מדיה, על סדר היום

בישיבת המערכת לא התנגדו, השער הנפיץ של "הארץ" פורסם – ויצר סערה ברשתות

שער עיתון "הארץ" שער עיתון "הארץ"

קשה לחמוק מהשער של עיתון 'הארץ' הבוקר (יום ה') שעושה גלים, לא רק בקרב קוראיו. "67 ילדים נהרגו בעזה. זה מחיר המלחמה", נכתב בכותרת הראשית המלווה בתמונותיהם של ילדים עזתיים שאיבדו את חייהם במבצע שומר החומות. השער הזה עורר זעם רב ברשתות החברתיות, ולא בטוח שהדבר כל כך רע מבחינת עיתון הארץ.

המקור לאייטם הוא הניו יורק טיימס, עמו להארץ יש שיתוף פעולה תוכני כבר עשרות שנים. ואולם בגרסה של הניו יורק טיימס שפורסמה אתמול, הכותרת הייתה "They were only children" (הם היו רק ילדים – לג"ר), תוך התייחסות מפורשת לכל הילדים שנהרגו בסבב הלחימה האחרון – אלו שמתגוררים בעזה וגם לעידו אביגל משדרות שנהרג מחדירת רסיסי רקטה דרך חלון הפלדה בממ"ד בו שהה עם משפחתו, והנערה נאדין עווד בת ה-16 שנהרגה עם אביה מפגיעת רקטה בכפר דהמש ליד לוד.

כותרת הכתבה של The New York Times
כותרת האייטם בניו יורק טיימס

בכותרת המשנה של הניו יורק טיימס נכתב: "לפחות 68 ילדים נהרגו במלחמת ישראל-חמאס בחודש הזה. הנה הם". ב'הארץ' בחרו ללכת בקו אחר, כזה שנותן את המקום לילדים מרצועת עזה, וגם בסוגיית מספר הילדים ההרוגים בעזה אין הסכמה: לפי הניו יורק טיימס – 68, לפי הארץ – 67. "חמאדה (13) ובן דודו עמאר (10) חזרו מהספר. יחיא (13) הלך לקנות גלידה. גופותיהם של אמירה (6), איסלאם (8) ומוחמד (9 חודשים) נמצאו לצד זו של אמם, מתחת להריסות ביתם. שמותיהם וסיפוריהם של הקורבנות הצעירים בלחימה ברצועה", נכתב במשנה של הכתבה.

מדוע בחרו להתמקד בכתבה בילדים העזתיים ולא להיצמד אל המקור הניו יורקי? גורמים בהארץ מספרים כי סיפוריהם של הילדים עידו ונאדין כבר סופרו במסגרת הסיפור השוטף של ההרוגים הישראלים בסבב הלחימה האחרון. הגורמים אמרו ל"כסית" כי ההחלטה הייתה להציג את תמונותיהם של הילדים הפלסטינאים – שעד כה הישראלים לא ראו את התמונות שלהם, וכעת ניתן היה להציגם בזכות העבודה של הניו יורק טיימס. גורם מוסיף כי בידיעה שמופיעה באתר מופיעים לינקים לידיעות על מותם של עידו ונאדין. ואולם, בידיעה בפרינט אין אזכור לשני הילדים הישראלים.

לאחר שאנשי הארץ נתקלו בפרויקט של הניו יורק טיימס, הדבר עלה לישיבת המערכת אתמול – שם לא היו התנגדויות לפרסם את הפרויקט – עם קולאז' של הילדים הפלסטינאים ההרוגים. גורם מספר כי הייתה הערכה שהדבר יעורר רעש ציבורי בעיקר מצידם של גורמי ימין, ואולם הוא טען כי "אם היינו כוללים את הילדים הישראלים, אז לדעתנו היה יותר רעש כי היו אומרים שאנחנו יוצרים שוויון בין כלל הילדים".

לצד זאת, הגורם מציין כי הפרויקט שפורסם הבוקר לא מפנה אצבע מאשימה כלפי צה"ל או ישראל, אלא "מציב את התמונות לקוראים כשהם לוקחים את העיתון בבוקר עם הקפה".

את תגובתו של עורך 'הארץ' אלוף בן לא ניתן היה להשיג.

והנה טעימה לסערה שהתעוררה ברשתות החברתיות >>>

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות