על סדר היום

בעקבות עתירת עו"ד שחר בן-מאיר: הקפאה של פרסום ממשלתי סמוי

בני הזוג גלנט מתראיינים בתוכנית אנשים בני הזוג גלנט מתראיינים בתוכנית אנשים

ב-2019 הגיש עו"ד שחר בן-מאיר עתירה לבג"ץ בדרישה להפסיק את פרסום ה'תוכן השיווקי' שלטענתו פוגעת בחופש העיתונות ויוצרת תלות כלכלית בין כלי התקשורת לבין המדינה. מעבר לנזק, טען עו"ד בן-מאיר בעתירה, המדינה גם עוברת על חוק הגנת הצרכן.

בעתירתו מפרט בן-מאיר באיזה אופן השקיעה המדינה מיליוני שקלים לטובת פרסום של תוכן שיווקי במגוון תוכניות ב'רשת', 'קשת', 'ידיעות אחרונות' ו-ynet, לצורכי קידום של שרים. בין המשרדים המאוזכרים בעתירה, משרד התחבורה שביצע עסקת תוכן שיווקי עם 'קשת' בעלות של 3 מיליון שקלים בשנת 2014 תחת הכותרת 'אם נוהגים – לא מסמסים – מילים יכולות להרוג'. במסגרת הקמפיין שהוציא משרד התחבורה, מימן המשרד תכנים בתוכניות 'אנשים', 'הבוקר של קשת', 'חי בלילה' וגם הופק סרט תיעודי בשיתוף פעולה עם קשת. שר התחבורה בזמנו, ישראל כ"ץ, זכה להתארח בשלל תוכניות של הערוץ.

המשרד לנושאים אסטרטגים רכש חבילת פרסום ב'ידיעות אחרונות' וב-ynet שכללה ראיונות עם בכירי המשרד. משרד הבינוי והשיכון, בתקופת השר יואב גלנט, רכש ב'קשת' עסקת תוכן שכללה ראיון בתוכנית 'אנשים' וב'רשת' עסקת תוכן בתוכנית The Voice שכללה בין היתר סדרת סרטונים קצרים ששולבו בתוכנית מתוך מטרה לקדם את תוכנית שיקום השכונות של המשרד.

משרדים נוספים המוזכרים בעתירה הם המשרד לנושאים אסטרטגיים, שרכש קמפיין בעיתון "ידיעות אחרונות" ובאתר ynet. הקמפיין כלל קידום של ארגונים פרו ישראליים, לתפישת המשרד, ובמסגרת זו פורסמו כתבות וראיונות עם בעלי תפקידים שונים בארגונים אלה. על פי העתירה, קבוצת ידיעות אחרונות קיבלה 350 אלף שקל על חבילת פרסומים זו, שכללה גם שלושה ראיונות עם צחי גבריאלי – בכיר במשרד. בנוסף, שילם המשרד, שהיה אז באחריות השר גלעד ארדן, 575 אלף שקל לקשת עבור סיקור חיובי של המשרד ועוד רבע מיליון שקל כדי לנאום בכנס "תקשורת חופשית" של "קשת".

בעקבות עתירתו של בן-מאיר משרד המשפטים ולפ"מ הודיעו בסוף 2019 כי הם זקוקים לגבש כללים ברורים בנושא רכישת תכנים. שני הגופים ביקשו דחייה של הדיון בעקבות משבר הקורונה. בהודעה שהוגשה לבג"ץ לפני מספר ימים, נציג המדינה מסר שבלפ"מ טרם סיימו לבחון זאת – אך עד שיגובשו כללים קבועים ייאסרו לגמרי "שיתופי פעולה" בהשתתפות נבחרי ציבור ועובדי מדינה.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות