על סדר היום

"טוויטר ופייסבוק מודעות לנזק שהן עלולות לקדם"

איומים בטוויטר (צילום מסך) שירה עברית מודרנית. אחד הציוצים שצורפו למכתב (צילום מסך מטוויטר)

גופי החדשות המרכזיים בישראל קוראים להנהלות פייסבוק וטוויטר לנקוט צעדים מידיים נגד המסיתים ברשתות החברתיות נגד עיתונאים. במכתב זהה ששלחה עורכת הדין נגה רובינשטיין בשם 14 כלי תקשורת ישראליים מאמצעי המדיה השונים למנכ"לי החברות מארק צוקרברג וג'ק דורסי, כתבו הפונים כי הם מודאגים מאוד מהעלייה החדה בפוסטים וציוצים אלימים שמופנים כלפי עיתונאים ודורשים מהרשתות לנקוט צעדים מיידיים בנושא.

הגופים שהצטרפו ליוזמה הם ערוצים 12, 13 ו-20; תאגיד השידור הציבורי כאן; העיתונים ידיעות אחרונות, מעריב, גלובס וג'רוזלם פוסט; האתרים ynet, וואלה ו-mako; ותחנות הרדיו eco99, 103 ו-104.5. מערכת הארץ-TheMarker בחרה שלא להצטרף לפנייה המשותפת למרות עמדה עיתונאית ברורה ביחס לפייסבוק ומעמדה המאיים על שלום העולם. המו"ל עמוס שוקן אמר ל "כסית": "אני שומע על ההתארגנות הזאת לראשונה ממך".

בפנייתם כותבים כלי התקשורת כי טוויטר ופייסבוק "מודעות לנזק הממשי שהפלטפורמות עלולות לקדם, והן מסירות פרסומים מסיתים שיכולים להוביל לאירועים אלימים רציניים… [לרשתות] יש אחריות ציבורית לנטר ולהסיר באופן מיידי כל פרסום שמופיע בהן שמעודד פגיעה פיזית בעיתונאים". למכתבים צורפו צילומי מסך של פוסטים וציוצים בהם נכתבים דברי נאצה ואיומים נגד רבים מעיתונאי ישראל.

עוד נכתב בפנייה: "באקלים הנוכחי, לא מן הנמנע, ואף צפוי, שמילים תהפוכנה למעשים ועיתונאים יפלו קרבן לפגיעה פיזית. מיותר לציין שזו גם סכנה לחופש העיתונות בחברה דמוקרטית מודרנית". נזכיר כי מילים כבר הפכו למעשים וכמה עיתונאים הותקפו במהלך עבודתם בשבועות האחרונים, בהם אילה חסון מרשת 13 ואנשי כאן 11 יואב זהבי ורולן נוביצקי. בחדשות 12 הצמידו אבטחה לכמה מכתבי ושדרי החברה בעקבות איומים ברשתות החברתיות ובטלפונים הניידים, והשבוע הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי בת ים בחשד לשליחת איומים לדנה ויס.

מפייסבוק ישראל נמסר: "בתגובה לאלימות שראינו בשטח, הקמנו חמ"ל מיוחד במטרה להגיב בזמן אמת לפעילות בפלטפורמות שלנו. החמ"ל מאויש על ידי מומחים שונים מהחברה, ביניהם דוברי עברית וערבית כשפת אם. הוא מאפשר לנו לנטר את הסיטואציה ולהסיר תוכן שמפר את כללי הקהילה שלנו באופן מהיר יותר, כמו גם לזהות ולטפל בטעויות אפשריות בנושאי אכיפה. אנחנו לא רוצים שאף אדם יוטרד או ירגיש מאוים בפלטפורמות שלנו. אנחנו אמנם מאפשרים ביקורת כלפי דמויות ציבוריות, לרבות עיתונאים, אבל אנחנו לא מאפשרים לאנשים לאיים עליהם או להטריד אותם, ואנחנו מסירים תכנים מסוגים אלו כשאנחנו מודעים אליהם. אנחנו גם מסירים תוכן שמציג מידע אישי של אנשים, והסרנו מספר פוסטים שחשפו את מספרי הטלפון הפרטיים של עיתונאים. אנחנו מעודדים כל אדם שנתקל בתוכן פוגעני בפלטפורמות שלנו לדווח עליו, כדי שנפעל מולו ונשמור על ביטחון הקהילה שלנו".

דוברת מטעם טוויטר העולמית מסרה בתגובה: "הגנה על אנשים שמשתמשים בשירותינו היא בעלת חשיבות עליונה עבור טוויטר. משום כך יש לנו מדיניות ברורה שאוסרת על אנשים לשלוח איומים אלימים כלפי משתמשים אחרים. מדיניות זו נאכפת בשילוב המדיניות שלנו נגד התנהגות כוחנית וביטויי שנאה. היכן שאנו מזהים אלימות, אנו נוקטים צעדי אכיפה נוקשים. עבודה זו מתפתחת תדיר כאשר אתגרים חדשים צצים ואנו מבינים שעלינו לעבוד קשה כדי להקדים את אלו שמעוניינים לדרדר את השיח הציבורי. בנוסף, אנו ממשיכים לתמוך בקהילה העיתונאית באמצעות מגוון פעילויות, בהן הכשרה מתמשכת בנושאי בטיחות, תמיכה ביום חופש העיתונות העולמי, תרומה לארגונים עיתונאיים וקידום תוכן ממקורות מוסמכים ואמינים כדי להאבק בדיסאינפורמציה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות