מדיה

"הרשתות החברתיות לקחו לנו את הכסף, אבל בזכותן אנחנו מגיעים לכל מקום בעולם"

פאנל עורכים, כנס חופש העיתונות פאנל עורכים, כנס חופש העיתונות

כנס חופש העיתונות הבינלאומי ננעל ביום חמישי בערב בפאנל עורכים ראשיים בנושא "תקשורת בחברה מקוטבת" שהנחתה העיתונאית טל שניידר. הכנס נערך בשבוע שעבר על ידי ארגון עיתונאים, מועדון העיתונאים בירושלים ובית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה.

סמנכ"לית חטיבת החדשות בתאגיד השידור כאן, אילאיל שחר, אמרה כי "הרשתות החברתיות משנות את התקשורת והופכות את העיתונאים לסלבריטאים – וזה משפיע על אופן הסיקור. אנחנו מנסים להילחם בזה כך שהעבודה העיתונאית לא תיפגע. עיתונאי צעיר קודם כל צריך לעשות עבודת שטח, להביא סיפורים, רק אחר כך להביע את מה שהוא חושב ברשתות החברתיות".

עורך הג'רוזלם פוסט יעקב כץ, אמר כי "עיתונאים לעיתים שוכחים שלא הם הסיפור, והתפקיד שלנו הוא להזכיר להם את זה. הטוויטר זו זירת הברנז'ה, זו לא אוכלוסיית ישראל ואסור להשתעבד אליה".

על כך הגיב עורך רדיו נאס פיראס ח’טיב: "הלוואי שהעיתונאים שלנו היו סלבריטאים. אנחנו כמעט לא קיימים בנוף התקשורתי ואנחנו לאט לאט בונים משהו חדש. ההתפתחות הפוליטית ומעורבותו של מנסור עבאס לחלוטין מסייעת לנו להגיע לסדר היום. יחד עם זאת, חייבים לשים עיתונאים ערבים בחזית בכלי התקשורת המובילים. סוגיות הליבה במגזר הערבי כמעט ולא קיימים בתקשורת הישראלית. צריך לבנות תקשורת ערבית מאוד משפיעה".

לדברי עורך הארץ אלוף בן, "הרשתות החברתיות הן האתגר הגדול ביותר של המערכות העיתונאיות. הן לקחו לנו את הכסף, אין שום כלי תקשורת שיכול להתחרות בהן. יחד עם זאת, היום אנחנו בעיתון מצליחים להגיע לכל העולם בזכות הרשתות החברתיות. גם לפני שהיה טוויטר היו עיתונאים שרצו להיות סלבס והלכו לטלוויזיה, אנחנו לא מתערבים בזה. היום כמעט כל הסיקור הפוליטי מגיע מהטוויטר".

לדבריו, "חלק גדול מהתחקירים הופרטו והועברו לעמותות שעושות במקום עיתונאים את העבודה, מפני שהתקציבים של המערכות הם קטנים. פס הייצור של העיתונאים היום הוא גל"צ, ולכן כמעט אין שום סיכוי של עיתונאים ממגזרים ושבטים שונים להגיע לפרונט".

גם עורך ישראל היום בועז ביסמוט התייחס לרשתות החברתיות: "עם ציוצים לא הולכים למכולת, העיתונות היא הלחם והחמאה. יש הבדל מובהק בין המשקל של ציוץ שמחזיק שעה למשקל של עיתון שמחזיק יום. השיח ברשתות הוא אלים ומקטב. אני בעד בדיקת עובדות בעיתונות, אבל שתהיה אחידה בקרב כולם. די להפסיק את האובססיה סביב אדם אחד", ברומזו לבדיקת העובדות שנעשתה לנאומיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עורך טיימס אוף ישראל דיוויד הורוביץ טוען כי "אם לא נחקור ונחשוף שחיתויות נחטא לתפקיד שלנו. עיתונות מסורתית היא הליבה של העבודה שלנו. הלוואי שבתקשורת הישראלית תהיה פחות התערבות של הבעלים ויותר ניהול עצמאי של העיתונאים והעורכים. אין פרקליטות ומשטרה מספיק חזקות בישראל וזה פוגע בדמוקרטיה".

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות