מדיה

ד"ש מן העבר: גלגול נוסף להצעה לחייב שידור אירועי ספורט מרכזיים בערוץ פתוח

ח"כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) נלחם למען השידורים. ח"כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר (הליכוד) הגיש אתמול (ב') הצעת חוק שתחייב בעלי זכויות שידור בתחום הספורט למכור "אירוע ספורט משמעותיים" לערוץ ציבורי פתוח דוגמת אחד הערוצים המסחריים או ערוץ כאן 11 של התאגיד.

בדברי ההסבר להצעת החוק, כותב זוהר: "בשנים האחרונות, עם התרחבות מגוון הערוצים המשודרים על גבי פלטפורמות השידור, גדל מספר ערוצי הספורט שמציעים לצפייה את מפעלי הספורט השונים ונוספו ערוצים שונים החשופים רק למנויים ששילמו בעבורם תשלום נוסף. גידול זה הוביל, בין היתר, לעליית מחירי זכויות השידור ובהמשך גם להפסקת שידור אירועי הספורט המרכזיים בערוצים הארציים השונים שהיו נגישים לכלל הציבור בישראל. כך, הצטמצמה משמעותית נגישות הציבור לתכני ספורט מרכזיים, ובהם משחקי ליגת העל בכדורסל ובכדורגל גברים אשר משודרים מאז בערוצים שאינם חשופים לכלל אזרחי המדינה.

"כמענה לתופעה זו ועל מנת להנגיש את שידורי הספורט המרכזיים לכלל הציבור הרחב ללא תשלום, מוצע לחייב את בעלי זכויות השידור למכור את זכויות השידור למשחק המרכזי של כל אירוע ספורט משמעותי במדינת ישראל, רק לערוצים הארציים המשודרים לפי כל חוק לציבור בישראל ושידוריהם אינם מותנים בתשלום". ברוח ערכי השוויון, הציע ח"כ זוהר כי החוק יחול גם על המשחקים המרכזיים בכדורגל וכדורסל נשים.

הצעתו של ח"כ זוהר היא הצעה כמעט ריקה מתוכן, שכן על פי כללי מועצת הכבלים והלווין אירועי ספורט משמעותיים גם ככה מחויבים בשידור בערוץ פתוח, כלומר כזה שנמצא בחבילת הבסיס של ספק השידורים (HOT, yes, סלקום TV ופרטנר TV) ולא מצריך תשלום נוסף. הואיל ושיעור החדירה של הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על יותר מ-80% ממשקי הבית, לרוב מוחלט של אזרחי ישראל יש גישה לשידורים אלה.

ההצעה שהוגשה אתמול ממחזרת הצעת חוק של זוהר מהכנסת הקודמת וכן הצעה ישנה של ח"כ לשעבר איוב קרא מ-2018 שלא הבשילה לכדי חוק. הצעתו של קרא זכתה בזמנו לביקורת גורפת בשל פגיעה צפויה של כ-50 מיליון שקלים בתשלום למנהלת הליגה בכדורגל, מה שהיה גורר פגיעה אנושה בתקציבי הקבוצות הקטנות. ככל הנראה גם ההצעה הנוכחית, אם תתקדם, תיענה במאבק חריף שכן לא ניתן יהיה בפועל לכפות על גופי השידור הפתוחים לרכוש את זכויות השידור לאירועים המרכזיים בסכום שווה או קרוב לזה שבעלי הזכויות שילמו עבורם. בהצעה ההיא נכתב גם כי מי שיפר את החוק יהיה צפוי לעיצום כספי של 100 אלף שקלים, סעיף שלא מופיע בהצעה הנוכחית.

לפני כשלושה שבועות הגיעה המנהלת להסכם זכויות שידור חדש עם חברת צ'רלטון, במסגרתו תשדר החברה את משחקי ליגת העל הישראלית תמורת כ-117 מיליון שקלים לשנה במשך 10 שנים, עם אופציה להארכת ההסכם בחמש שנים נוספות. לצ'רלטון אין ערוץ פתוח בטלוויזיה הרב-ערוצית ובעבר היא נהגה להתחלק בזכויות השידור עם מפעילים אחרים שלהם יש ערוץ פתוח.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות