על סדר היום

מחקר אמריקאי חדש מראה מה גורם לאנשים להאמין לפייק ניוז

דונלד טראמפ דונלד טראמפ

משוכנעים ביכולתכם לזהות פייק ניוז? אתם בסיכון גבוה יותר להאמין להן, כך עולה ממחקר חדש שפורסם אתמול (יום ב') בביטאון האקדמיה הלאומית האמריקאית למדעים. המחקר שנערך בקרב צרכני תקשורת אמריקאים בחן את הקשר בין ביטחון ביכולת זיהוי אייטמים שקריים או מזויפים ובין שיעור האפשרות שיאמינו להם. המחקר נערך בקרב 8,285 מתנדבים אמריקאים ובו נמצא גם כי רפובליקנים עלולים יותר להאמין לפייק ניוז מאשר דמוקרטים.

החוקר הראשי, ד"ר בן ליונס, פרופסור לתקשורת מאוניברסיטת יוטה, אמר בהודעה שצוטטה באתר phys.org כי "למרות שאמריקאים סבורים שהבלבול שנוצר בגלל חדשות שקריות הוא נרחב, יחסית מעט מציינים שראו או שיתפו אותן. אם אנשים רואים עצמם בטעות כמוכשרים במיוחד בזיהוי חדשות שקריות, הם עלולים לצרוך אותן, להאמין להן ולשתף אותן בלי כוונה, במיוחד אם זה תואם את תפיסת העולם שלהם".

ד"ר ליונס וצוותו עבדו עם שתי קבוצות שמהוות מדגם מייצג של האוכלוסיה האמריקאית. הנבדקים התבקשו להעריך את מידת הדיוק של כמה כותרות של פוסטים בפייסבוק ולאחר מכן לדרג את יכולתם בזיהוי חדשות שקריות. ליונס השתמש בשני מדדים אלה כדי להעריך ביטחון-יתר בקרב המשתתפים וכיצד הוא קשור לאמונות והתנהגויות. לדבריו כפי שצוטטו ב-CNN, "התוצאות שלנו מציגות תמונה מדאיגה. האנשים שהכי פחות כשירים לזהות חדשות שקריות הם גם אלה שהכי פחות מודעים למגבלות של עצמם, ובשל כך חשופים יותר להאמין להן ולהפיץ אותן".

רוב מוחלט של המשיבים, קרוב ל-90%, השיבו במחקר שהם "מעל הממוצע" ביכולת להבחין בין כותרות חדשות אמיתיות ומזויפות. על פי המחקר, המקור לפער בין היכולת המוצהרת והזיהוי בפועל של אייטמים מזויפים, הוא שאנשים שבטוחים יתר על המידה ביכולת זיהוי השקרים שלהם, נוטים להכנס לאתרים שידועים באמינות מפוקפקת וכך המסרים השקריים מחלחלים אליהם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות