מדיה

התזמורת האדומה: הדוקו החדש של קרל-לודוויג מעניק זווית ייחודית לסיפורי השואה

התזמורת האדומה התזמורת האדומה

כבר הרבה זמן שלא ראינו סרט דוקו חדש העוסק בשואה וכמעט שלא יוצא לנו לצפות בכאלה שמתמקדים בהתנגדות למשטר הנאצי ומתרחקים מנקודת המבט של הקורבנות. לעיתים נדמה כי הכל כבר סופר ותועד. ואכן 'התזמורת האדומה' של קרל-לודוויג רטינגר שעלה בסלקום tv, מחבר בין שני סרטים עלילתיים בשם הזהה שהופקו זה מזה בהפרש של 18 שנה, במזרח גרמניה בשנת 1971 ובצרפת בשנת 1989. שני הסרטים מתמקדים בדמות שהובילה טבעת ריגול אנטי-נאצית בשם 'התזמורת האדומה' בארצותיהם – שתי קבוצות לחלוטין לא מודעות זו לזו. את הקבוצה האחת הוביל קצין נאצי המשרת במשרד התעופה בברלין ואת הקבוצה השנייה הוביל יהודי פולני שפעל מבריסל.

"כששמעתי לראשונה על הסיפור של 'התזמורת האדומה' ידעתי שחשוב לי להביא לתודעה הציבורית את הצד של המתנגדים ולא הצד של הקורובנות", אמר קרל-לודוויג בראיון שערך בפסטיבל הקולנוע היהודי בניו יורק בתחילת השנה. "כשהתחלתי לחקור את הנושא גיליתי שאין בכלל חומרים מצולמים. ידעתי שאני לא מעוניין רק להביא ראיונות, זה יבש מידיי מבחינה קולנועית, אז חשבתי שאני יכול לעשות שימוש בסרטים העלילתיים שנעשו בעבר ומשם לתת את האינטרפרטציה שלי".

התזמורת האדומה | באדיבות סלקום tv
התזמורת האדומה | באדיבות סלקום tv

שני הסרטים, מותחני ריגול עם סגנונות דומים להפליא, מציעים נקודות מבט שונות על המאבק נגד הנאצים. האחת, מנקודת מבט קומוניסטית, מתייחסת להתנגדות משורות הנאציזם; האחר, מנקודת מבט מערבית, מתייחס לאומץ של ההתנגדות העממית. כל אחת מהן מציעה תמונה חלקית ומוטה. כעת מבקש הבמאי קרל-לודוויג רטינגר להציג את התמונה המלאה, באמצעות מעקב אחר שני הגיבורים – הקצין הנאצי, הרו שולצה-בויסן, והיהודי, לאופולד טרפר.

בנוסף לראיונות עם קרובי המשפחה של הגיבורים הראשיים, משלב הסרט חומר ארכיוני מהתקופה, כמו גם קטעים משני הסרטים העלילתיים וכן צילומים עדכניים מהלוקיישנים המקוריים אחריהם התחקה קרל-לודוויג. כל החוטים הללו שזורים ביד אמן ומעניקים לסרט מימד אמנותי מרהיב. התוצאה היא מסמך מרתק ומקיף היסטורית, שמספק זרקור על סיפורם של המתנגדים למשטר הנאצי והיטלר, כמו גם ממחיש את כוחו של המדיום הקולנועי ביצירת נרטיב.

התזמורת האדומה, 120 דק', אנגלית, צרפתית, גרמנית, עברית, כתוביות בעברית, סלקום tv.

————–
בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות