עד הבחירות זה יעבור, על סדר היום

מכבש הגוועלד: איך נראה יום הבחירות בדיגיטל?

בנימין נתניהו בשיחת לייב בטוויטר, 2016 בנימין נתניהו בשיחת לייב בטוויטר, 2016

ביום הבחירות התחרות להגיע לחשיפה מקסימלית בפיד של משתמשי הפייסבוק והאינסטגרם מגיעה לשיא. ערוצי הדיגיטל השונים הם הדרך היעילה ביותר לתקשר עם הבייס ועם מי שעדיין מתנדנדים. מי שעבד קשה בקמפיין הדיגיטלי שלו והעלה את כמות העוקבים שלו קוטף את הפירות ביום הבחירות, בישורת האחרונה יש לו יתרון גדול.

נתניהו הוביל בדיגיטל

נתניהו עבד קשה מאוד מתחילת מערכת הבחירות, ביום הבחירות הוא נהנה מיותר מפי 4 עוקבים מאשר הבא אחריו ברשימה. מעצם היותו ראש ממשלה הוא זוכה לעניין רב יותר מאחרים, אבל עדיין נוכחות מרשימה שלו בכל הזירות אפשרה לו ביום הבחירות להתשתמש יפה בכל הזרועות והנכסים הדיגיטלים שבאמצעותו.

בתחילת הקמפיין הושק הביביגרם, הבוט הרשמי של ראש הממשלה בטלגרם וביום הבחירות כבר ניתן היה לראות את הבוט מפיץ לאנשי הקשר שלו הודעה מטעם ראש הממשלה, הודעה שמתממשקת ישירות לאפליקציית הווצאפ ומאפשרת לשלוח הודעה לשלושה חברים ולדרבן אותם לצאת להצביע.

נתניהו התחיל את היום כמו כל המועמדים בתמונות שלו מצביע. מהר מאד התחדדו המסרים של היום הקריטי, נתניהו החל לפמפם את המסר שחסרים לליכוד 2 מנדטים לממשלת ימין יציבה. המטרה שלו היתה לייצור תחושת דחיפות, הוא הוסיף מספרים כדי להמחיש את רמת הדחיפות. במהלך היום נתניהו העלה לייבים מהדרכים, ממוצע של 2-3 בשעה, השיא היה כשהגיע לביתה של עדן בן זקן.

צילום מסך
צילום מסך

לפיד התמקד בשיעורי הצבעה

יאיר לפיד התחיל את היום ברחובות תל אביב, הוא העלה כמיטב המסורת במערכות האחרונות קמפיין ערים ממוקד כדי לדרבן מצביעים לצאת לקלפיות. קמפיין עם מודעה שממחישה את תמונת המצב העגומה מבחינת שיעור ההצבעה עלה בצורה ממוקדת בערים ש"יש עתיד" זיהו כבעלות פוטנציאל לגרוף מנדטים.

צילום מסך
צילום מסך

ליברמן פנה לחילונים

ליברמן התחיל את היום עם לייב בפייסבוק היישר מכיכר דיזינגוף כשמאחוריו שלט גדול עם הסיסמא ״ליברמן טוב לחילונים״. התבנית הזאת זכורה לנו מהעבר (נתניהו טוב ליהודים) . מעניין שליברמן בחר דווקא בתל אביב כיעד לפתיחת היום, ויהיה לא פחות מעניין לראות האם הוא יעביר אליו קולות של תל אביבים מהמרכז שמאל או שיגלה קהל מצביעים חדש שלא חשב בכלל להצביע ויצטרף לבייס של ליברמן שנשען עד היום בעיקר על הקול הרוסי.

צילום מסך
צילום מסך

מרב מיכאלי בכיכר

מרב מיכאלי התחילה את היום עם פוסט מאנדרטת יצחק רבין בבניין עיריית תל אביב, המשיכה בלייבים מרחבי תל אביב והתמקדה בקהל התל אביבי בעיקר ובקול הנשי. בסה״כ ניתן להגדיר את הקמפיין של מרב מיכאלי בזירת הדיגיטל כמוצלח, היא רשמה את העלייה המרשימה ביותר בכמות העוקבות והעוקבים בעמוד הפייסבוק שלה ובתקציב קטן משמעותית מאחרים היא ללא ספק הצליחה לעורר שיח ברשת.

צילום מסך
צילום מסך

במהלך היום אף חידדה את המסר שלה והתמקדה בקול הנשי:

צילום מסך
צילום מסך

בנט למען בעלי מוגבלויות

נפתלי בנט נקט בגישה דומה כשהעלה סרטון עם מספר 9 ברשימה שלו, שירלי פינטו, חרשת, שלדבריו תייצג בכנסת 1.8 מיליון ישראלים עם מוגבלויות. כלומר הוא סימן כאן את היעד של להגיע ל -9 מנדטים.

צילום מסך
צילום מסך

 

בנט זיהה כי סמוטריץ ובן גביר הם הסכנה המיידית שלו וכצעד מקדים לגוועלד אפשרי מצידם, העלה סרטון עם יועץ הבחירות האמריקאי שלו ובו הוא אמר כי סמוטריץ מתייצב באופן בטוח מאד על 6 מנדטים וכי אין סכנה שלא יעבור את אחוז החסימה. כך ניסה בנט להבטיח שהמתלבטים אשר עלולים להצביע לסמוטריץ כדי לעזור לו לעבור את אחוז החסימה יצביעו לימינה בסופו של דבר.

צילום מסך
צילום מסך
צילום מסך
צילום מסך

במהלך יום הבחירות המסרים הקצינו, קצב הפוסטים המשיך לעלות ובו קריאה חוזרת לצאת להצביע. כשהתחילו להתברר אחוזי ההצבעה הנמוכים היה אפשר להבחין הלחץ של המועמדים. ניתן לראות בצילום המסך 3 הודעות מתוך רבות שנשלחו בטלגרם עם קריאה של נתניהו לצאת להצביע, כך גם מועמדים אחרים בלייבים בפייסבוק.

מסרים של דחיפות לעומת אחוזי הצבעה

בבחירות האלה ראינו לראשונה שימוש ברשתות חברתיות חדשות כגון טיקטוק וטלגרם. נתניהו כהרגלו הוביל את החדשנות בדיגיטל והיה הראשון להראות נוכחות בכל פלטפורמה חדשה. לפיד שני לו גם בזירת הדיגיטל בדומה לתמונת המנדטים הסופית. הניסיונות האגרסיביים להוציא מצביעים לקלפיות עם מסרים שמייצרים דחיפות ביום הבחירות ברוב המקרים לא הצליחו, בסופו של היום נוכחנו לדעת ששיעור ההצבעה הכללי היה נמוך מהבחירות הקודמות וייתכן שהיה נמוך עוד יותר ללא מכבש מסרי הגוועלד של השעות האחרונות.

צילום מסך
צילום מסך

– – – – – – – –

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות