פרסום ושיווק

בחזרה ליסודות: איך מייצרים שיווק במציאות משתנה

אילוסטרציה אילוסטרציה

קצת יותר משנה חלפה מאז התפרצות מגפת הקורונה העולמית. שנה שגרמה לכולנו לחשב מסלול מחדש. תעשיות שלמות כמו הקולנוע, ההפקות והאירועים, התיירות והמסעדנות, הושבתו בן ליל. חברות רבות נאלצו לשנות את האסטרטגיה השיווקית ולבנות מחדש את תקציבי השיווק. מנגד הייתה זו שנה של הזדמנויות חדשות, תעשיות ומקצועות פרחו וחדשים נולדו.

תעשיות ה-eCommerce, הסטרימינג, הגיימינג והאירועים הווירטואליים הרקיעו שחקים. חברת Hopin שהקימה פלטפורמה לאירועים וירטואליים, הצליחה לגייס לאחרונה סכום של 565 מיליון דולר. חברת פלייטיקה הונפקה בינואר האחרון בנסאד"ק לפי שווי חסר תקדים של 9 מיליארד דולר. מקצועות כמו תרפיסטים, פסיכולוגים, מבשלים ביתיים, מטפלים, שליחים ומנהלי לוגיסטיקה, קיבלו דחיפה רצינית והביקוש לעובדים בהייטק כמו מנהלי קהילות, אנשי מוצר, פיתוח, שיווק ודיגיטל גבוה מתמיד. אפילו הנסיך הארי התחיל החודש את צעדיו הראשונים בחברת סטארטאפ לבריאות הנפש BetterUp כמנהל ה-Impact. כיצד משווקים בתנאי אי ודאות מובילים מהלכים יצירתיים ופורצי דרך וממשיכים לצמוח?

אחד הצעדים החשובים בעת משבר הוא חזרה ליסודות השיווק. יצירה של קשר אותנטי וישיר עם הלקוחות, התעניינות בשלומם, הגדרה מחודשת של הפרסונות והצרכים המשתנים כמו גם טיפוח קהילה ויצירה של תוכן איכותי. הנהלת מטריקס השכילה להבין זאת כבר בתחילת המשבר. הם קיימו שיחות עם הלקוחות על מנת להבין את הצרכים המשתנים שלהם ובתוך מספר ימים הקימו מרכזי תמיכה ונערכו לעבודה מהבית של אלפי עובדים ברחבי העולם. גם בנקסאר המייצרת מצלמות דרך חכמות יזמו פנייה ישירה ללקוחות, התעניינו בשלומם ואף הציעו להם חבילות בחינם. טרנדים כמו Black Lives Matter השפיעו על הצורך בביטחון ועל המכירות שגדלו והאירועים הפיסיים הוחלפו ביצירת תוכן ובטיפוח הקהילה. בחברת הסושיאל קזינו, סייפלי הבינו שההיבט החברתי חסר בשל אילוצי המגפה ויצרו אינטראקציה בין השחקנים לבין עצמם, שלחו חבילות אמפתיה לשחקנים הביתה ועבדו על המסר שהם שם בשבילם. בסטארטאפ לושה שהינו מערכת לאנשי מכירות B2B ערכו מחקר מחודש בכדי לבדוק היכן מצוי הלקוח, מהם קשייו וצרכיו. כתוצאה מהמחקר בנו את כל המסרים השיווקיים מאפס בהתבסס על התובנה שלקהל היעד שלהם, אנשי המכירות, שעובדים מהבית, קשה יותר למכור, משום שלקוחותיהם עובדים מהבית והדבר מקשה עליהם ליצור קשר ולבנות מערכת יחסים. הם מיצבו מחדש את לושה כ- Chief knowledge officer שנותנת את הדאטה שמאפשר לסגור עסקה.

הקורונה כפתה עלינו להישאר בבית והביאה לשפע בשעות הפנאי. מה שהיווה בסיס טוב לצמיחת תעשיית הגיימינג שכבר מזמן אינה נחלת הילדים בלבד. חברת סייפלי צמחה בהכנסות ובמספר המינויים והגדילה את תקציב הדיגיטל שכבר בשנה הקודמת עמד על סכום מרשים של כ- 100 מיליון דולר בכ-20%. אפילו מנכ"ל נטפליקס הכריז שהוא אינו חושש מ-HBO כמתחרה אלא מפורטנייט. בסייפליי יצרו משחקים מתמשכים שניתן לשחק ברצף לאורך סופשבוע שלם וכל הזמן דאגו לחדש ולהפתיע על מנת להשאיר את המשתמשים במשחק. הקורונה היא 'הדיסרפשן' הכי גדול בתולדות תעשיית האירועים. תעשייה שנאלצה למצוא כיוונים עסקיים חדשים בכדי לשרוד. כך למשל, המגפה הייתה עשויה להביא לקריסתה של ביזאבו, שמפתחת טכנולוגיה לעולם הכנסים, אבל בזכות פיתוח מהיר של פלטפורמה לכנסים וירטואליים הצליחה להתרומם וציינה את השנה הטובה בתולדותיה.

עדי יזדי דננברג | צילום: צילום תומר יעקובסון
עדי יזדי דננברג | צילום: צילום תומר יעקובסון

אחת הדרכים לשווק בתקציבים נמוכים היא על ידי קמפיין משפיענים, ערוץ שיווק שמאפשר הגעה בלתי אמצעית לקהלי היעד ולספר את הסיפור של המותג בצורה יצירתית ואותנטית. בסטארטאפ וורקיז, מערכת CRM לנותני שירותים כמו מנעולנים וחשמלאים מצאו דרך יצירתית לשווק על ידי הפיכת הלקוחות למשפיענים. מסתבר שבארה״ב יש שירות Junk Removing. בוורקיז זיהו איש מקצוע בתחום שאמנם אין לו עשרות אלפי עוקבים אבל העוקבים שלו הם בדיוק הקהל הרלוונטי, והפכו אותו למשפיען רשת, כזה שמעלה סרטונים המציגים את נפלאות השימוש באפליקציה ומייצר להם מספר לקוחות בכל חודש ועלותו בטלה בשישים.

השנה החולפת הזיזה לכולנו את הגבינה. אסטרטגיות, תוכניות שיווק, גאנטים ותקציבים נאלצו לעבור שינוי רדיקלי ולהיבנות מחדש תחת אילוצים ותנאי חוסר וודאות. הבשורה הטובה היא שלא כל פעילות שיווקית כרוכה בעלויות מטורפות ושאפשר לייצר אימפקט עם קמפיין אורגני יצירתי, תוסיפו לזה טוויסט הומוריסטי כזה שיתפוס ויראלית וגם דוד עם אבני נחל, קלע ותקציב זעום, יוכל לגבור על גוליית עם חרב, חנית ותקציב ענק.

*הכותבת סמנכ"לית שיווק בחברות גלובליות צומחות וחברת GCMO

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות