על סדר היום

"ערן זהבי ודני אבדיה נמצאים בקשר ישיר עם דובר משרד החוץ"

אלעד שטרומאיר (צילום: מתוך שיחת זום) "אין לי על מה להתנצל". אלעד שטרומאיר (מתוך שיחת הזום)

"הדרך הטובה ביותר להתמודד עם קמפיינים של ידוענים זה באמצעות ידוענים משלנו", כך אמר אמש (חמישי) דובר שגרירות ישראל בוושינגטון אלעד שטרומאיר בשיחת זום בהנחיית פרופסור מוטי נייגר מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן. בשל כך, הוסיף, מערך הדוברות והיח"צ של מדינת ישראל מצוי בקשר שוטף עם משפיענים ברחבי העולם, ישראלים ולא ישראלים, שניתן לגייס למערכה. "ערן זהבי ודני אבדיה נמצאים בקשר ישיר עם דובר משרד החוץ, והם מקבלים מאיתנו מסרים".

השיחה אמש התקיימה תחת הכותרת "דיפלומטיה ציבורית – הרבה יותר מהסברה" אולם שטרומאיר הדגיש שהוא לא אוהב את המילה הסברה: "כשאני מסביר משהו אני צריך להצדיק את עצמי ויש בזה משהו מתנצל. אין לי על מה להתנצל". משום כך הוא גם לא חושב שיש "משבר הסברתי", אבל כן יש אתגרים מיוחדים בימי מלחמה, והשגירות מתמודדת איתם באמצעות שימוש במה שהוא מגדיר "מכפילי כוח" – לא רק ידוענים ומשפיענים, אלא קהילות מקומיות, יהודיות ולא יהודיות, והפתרון מבחינתו הוא פשוט "לחזור ולהציג את המציאות כמו שהיא".

ערן זהבי (צילום: אתר רשמי, פ.ס.וו איינדהובן)
שגריר לא רשמי. ערן זהבי (צילום: אתר רשמי, פ.ס.וו איינדהובן)

אחת הסיבות לצורך בשימוש באותם מכפילי כוח היא המחסור הכבד בכוח אדם שיש בשגרירות, הנקודה היחידה שבה נשמעה ביקורת בדבריו של שטרומאיר. השגרירות כוללות שמונה דיפלומטים מקצועיים בלבד, וזאת כאשר השגריר בארצות הברת גלעד ארדן מכהן גם כשגריר ישראל באו"ם. שטרומאיר תאר את המהלכים הדוברותיים שמערך משרד החוץ ברחבי ארצות הברית נוקט בימי שגרה, משום שהם לדבריו הדרך הכי טובה להתמודד עם אתגרי החירום: "הרבה לפני המשברים, הדיפלומטים בכל הנציגויות נפגשים עם קהילות אפרו-אמריקאיות והיספניות ומתראיינים לכלי תקשורת מקומיים". אחת הסיבות לכך היא ש "אנחנו דוברים רשמיים של מדינת ישראל ויש לנו גבולות גזרה של מה אנחנו יכולים להגיד ולא להגיד", גבולות שאין לדוברים הלא-רשמיים למען ישראל.

בהתייחסו לצד השני בעימות אמר שטרומאיר  "צריך להראות אמפתיה גם לסבל של הפלסטינים. אם נתעלם ממה שקורה בצד השני, אצל הקהל שלך פשוט יורד מסך והוא לא מקשיב לך יותר".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות