על סדר היום

לקראת יום ירושלים: המשטרה חידדה נהלים לעבודה מול עיתונאים שיסקרו את האירועים

תקיפת משה נוסבאום בשיח ג'ארח תקיפת משה נוסבאום בשיח ג'ארח

המהומות בירושלים בימים האחרונים גם מציפים על פני השטח שוב את יחס המשטרה לעיתונאים. בימים האחרונים נפגעו מספר עיתונאים מאלימות משטרתית, ולפחות מקרה אחד זכה לתהודה – כששוטר מג"ב הדף באלימות את כתב חדשות 12 משה נוסבאום, שלא נפגע, וזאת כשקולגות שלו, בהם יוסי אלי מחדשות 13, מנסים להרגיע את הרוחות. במקרים אחרים מנעו שוטרים מעיתונאים פלסטינים לסקר את האירועים, למרות שחלקם הציגו תעודות עיתונאי של ארגון העיתונאים.

הארגון פנה אמש (שבת) למשטרה בשל האירועים. בארגון טוענים כי לפחות שישה עיתונאים נפצעו אתמול ממכות ומירי של שוטרים בהר הבית, וחלקם נזקקו לטיפול רפואי. "הערב (אתמול – שבת, לג"ר) צפויים להתקיים שורה של אירועים מתוחים וחשובים נוספים בירושלים, והכרחי לגמרי שעיתונאים יהיו במקום לסקר. עם זאת, כבר עכשיו נודע על מחסומי דרכים שבהם נמנע מעיתונאים לעבור", נמסר מהארגון.

קבוצת עיתונאים ערבים שאינם בעלי אזרחות ישראלית שהגיעו בסוף השבוע האחרון לשכונת שיח' ג'ארח וביקשו להיכנס בכדי לסקר את האירוע בעבור ערוצי חדשות ערביים, סורבו מאחר ואינם מחזיקים בתעודות לע"מ. עיתונאים אלו מחזיקים ברשותם תעודות מטעם ארגון עיתונאים, האמורות להספיק להן בכדי לסקר אירועים חדשותיים. "ביום שישי לא נתנו לקבוצה של עיתונאים להיכנס לשייח ג׳ראח, כי לא היו להם תעודות לע״מ", סיפרה ענת סרגוסטי, אחראית תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים. "הבעיה היא שלע״מ לא בקלות נותנים תעודות לערבים".

רוב הכתבים ביקשו לא להיחשף מתוך חשש לביטחונם. ואולם אחת מהן, העיתונאית אימאן ג'אבור, כתבת אתר החדשות המצרי-אמירתי Alghad TV, הסכימה לחשוף את עצמה בשיחה עם אתר "כסית". לדבריה, היא הגיעה בשבת בערב ביחד עם צלם הווידאו של הערוץ, בכדי לצלם את המהומות. על אף שהציגה את תעודת ארגון העיתונאים מנע ממנה השוטר כניסה אל המקום. Alghad TV, סיקר אמש במשך ארבע שעות את המתרחש ברחבי ירושלים, מבלי היכולת להביא תיעוד מתוך השכונה עצמה, כך שג'אבור נאלצה להסתפק מתיעוד מחוץ למחסום.

 

לצד זאת, לא מעט עיתונאים שנכנסו אל זירת המהומות ספגו לא מעט התקפות פיזיות מידי השוטרים. העיתונאי והצלם איברהים סינג'ולי שמתעד עבור סוכנות החדשות ruptly.tv, נכח במקום עם מצלמתו והעלה סרטון בפייסבוק כיצד אחד מכוחות הביטחון מאיים על לקיחת המצלמה שלו ובהמשך האיום הפך לפיזי.

"ארגון העיתונאים מתייחס בשיא החומרה לפגיעות ממין זה בעיתונאים שעושים את עבודתם החיונית לדמוקרטיה, בסיקור מציאות לא פשוטה ובתנאים קשים. הארגון קרא למשטרה הערב להימנע מהמשך הפגיעה בעיתונאים ומהפגיעה בחופש התנועה שלהם, ואף קורא למשטרה לאפשר באופן מיוחד את פעילות העיתונאים במקום. ארגון העיתונאים קורא לכל עיתונאי שנפגע מפעילות משטרתית לפנות לצוות הארגון לסיוע, בין אם תוך כדי ההתרחשויות, ובין אם לטובת ליווי וסיוע משפטי ככל שיידרש. אנחנו כאן כדי להגן על החופש העיתונאי ועל היכולת של העיתונאים למלא את תפקידם בבטחה ולשרת את הציבור עם מידע אמין ומדויק מהמתרחש בשטח", נמסר מארגון העיתונאים.

סרגוסטי פנתה אמש אל רוני מרקוביץ, דובר המשטרה במחוז ירושלים, על מנת שיאפשר לעיתונאים המציגים את תעודת הארגון חופש תנועה, אך נראה כי חידוד הנהלים לא הועברו לכוחות המשטרה בשטח. במשטרה מאשרים כי התקיימה שיחה כזו, וכי בעקבות כך יחודדו הנהלים לשוטרים בהתמודדות שלהם עם עיתונאים, גם כאלה שאינם נושאים תעודת עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית.

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר: "הנהלת האגודה עוקבת מקרוב אחר תלונות של עיתונאים וצלמים היוצאים אל לב הסערה כדי להביא תיעוד מלא לציבור ועלולים למצוא את עצמם חשופים לאלימות של מפגינים וללא הגנת משטרה שאינה מכבדת תמיד את שליחותם המקצועית. כל חבר/ה המביא/ה תיעוד של תרחיש כזה, ממנו יצא נפגע, יזכה לקבל את מלוא השרות של צוות משפטי מיומן שצבר לאורך השנים ניסיון רב בהגנה על התקשורת".

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות