דיגיטל

"אתם מסתכנים בדיבה": אחרי המבצע – מקדונלד'ס נאבקת בפייק ניוז נגדה

סניף מקדונלדס בירושלים - צילום: נתי שוחט, פלאש 90 סניף מקדונלדס בירושלים – צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הזכיין הישראלי של מקדונלד'ס יצא אתמול במהלך סושייאל קצר מועד כחלק ממלחמתו בפייק ניוז הופץ נגד הרשת בימים שאחרי סיומו של מבצע 'שומר החומות'. בפוסט שהחברה פרסמה בפייסבוק, נכתב: "לידיעתכם: הפצת פייק ניוז ברשת מסכנת אתכם בדיבה. מקדונלד'ס נותנת לחיילים וכוחות הבטחון הנחות והטבות כבר יותר מ-25 שנה וכמובן שמקדונלד'ס לא תורמת כסף לחמאס. חיילים במדים מקבלים קבוע 15% הנחה במקדונלד'ס בקניה מ-34 שקלים".

מקדונלד'ס ישראל נגד הפייק ניוז
מקדונלד'ס ישראל נגד הפייק ניוז

המקור לפוסט הוא סבב של פרסומי כזב ברשתות החברתיות נגד רשת המזון המהיר שמפעילה מעל 200 סניפים בישראל. בפרסומים נטען בין היתר כי מקדונלד'ס תומכת בארגון חמאס ומעבירה דולר אחד מכל ארוחה לטובת הפלסטינים. הפייק הזה קיבל ככל הנראה חיזוק מידיעה שפורסמה לפני כשבוע בעיתון ישראל היום תחת הכותרת: "מלזיה: מקדונלד'ס 'מואשמת' בעזרה לישראל", ובה נטען כי "המדינה המוסלמית סוערת בימים אלו לאחר שהודעת וואטסאפ מסתורית טוענת לפסיקה הקוראת להחרים את הרשת בשל 'תמיכה בישראל'. ברשת מכחישים ומאיימים בתביעה".

אם צוללים לתוך האייטם בישראל היום ניתן להבין כי הודעות וואטסאפ במלזיה קוראות להחרים את החברה מאחר והיא תומכת בישראל. הבעלים של מקדונלד'ס במלזיה, מדינה מוסלמית, הודיע בפומבי כי אין אמת בדבר וכי החברה אינה מעורבת בשום אופן בפוליטיקה. אך נראה כי הקוראים הישראלים החליטו להבין באופן קצת שונה את הכתוב בידיעה, שפורסמה גם בעמוד הפייסבוק.

הודעה נגד מקדונלד'ס | צילום מסך
הודעה נגד מקדונלד'ס | צילום מסך

"למה אני קורא את זה ובסוף מבין שגם הם נגדנו והכותרת מראה אחרת???", הגיב גולש לכתבה שעלתה גם בפייסבוק. "אם תקראו מה רשום שם באמת במקום להסתמך על הכותרת, תראו שבמדינה הזאת מנכ"ל הרשת הכחיש תמיכה בישראל והצהיר כי הם מקווים שיסתיים הכיבוש והדיכוי בפלסטין. מוגש כשירות לציבור. מקדונלד'ס עם כל הכאב עדיין לא חברים שלנו", כתב אחר.

מכאן התחילו העניינים להתגלגל ברשתות החברתיות והגולשים קראו להחרים את הרשת. "הידעתם? הנהלת מקדונלד'ס הודיעה כי הסניפים הישראלים שלה לא תומכים בחיילי צה"ל, החברה לא מכירה בריבונות ישראל בירושלים והיא תתרום 1$ מכל מכל מנה שנמכרת אצלם לארגונים פלסטינאים. תעבירו את התועבה הזו הלאה כדי שידעו עם איזה חברה זבל יש כאן עסק", נכתב בהודעה שפורסמה על ידי מאות גולשים בפייסבוק.

צילום מסך
צילום מסך

מקדונלד'ס ישראל כמובן מיהרה להגיב ואתמול שחררה הודעה משלה שרצה גם בקידום ממומן: "לידיעתכם: הפצת פייק ניוז ברשת מסכנת אתכם בדיבה. מקדונלד׳ס נותנת לחיילים וכוחות הבטחון הנחות והטבות כבר יותר מ-25 שנה וכמובן שמקדונלד׳ס לא תורמת כסף לחמאס. חיילים במדים מקבלים קבוע 15% הנחה במקדונלד׳ס בקניה מ-34 שקלים".

ההודעה שפרסמה מקדונלד'ס ישראל
ההודעה שפרסמה מקדונלד'ס ישראל

זהו לפחות סיבוב חמישי של פייק ניוז בנוגע למקדונלד'ס ישראל בשנים האחרונות. פייקים כאלה צצים בעיקר במהלך אירועים ביטחוניים, כשגולשים תוקפים את הרשת. אפשר גם להעריך שזיהוי של הזכיין הישראלי, עומרי פדן, כאיש שמאל וככזה שסירב לפתוח סניפים מעבר לקו הירוק בעיר אריאל, תרמה לגל הפייק ניוז נגד הרשת.

בחברה בחרו שלא להגיב מעבר לכך.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות