מדיה

האסון במירון: כ-200 תלונות על הסיקור הטלוויזיוני, רובן נגד סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר - צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 סיון רהב מאיר – צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כ-200 תלונות התקבלו ברשות השנייה נגד הסיקור התקשורתי של אסון במירון בו נהרגו 45 אנשים – כך נודע ל"כסית". מתוך כלל התלונות שהועברו לנציבות פניות הציבור ברשות, כ-180 התייחסו לדברים שאמרה סיון רהב מאיר בשידור של חדשות 12, וכ-10 לשידור של פוראת נסאר באותו ערוץ.

רהב אמרה בשידור כי "אנחנו זוכרים ימים כאלה, לצערנו. מי שהיה כאן ילד בימי אוסלו זוכר, התעורר למספרים איומים – פתאום 20 הרוגים, מספרים בלתי נתפסים – מלון פרק, אסון ורסאי, אסון סבארו. אנחנו זוכרים מספרים כאלה, אבל כבר כמה עשורים ישראל לא ידעה מספרים כאלה, לא באסון אזרחי ולא באסון של טרור".

התלונות שהתקבלו בנציבות, טענו כי מדובר בהשוואה בעייתית, פוגענית ולא ראויה. חלק גדול מהתלונות נבע מקמפיין ויראלי של ארגון קומי ישראל שקרא להגיש תלונות. על פי נתוני חברת הניטור Vigo, דבריה של רהב הניבו 1,250 פוסטים ותגובות, ובסך הכל 13 אלף אינטראקציות.

כ-10 תלונות התקבלו נגד שידור של נסאר, שחתך ראיון עם אב פצוע ושכול בבית חולים והחזיר את השידור לאולפן ברגע שהאב פרגן לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה. לטענת הפונים, הריאיון של נסאר לא כיבד את האירוע. נתון זה עשוי להיחשב לנמוך לאחר קמפיין שהריץ כוכב הרשת יבגני זרובינסקי נגד חדשות 12 בעקבות אותו אירוע, שזכה לחשיפה גדולה. מנתוניVigo  עולה כי האירוע הניב 700 פוסטים ותגובות, ו-14 אלף אינטראקציות.

לנציבות הפניות התקבלו עוד מספר תלונות, בין היתר על פרסום שמות הרוגים בשבת (אגב שמות שכבר פורסמו עוד לפני כניסת השבת – א"כ), הצגת מראות קשים בשידורי האקטואליה, תלונות על כך שמאשימים את החרדים באסון, ועוד.

בסך הכל מדובר על מספר רב של תלונות ביחס לזמן הקצר שעבר מהאסון, כולל סוף שבוע בתוך פרק הזמן הזה. הדבר מצביע למשל על כך שהאירוע הדרמטי הזה הצליח להדביק צופים למסך שעקבו אחרי השידורים.

נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, מסר ל"כסית" כי "הנציבות פתחה בבירור התלונות מול הגורמים המשדרים".

מחדשות 12 נמסר: "סיון רהב מאיר התייחסה בדבריה לתחושה הקשה בבוקר שלאחר אסון טראגי שהוא אירוע רב נפגעים שכמותו לא ראינו שנים ארוכות. בדבריה הזכירה כי אירוע רב נפגעים רחב היקף כל-כך לא זכור מאז פיגועי שנות ה-90 שאירעו בתקופה שלאחר הסכם אוסלו, ובאותה נשימה מנתה רהב מאיר גם את אסון ורסאי ואת הפיגוע במלון פרק בנתניה. במהלך השידור הוזכרו גם אסון פסטיבל ערד, אסון המכבייה, הפיגוע בדולפינריום ועוד. רהב מאיר אף ביקשה מהמשתתפים בדיון באולפן לשתף מניסיונם בלקחי אסונות העבר האלה. בהמשך ישיר הדגישה רהב מאיר כי כוונתה לאסונות טרור ולאסונות אזרחיים שפקדו את מדינת ישראל, כפי שנאמר במפורש בשידור. צר לנו על כל פרשנות אחרת הניתנת לדבריה המנסה להציג אותם כבעלי זיקה פוליטית כלשהי. פרשנות זו היא מופרכת ואנו מזמינים כל אחד ואחת מהפונים לצפות בקטע במלואו על מנת להבין מה הייתה כוונתה של רהב מאיר".

לגבי פוראת נסאר, נמסר מחדשות 12: "מטבע הדברים ניהול שידור חי הוא תהליך המורכב מקבלת החלטות מהירה. במהלך השידור החי ותוך כדי הראיון הוחלט להחזיר את השידור לאולפן.
אכן היה מקום לתת לאב השכול להשלים את דבריו. אך נדגיש למען הסר כל ספק: כל טענה על מניע זר זולת ניהול המשדר הרצוף – משוללת כל יסוד ומופרכת".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות