על סדר היום

"מבצעים לינץ' במישהו ואתה לא מסוגל לעזור. משם הבכי בשידור"

דניאל אלעזר - צילום מסך: כאן דניאל אלעזר – צילום מסך: כאן

סבב הלחימה הנוכחי חושף את אנשי התקשורת ללא מעט מראות קשים וקשיים. סיקור תחת אש, הבאת סיפורי הרוגים, מוקדי סיקור אלימים ומחזות לא נעימים. אחד מהמקרים הללו היה אמש בבת ים, כשהמון יהודי אלים תקף עובר אורח ערבי, שלף אותו ממכוניתו הכה אותו ופצע אותו קשה – כל זאת כשחלק מהתוקפים גלויי פנים ומתועדים על ידי התקשורת. המשטרה הגיעה למקום רק לאחר דקות ארוכות, והפצוע הועבר לבית החולים איכילוב, שם הוא נותח.

הכתב הראשון שהיה במקום עם צלם, היה דניאל אלעזר, כתב תל אביב והמרכז לענייני משטרה ומוניציפאלי של תאגיד השידור כאן. לתאגיד הגיע לפני ארבע שנים מחדשות 13 (חדשות עשר בזמנו – א"כ) שם עבד בפינת אנליסט עם מתן חודורוב. אתמול במהלך ולאחר אירוע הלינץ' בבת ים, תועד כשהוא מתקשה לעצור את דמעותיו לנוכח הסיטואציה והמראות, ברגע טלוויזיוני קשה ומרגש כאחד.

"זו הייתה סיטואציה מוזרה ועצובה. אני בבית העלמין מסקר את הלוויה של ההרוגה מראשון לציון, וב-20:00 בערך מתחיל לקבל סרטונים על ונדליזם והריסת בתי עסק שבבעלות ערבים בבת ים", מספר אלעזר בשיחה עם אתר "כסית". "ממקורותיי הבנתי שהאירועים שם התחילו עוד קודם לכן. עשיתי בדיקה עם המשטרה וממנה הבנתי ששעות לפני כן עשו שם ניטור ברשתות החברתיות וגילו הודעות של פעילי ימין קיצוניים שקוראים לבוא לבת ים כדי לפגוע בערבים".

"המשטרה אכן הצליחה לבלום את הקבוצה הזאת מלעבור מבת ים ליפו, אבל משהו כמו 100 איש עשו פניית פרסה, והגיעה לטיילת בת ים כשאף שוטר לא מלווה אותם", מתאר אלעזר. בטיילת הם התחילו לנפץ שמשות של מנויות, לבזוז ציוד, לקחת מוצרים ממקררים".

אלעזר הגיע למקום האירוע סביב השעה 20:30 עם צלם של כאן 11: "כבר היינו שעה-שעתיים אחרי תחילת הפרת הסדר, לא היה שם אף שוטר, אף אחד. המפגינים המשיכו להשתולל בטירוף, לבצע ביזה – ואין משטרה!".

"במהלך המהומות, הקבוצה ניסתה לתפוס בחור בעל חזות ערבית, אך למרבה המזל הוא הצליח לברוח מהמקום. בהמשך תקפו מכונית – אך נהגה הצליח אף הוא לחמוק מהם", משחזר אלעזר. "עד שהגענו ללינץ'. היינו בטיילת, ומה שמדהים שהם (הפורעים היהודים – א"כ) ראו אותנו ולא הפריע להם לעשות מה שהם עושים, הם לא הסתירו כלום, והכו ותקפו את הבחור הערבי. הייתה שם תעוזה מאד גדולה, תחושת טירוף שהם אפילו לא הסתתרו. ואז כנראה שהתחילו שם להבין מה שם, וניסו לסגור עליי ועל סלבה הצלם. צלם אחר כבר היה בורח, ובצדק. סלבה המשיך לצלם. והם מנסים לגעת במצלמה, להדוף אותנו. הייתה אווירה עוינת, ועדיין אין משטרה. אלא שאז מגיעים למקום אנשי הפיקוח העירוני של בת ים וראש העירייה צביקה ברוט, שבגופו הגן עליי ודרש מהם לעזוב. בנתיים ממשיך הלינץ' בבחור הערבי".

-במצב כזה, אתה חושב אולי לנסות לסייע לאיש המותקף?

"משם נבע הבכי בשידור, כי אתה רואה מישהו שמבצעים בו לינץ', יש שם המון משולהב של עשרות, ואנחנו לא יכולים לעזור כי יתקפו אותנו גם. אתה לא יכול לעשות כלום, חס אונים, ואתה חווה את הדבר, וזה מוציא את הנשמה. והמשטרה נמצאת אולי ק"מ משם, ולא מגיעה למקום לחלץ את האיש.

-עולות שאלות האם לצלם מקרוב את האירוע, את הפצוע?

"אני מבין מן הסתם את החשיבות של התמונות, כמה התיעוד הזה יוצא דופן ומחריד, ועלו לי שאלות אתיות בזמן אמת אם לשדר בקלוז-אפ בזמן אמת, האם המשפחה שלו יכולה לזהות אותו בשידור, רצו לי כל הזמן שאלות אתיות-עיתונאיות. הבנתי שיש משהו גדול ושאני צריך לאסוף את עצמי. זה לא כל כך הלך, יחסית, אבל יצא מה שיצא".

סביב 1 בלילה חשב אלעזר שהוא מסיים את הסיקור מבת ים וחוזר לביתו, אלא שאז החלו האזעקות והוא הוקפץ לזירת נפילת רקטה בראשון לציון. "רק ב-4 לפנות בוקר הגעתי הביתה, וב-8:00 קמתי".

-ידעת שמדובר בזירה מסוכנת, שהורסים חנויות ומחפשים ערבים לפגוע בהם. לא חשבת שזה מסוכן מדי בשבילכם כעיתונאים?

"עוד לפני שהתחיל הלינץ', ברוך שי (מנהל חטיבת החדשות בתאגיד כאן – א"כ) אמר לי לעזוב את המקום כי הוא רצה לשמור על ביטחוננו כשהסיטואציה שם הפכה להיות מאד מסוכנת. אבל אני באופן אישי לא נרתע מדברים כאלה. עברתי כבר תקיפות, אלימות ואווירה עוינת לא פחות. לכן נשארתי".

-קשה להתנתק מהאירועים האלה. בסוף זה מחלחל ומתחילים לעבד את זה. בעבודה הציעו עזרה?

כבר בזמן אמת וגם שעה-שעתיים אחרי האירוע, הבנתי שאני אצטרך סוג כזה או אחר של טיפול, וכדאי לטפל בזה עכשיו, כמה שיותר מהר. אלה מראות שלא יוצאים מהמחשבה. כבר פנו אלינו ממשאבי אנוש של התאגיד וגם המנהלים – שאמרו שהמערכת עומדת לצידי ולצד כל כתב לגבי מצוקה נפשית אפשרית, וייתנו לנו את הכלים לעבור את זה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות