מדיה

זכות הציבור לדעת מול החדירה לפרטיות: מסקנות מהסיקור ב'שומר החומות'

גלעד שלמור מסקר מהשטח - צילום מסך: חדשות 12 גלעד שלמור מסקר מהשטח – צילום מסך: חדשות 12

"אל מול חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, קיימים כבודם ופרטיותם של האזרחים שנפצעו ובתיהם נפגעו והם חשובים לא פחות. בעת אירוע ביטחוני עלולים אזרחים למצוא את עצמם נפגעים חלילה מטילים. ביתם שהוא מבצרם נפרץ בפתאומיות. במצב עניינים שכזה הם מבוהלים, מודאגים וחרדים לעצמם, ליקיריהם ולרכושם. פרטיותם אובדת באחת כאשר הטיל פוגע בהם ובבתיהם והם נמצאים במצב נפשי לא קל. אלא שלא פעם נפרץ מבצרם בשנית בתוך דקות כאשר עיתונאים וצלמים חודרים אליו ללא הסכמתם ומצלמים ומראיינים אותם בשעה שהם עדיין המומים מנפילת הטיל. ברגעים קשים אלה יש לכבד את פרטיותם ולהימנע ככל האפשר מלצלם או לראיין אותם בלא הסכמתם המפורשת. אין מקום לטעמי לחדור לבתיהם ולצלם אותם ואת רכושם ברגעיהם הקשים בשם זכות הציבור לדעת. פרטיותם וכבודם חשובים הרבה יותר מכל דבר אחר".

כך כתב נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, לפונים רבים שהתלוננו על כך שצוותי טלוויזיה חדרו לבתיהם של ישראלים רגעים לאחר הפגיעה, ו"תפסו" את בני הבית המומים מהמתרחש.

במכתב שהגיע לידי אתר "כסית", ביקש רגב לחזק את ידיהם של העיתונאים בחברות החדשות שמפוקחות על ידי הרשות השנייה, "העושים עבודה חשובה וקשה מאין כמוה בימים אלה, ולגנות בתוקף כל אלימות פיזית או מילולית כלפיהם". אפשר לראות בפסקה זו מעין התכתבות עם מכתב הביקורת של יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ על התנהלות חדשות 12 וחדשות 13 בסיקור הלחימה בעזה והמהומות ברחבי ישראל, ועם המכתב השני בה גינתה לבסוף את תקיפת העיתונאים.

תלונות: "חדירה גסה לבתיהם של אנשים תוף פגיעה בפרטיותם"

"בתלונתך, כמוה התקבלו רבות נוספות", כתב רגב לשי גליק, מנכ"ל ארגון בצלמו, כמו גם לפונים אחרים", "קבלת על חדירה של כתבים וצלמים של חברות החדשות לבתיהם של אזרחים זמן קצר לאחר שבני משפחותיהם ובתיהם נפגעו מנפילות טילים. תלונות התקבלו נגד חדשות 13 וגם נגד חדשות 12 שהכתב שלה גלעד שלמור נכנס לביתה של משפחה באשקלון וצילם את בני המשפחה ההמומים ואת הבית שנפגע, למרות בקשתם המפורשת שלא לעשות זאת. בתלונות נטען כי מדובר בחדירה גסה לבתיהם של האנשים תוך פגיעה בפרטיותם, בייחוד בשעתם הקשה. בעקבות התלונות פתחה נציבות פניות הציבור בבירור ופנתה לחברות החדשות לקבלתם תגובתן. כמו כן צפיתי בתכנים שהלנת עליהם. באשר לתלונה על כניסתו של הכתב גלעד שלמור לבית שהופצץ באשקלון, מצפייה בתוכן עולה כי הכתב נכנס לבית המשפחה למרות בקשתה של אחת הדיירות שלא לצלם בטענה שבני משפחתה לא עודכנו עדיין כי ביתה נפגע. בהמשך הוא צילם את בן המשפחה הקטן שניצל בנס מפגיעת הטיל, אף שהתבקש שלא לעשות זאת".

"בעת אירועים ביטחוניים, כדוגמת מבצע שומר החומות, הם (הכתבים – א"כ) מדווחים לאורך כל שעות היום והלילה בשידורים חיים מהשטח תחת לחץ מתמשך ודרישות מערכת ובתנאים לא קלים. אין ספק כי יש עניין ציבורי בדיווח על אירועים אלה והם נעשים במסגרת חופש הביטוי והיצירה". ואולם רגב כאמור ציין את הבעייתיות בחדירה כזו לפרטיות, וכתב במכתבו כי הוא "קורא לכתבים, לצלמים ולעורכים לנהוג בזהירות מוגברת בבואם לסקר אירועים שנפגעים בהם אזרחים ורכושם ולראיין ולצלם אותם אך ורק בהסכמתם המפורשת".

חברות החדשות: פעלנו כנדרש, ביקשנו אישור

מחדשות 12 נמסר לרשות השנייה: "טרם השידור החי המשפחה, שביתה ספג פגיעה ישירה באשקלון, אישרה לכתבנו להיכנס ולצלם בביתם על מנת להציג את ממדי ההרס שנזרע, למרבה המזל בלא נפגעים בגוף. אולם, כפי שקשה לצפות אך עשוי לקרות במרוצת שידור חי, מקצת מבני המשפחה נמלכו בדעתם במהלך הדיווח. גם בשעה שאנו עושים כל מאמץ להביא את מירב המידע לצופינו מכל המוקדים, אנו מקפידים לפעול במלוא האנושיות, הרגישות ובהתאם לאתיקה העיתונאית".

מחדשות 13 נמסר: "בימים שבשגרה ובטח בימים של מתיחות ביטחונית, חלק בלתי נפרד מעבודת חברת החדשות היא להביא לצופים מידע, עובדות ותמונות מהשטח. כל כניסה של הכתבים בשטח למרחב פרטי וראיונות של אזרחים הם באישורם ובידיעתם מבעוד מועד. יתרה מזו, חובתה של חברת החדשות להביא את דברי האנשים שנפגעו ולא פעם גם את הביקורת שיש להם. נמשיך לעשות את העבודה הזו בכל זמן ובכל מקום".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות