מדיה

מסכמים את "שומר החומות": זינוק בדקות הצפייה, ירידה חדה בפרסום

תמר איש שלום בחדשות 13 לא מציגים נתונים תחרותיים גם בחדשות. תמר איש שלום בחדשות 13

בשוק הפרסום מנסים לשכוח את תקופת הקורונה. הקריסה בחודשי הסגר הראשונים היא זיכרון עמום – בעצם סיוט רחוק, והשוק עשה בחודשים האחרונים צעדים גדולים ובטוחים לקראת חזרה למספרים שהכיר בטרם פרץ לחיינו הנגיף הקטלני. ואז הגיעה ההתדרדרות הביטחונית ועמה מבצע 'שומר החומות', ושוב השוק נקלע למשבר – עם כי קצר הרבה יותר.
אבל כמו בכל אירוע ביטחוני או משבר כמו הקורונה למשל, הציבור נדבק למסכי הטלוויזיה והצפייה מזנקת. מאז תחילת המבצע ב-9 במאי, נתוני הצפייה והרייטינג זינקו בעשרות אחוזים, כאשר מערכת החינוך סגורה, במקומות רבים בארץ היו נתונים לירי רקטות קבוע, וישראלים רבים העדיפו להישאר בבתים ליד הממ"ד או המקלט.

יותר דקות צפייה, יותר רייטינג

מנגד, דווקא כשנקודות הרייטינג הולכות ומצטברות, התקופה פחות "מזמינה" פרסום ולכן הרבה פחות פרסומות נמצאות על המסך. מנתונים שהגיעו לידי אתר "כסית", עולה כי במהלך 'שומר החומות' דלקה הטלוויזיה כתשע שעות ביום בבית ישראלי ממוצע, 25% יותר מאשר בתקופת משבר. בערוצים קשת 12 ורשת 13 יחדיו עלה זמן הצפייה הממוצע בדקות מ-137 לפני המבצע ל-246 במהלכו (עלייה של כ-80%), בכאן 11 עלה זמן הצפייה מ-16 דקות ל-28 דקות (עליה של 75% – אבל רק 12 דקות ביום). בערוץ 20 זמן הצפייה הוכפל משלוש דקות לשש דקות.

בעוד שנתוני הצפייה בערוצים המסחריים בשעות הפריים-טיים נמצאו בעלייה ובנתונים דו ספרתיים (בקשת 12 נרשמה עלייה של כ-30%, ברשת 13 – עלייה של 9%), נתוני כאן 11 ממשיכים לנוע – לדברי גורמים – סביב 4% רייטינג, ובערוץ 20 הנתון בפריים לא מגיע ל-1%. כזכור, הן כאן 11 והן ערוץ 20 פרשו מהוועדה למדרוג – אולם נתוניהם ממשיכים להימדד על ידי הוועדה, ודולפים לעתים לשוק.

רייטינג ומספר צופים
רייטינג ומספר צופים

גורם בעולם הטלוויזיה אמר ל"כסית" כי כאשר "לוח השידורים של כל הערוצים מוכוון לאירועים ומשדר רק חדשות, כל הטלוויזיות כל הזמן דולקות והרייטינג גדל משמעותית. אבל בעוד שבערוצים המסחריים הזינוק הוא משמעותי כי הנתח שלהם מלכתחילה כדול, הרי שהנתונים בערוץ הליניארי של כאן 11 גדלו ב-25% לדבריך, אבל עדיין מדובר בעליה של פחות מנקודת רייטינג".

הפרסום בטלוויזיה ירד בכ-75%

בסך הכל, יותר ישראלים צופים בטלוויזיה בעתות משבר, אבל דקות הפרסום צונחות. על פי הערכות בשוק הפרסום ומנתונים פנימיים, עולה כי היקפי הפרסום בערוצים המסחריים בפריים-טיים ירדו דרמטית בכ-70%-75% ועמדו על כ-10 דקות פרסום בערב בערוצים המסחריים.

ליאור גרין, סמנכ"ל מדיה במשרד הפרסום ענבר מרחב G, מסביר לאתר "כסית" כי "בעת משבר, ראשית בודקים איפה אנחנו עומדים, למשל מוסרית – יש הרוגים ואתה לא יודע מי ילך ברחוב ועשוי להיפגע, ואתה כמפרסם יודע שזה לא הזמן לפרסם מוצר. בנוסף, כל עולם הקניות נעצר, אין תנועה בריטייל (קמעונאות – א"כ) ולא בריטייל".

לדבריו, בימים הראשונים עוד היו פרסומות למוצרי צריכה בסיסיים כמו למשל חומרי ניקוי, אבל בהמשך גם פרסומות כאלה ירדו: "יש הערכה מושכלת שמבצע צבאי כזה לא יימשך לחודש – אז אפשר לעצור את הפרסום לכמה דקות. זה לא הולך להיות מלחמת לבנון השנייה עם לחימה של חודש. אז פרסומות בסיסיות המשיכו, ובלי פרסום לנדל"ן או רכב, וכשאירועים החמירו – בעיקר עם המהומות בתוך ישראל – הפרסום עצר. השבוע יחזרו בכל הכוח".

לדברי גרין, שוק הפרסום עדיין לא חזר לביקושים שהיו במאי-יוני 2019, טרום עידן הקורונה, "אבל אנחנו מתחילים להתיישר. כל מי שצריך היה לחזור, חזר לאוויר כאילו לא היה משבר. כל הקטגוריות חזרו – רכב, נדל"ן, פיננסים שכל הזמן חוגגים, וגם תיירות – למרות שעדיין מחכים לראות מה קורה בעולם. ביוני יתקיים גם טורניר היורו בכדורגל – שיוסיף עוד פרסום מכירתי – בירות, משלוחים ומסכי טלוויזיה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות