על סדר היום

העליון פסק: ניתן לשדר את חקירתו של שעיה סגל ז"ל

רביב דרוקר רביב דרוקר

בית המשפט העליון, בראשות השופט נעם סולברג, התירו לתוכנית 'המקור' לשדר את התיעוד החזותי והקולי של חקירת שעיה סגל ז"ל במשטרה. על פי ההחלטה מאחר והודעתו של סגל לא תוגש כראיה במשפט זה מפחית את החשש מפני פגיעה בשמו הטוב של הנחקר.

במסגרת חקירות המשטרה בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זומן במהלך שנת 2017 שעיה סגל ז"ל למסור את גרסתו בעניין. חודשים ספורים לאחר מכן סגל הלך לעולמו. לימים, הוגש כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים, נגד ראש הממשלה ונאשמים נוספים. תוכנית 'המקור' פנתה לשופטים שדנו בתיקי ראש הממשלה וביקשו להתיר להם לפרסםקטעים המתעדים את חקירתו של שעיה סגל ז"ל במשטרה. לפני כחודשיים, דחה הרכב השופטים את הבקשה: בשלב הנוכחי אין מחלוקת כי לא קיימת בעיית סמכות וכי ההרכב ובעקבותיו מותב זה מוסמכים לדון במה שעל הפרק". בהתייחס לבקשה עצמה, קבע בית המשפט, כי על-פי החוק והפסיקה, הכלל הוא, שלא יפורסם תיעוד חזותי או קולי מחקירת משטרה. המבקש לסטות מן הכלל האמור, נדרש לשכנע כי מתקיימות נסיבות מיוחדות ואינטרס משמעותי לעשות כן. בית המשפט המחוזי קבע, כי המערערים "לא מצליחים לעמוד בנטל הנכבד ולהצביע על 'נסיבות מיוחדות' ועל 'אינטרס משמעותי', המהווים תנאים לסטייה מן הכלל". בהחלטת השופט נדחתה בקשת המערערים לפרסם את התיעוד מחקירתו של שעיה סגל ז"ל במשטרה.

תוכנית 'המקור' ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון וטענה בין השאר, כי בית המשפט המחוזי שגה כי 'הדלפת' החומרים מטה את הכף לדחיית בקשת הפרסום. "הדלפות הן כלי ראשון במעלה בעבודתו של עיתונאי חוקר, הנמצא בחוד החנית להבטחת קיומה של מדינה דמוקרטית, המעוניינת כי לאזרחיה תישמר החירות להיחשף למידע אודות המתרחש בזירה הציבורית, ואשר משפיע על מציאות חייהם".

שופטי בית המשפט העליון קיבלו את הבקשה והתירו לפרסם את התיעוד של חקירת שעיה סגל ז"ל. השופט סולברג כתב בהחלטה: "שתי נסיבות שחברו להן כאן יחדיו, מטות אפוא את הכף להתיר את פרסום התיעוד החזותי והקולי בענייננו: האחת, והחשובה מן השתיים, הסכמת אלמנתו של הנחקר, שעיה סגל ז"ל, לפרסום הדברים; השניה – הצהרת המדינה כי הודעתו של סגל ז"ל לא תוגש כראיה במשפט. ההסכמה, מפחיתה, אם לא מאיינת, את החשש מפני פגיעה בשמו הטוב של הנחקר, ומצמצמת את החשש מכך שנחקרים פוטנציאלים עתידיים ירתעו משיתוף פעולה עם חוקריהם. ההצהרה, מקהה את החשש מפני תיאום גרסאות, וזיהום ההליך המתנהל בבית המשפט".

"יש שופטים בירושלים", צייץ דרוקר.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות