על סדר היום

שיח בוטה של עיתונאים בטוויטר? הנה הצעת יו"ר הרשות השנייה לעורכים

יוליה שמאלוב ברקוביץ יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ (צילום: משה שי פלאש 90)

יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ' קוראת למערכות החדשות בטלוויזיה למתן את ההתבטאויות של כתביהן – בעיקר ברשתות החברתיות. לדבריה, מהלך כזה יעצור "את המדרון החלקלק" ויוביל להורדה של "גובה הלהבות, באולפנים וברשתות".

שמאלוב ברקוביץ' נאמה בוועידה הלאומית שמקיימת היום (יום ה') רשת 13 בירושלים. לדבריה, החברה הישראלית לא ידעה שקט בשנים האחרונות, ומנתה בין היתר את מגיפת הקורונה, מערכות הבחירות התכופות, והמצב הביטחוני. "האירועים שמחוץ לאולפן זולגים פנימה ושם הם מועצמים, הופכים לקדירה מבעבעת של זעם, עלבונות, שפה אלימה ולא ראויה. ומהאולפן, הרעש המוגבר הזה חוזר לתך חדרי הסלון, אל הרחובות, אל הילדים שלנו".

בשלב זה הפנתה שמאלוב ברקוביץ' את האחריות לעורכים ולמגישים, ש "חייבים לעשות סדר בקדירה הרותחת הזו, כי היא על סף גלישה". לדבריה, "קשר הגומלין בין השיח באולפן לבין העולם שמחוצה לו תקף גם לגבי האנשים שמייצרים ומתווכים את החדשות: העיתונאים. אלה הרחיבו בשנים האחרונות את הפלטפורמות שבהן הם מתבטאים", ומנתה את הרשתות החברתיות. "פעמים רבות הוא בוטה אף יותר משיח האולפנים", אמרה, "לעתים הוא עובר להתכתשויות מילוליות ומשפטיות בין עיתונאים לעמיתיהם או בין עיתונאים לאזרחים ואזרחיות שהגיבו להם. לא מכובד. העיתונאים הצייצנים מבינים שכבר לא מספיק להיות במעמד של טאלנט מסך. הם רוצים להיות כוכבי רשת. זה עולם אחר, עם ז'רגון אחר, עם כללים אחרים. או שאולי נכון יותר לומר: עולם בלי כללים".

"כיצד ממתנים את הכתבים?"

ההצעה של שמאלוב ברקוביץ' כוללת בין היתר הנחיה לכאורה של העורכים לכתבים כיצד להתנהל ברשתות החברתיות, ובכלל – למתן את הכתבים: "נדרשת פה חשיבה מערכתית כוללת", היא גרסה, "כיצד מייצרים שגרת עבודה מעודכנת של המערכת מול כתבים, שיש להם גם קריירה מקבילה כצייצנים בלתי נלאים? כיצד ממתנים אותם, אך לא פוגעים בזכות הביטוי המקודשת? ברור שאני לא אומרת שצריך למשטר כל ציוץ של כל כתב. חלילה לנו. איש לא מעוניין בסתימת פיות. אבל אכן, נדרש כאן ניסוח של קווים מנחים מוסכמים".

"הרי צריך לזכור", אמרה יו"ר הרשות השנייה לנוכחים באולם, "הכתב מייצג את המערכת שלו. תרומתו להסלמת השיח ברשתות, הסתבכויות וההתקוטטויות שלו עלולות לחזור כחוסר אמון כלפי המערכת. ובואו נחשוב על זה ביחד: כתב שהופך לעבד של ציוצים ולייקים – שוכח להחיל על עצמו אמות מידה מקצועיות. מנהלים ומנהלות, אתם לא זקוקים לי בשביל להפעיל שיקול דעת. או בשביל לחשוב ביחד עם העובדים שלכם כיצד מחזירים לשיקולי העריכה את כוחם". בהקשר זה יש לציין כי לגופי תקשורת רבים בעולם יש קווים מנחים ודרישות להתנהגות ראויה ברשתות החברתיות, כאלה שהפרתם עלולה לעלות לעיתונאי בעבודתו.

יו"ר המועצה שמאלוב ברקוביץ' גם ניכסה לעצמה את המהלך במסגרתו יש על המסך יותר איזון בין המגזרים השונים – כדי להחזיר לדבריה את האמון הציבורי בה. "נכנסתי לתפקידי, כאשר חלק גדול מהציבור חש כי שידורי האקטואליה אינם מייצגים אותו וקולם. במציאות הזאת, הבנתי שלרשות השנייה בראשותי יש אתגר לא פשוט. אני מאמינה שאת המשימה הזאת ביצענו בהצלחה. השיח היום הרבה יותר מגוון, מאוזן, רב קולות. שמאל, ימין, גברים, נשים, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, מרכז ופריפריה. אבל עוד עבודה רבה עוד לפנינו".

היו"ר מנסה להתערב בתוכן?

אין זו הפעם הראשונה שיו"ר הרשות השנייה מנסה להתערב למעשה בתוכן. במהלך מבצע "שומר החומות" שלחה שמאלוב ברקוביץ' מכתב למנכ"ל קשת, רשת, חדשות 12 וחדשות 13 – אבי ניר, אבי בן טל, אבי וייס וישראל טוויטו (בהתאמה) בו טענה כי "כפועל יוצא של סיקור האירועים השונים התקבלו אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, תלונות העוסקות בסיקור מוטה ולא מאוזן של ההתפרעויות ברחבי הארץ והטיה לצד אחד".

לדבריה, "עיקר הטענות היו בנוגע לסיקור מוטה של אירועי האלימות בין ערבים ליהודים בערים ברחבי ישראל. כך למשל, פונים רבים זעמו על כך שניסיון הלינץ' שבוצע בבת ים בעובר אורח ערבי זכה לסיקור שנמשך שעות ארוכות, כולל שידור חוזר של המעשה, בעוד שמעשי לינץ' קשים וחמורים לא פחות של ערבים ביהודים זכו לסיקור חלקי וללא צילומים מהשטח כפי שנעשה במקרה בבת ים".

"לאור האמור ובשל האחריות הכבדה המונחת על כתפיכם", כתבה, "אבקש כי בעיקר בימים מתוחים אלה, בהם הציבור כולו נמצא תחת חשש קיומי, ובמיוחד כאשר כולכם מגויסים לטובת דיווח רציף של האירועים בכלל רחבי הארץ, עליכם לוודא שוב ושוב כי הסיקור יהיה תואם למציאות הקשה בה מדינת ישראל שרויה, ולהימנע מפגיעה ברגשות הציבור".

מכתב זה התקבל בהפתעה אצל הגורמים המדוברים, הן משום שאין בסמכות הרגולטור – הרשות השנייה – לבקר את חבריה מבחינת תוכן, והן משום שבמקביל, שמאלוב ברקוביץ' כמעט לא התייחסה לאלימות הקשה שהופנתה לאורך כל ימי המבצע נגד עיתונאים וצוותי תקשורת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות