברתית יש כ-20 סוגי תקנון, כאשר אחד כולל עמודים שונים עם סעיפים רבים שנחשבים מבחינת פייסבוק להפרת תקנוטן. "שאלתי מישהו בפייסבוק כמה תקנונים יש – והוא לא ידע לומר לי. מעל 20 הוא העריך".

לדברי אופיר, שמייצג בתקופה האחרונה משפטית את איילה בן גביר, רעייתו של ח"כ איתמר בן גביר, שחשבון הוואטסאפ שלה ושל כ-20 פעילים נחסם ונמחק, "התקנון של פייסבוק הוא חוזה אחיד מקפח ובתי המשפט לא יקבלו את זה שבכל אופציה הרשת יכולה להסיר אנשים ולחסום פוסטים וחשבונות".

פניה לפייסבוק: בטלו הסרת הפוסט של ידידיה מאיר

ביקורת חריפה נשמעה מצד עיתונאים מגופי תקשורת שונים. מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין פנה הבוקר למנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר-תאני בדרישה לבטל את הסרת הפוסט שפרסם מאיר. "אנחנו פונים אליך בבקשה לבטל את הסרת הפוסט של העיתונאי ידידיה מאיר. מאיר הוא עיתונאי ותיק, ובעל טור שנים בעיתון בשבע. הוא משדר במספר תחנות רדיו, כולל בגלי צה״ל וברדיו קול חי. הסרת פוסט של עיתונאי פוגעת פגיעה אנושה בחופש העיתונות, בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת. הבעת הביקורת שלו על מהלך פוליטי היא כשלעצמה אינה נופלת בגדר הסתה או המרדה. פובליציסט בעל שם מביע את עמדותיו ודעותיו באופן רצוף ומתמשך. זה חלק מעבודתו ובוודאי חלק מחופש הביטוי וחופש העיתונות שלו לעשות כך. כמו כן, נשמח לדעת כיצד מתקבלות ההחלטות להסיר פוסט של עיתונאי, מה הקריטריונים המנחים ומי הפורום הקובע".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, מסר כי "העלמת פוסט של עיתונאי, שאין בו שום עבירה על החוק אלא רק הבעת דעה וביקורת, היא פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. פייסבוק אמנם חברה פרטית, אבל היא מרכזת בתוכה חלק משמעותי מהדיון הציבורי בחברה הישראלית – ועם הכוח באה גם אחריות. אנו מצפים שפייסבוק לא רק תחזיר את הפוסט אלא גם תספק הסברים מדוע הפוסט נמחק ומה הנהלים שלה בכל הקשור ליחס לעיתונאים בתוך הרשת החברתית"

"אני לא מבין מה הם רצו", אמר הבוקר מאיר לינון מגל ובן כספית בתוכניתם ברדידו 103FM. "מישהו שמבין בדיגיטל אמר לי שזה בגלל האילוסטרציה שצירפתי לטור נגד אילת שקד. אני לא מבין, מדובר בהפגנה חוקית באישור המשטרה". בתגובה אמר מגל: "פייסבוק הפכה למפלגה. אם יש קריאות להפגנה מהימין היא מסירה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות