עד הבחירות זה יעבור, על סדר היום

הסטטוס הפוליטי ברשתות: כולם משתמשים בסקרים ופונים לבייס

שלט בחירות

נותרו פחות משבועיים לבחירות, מעכשיו המסרים צפויים להתחדד, הסכינים ישלפו והאגריסביות תעלה. ממה שמתרחש בזירה הדיגיטלית נראה שנתניהו התחיל הכי חזק ואז הגביר, הוא מייצר פעילות חזקה בעמוד שלו, בשבוע האחרון הוא העלה 96 פוסטים (ממוצע של 14 פוסטים ביום), יותר מלפיד בנט וסער ביחד. אחריו בדירוג הפוסטים מירב מיכאלי עם כ- 28 פוסטים, הפער ביניהם עצום. כשרואים את הנתונים האלה מתקבל הרושם שהוא המועמד שהכי רוצה לנצח.

סקרים משפיעים על כמות ותדירות הפוסטים

החשיבות של כמות הפוסטים גדולה, שם המשחק בהעברת מסרים בכלל ובקמפיינים פוליטיים בפרט הוא חשיפה ותדירות. כל המועמדים מנהלים במהלך קמפיין בחירות סקרים על בסיס יומיומי כדי להבין איך הם נתפסים בעיני הציבור בסוגיות כגון: התאמה לרשות הממשלה, טיפול בסוגיות בוערות שעל סדר היום ובמאפיינים אישיותיים. בזירה הדיגיטלית יש למועמדים אפשרות לשפר את מצבם בסוגיות בהן הם נתפסים בעמדת נחיתות.

דוגמא טובה מהשבוע שחלף היא של בנט, מועמד ששואף לרשות הממשלה אבל נתפס לפי הסקרים כפחות מתאים (אחרי נתניהו וסער), הוא העלה תכנים שאמורים לשפר את מצבו במדד זה. בנט העלה לעמוד הפייסבוק שלו ראיון באנגלית רהוטה מול עיתונאי זר מתגרה שכונה "מראיין זר חצוף שהאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה".

בנט ניצל בחכמה את הרשתות החברתיות כדי למנף את הריאיון הזה שאגב היה באמת מצוין וללא ספק השיג את מטרתו כשייצר ויראליות ואמפתיה לבנט. בזירה הזאת הוא מצליח להתחרות מול נתניהו בכבוד, ראיונות מסוג זה מיועדים מראש לצרכי פנים מאשר לצרכי חוץ. באופן כללי, פוסטים על פגישות עם מנהיגים זרים יכולים לעזור לתדמית של המתמודדים ולתת מימד של בינלאומיות.

צילום מסך
צילום מסך

המשוואה של העברת מסרים

בעניין העברת מסרים, יש משוואה פשוטה שבזירת הדיגיטל היא גם מדידה ונוחה לניהול ומעקב: Xחשיפות בשבוע * Yתדירות=Z סיכוי לשנות דעה או לחזק דעה. כלומר, חשיפות ותדירות של העברת מסרים חשובות כדי למדוד את עמדות הציבור אחרי פרק מסויים ומכך להסיק על אפקטיביות הקמפיין.

בדרך כלל נדרשות יותר מחשיפה אחת של המסר בממוצע לאדם כדי להשפיע על דעתו (לשנותה או לחזקה), לכן נקודת ההנחה הבסיסית היא שרמת התדירות בשבוע צריכה להיות בממוצע 3-4 פעמים בהן נחשף אדם למסר ספציפי.

הרעיון יחסית פשוט, לא להרבות במסרים, לבחור מסר או שניים עיקריים, לפמפם אותם בתוך פרק זמן קצוב לקהל מוגדר מראש ובתדירות מספיק גבוהה ואחרי זה למדוד בסקרים שוב את העמדות של אותו, ריבוי מסרים יכול לפגוע מאוד במאמץ הזה.

אצל מפלגת העבודה בראשות מירב מיכאלי היא אומנם ממשיכה להגביר נוכחות בפייסבוק, אבל נכון לעכשיו הקמפיין מרובה מסרים, ההנחה היא שמנסים למצוא את המסר החזק ביותר לרוץ איתו לישורת האחרונה.

איך מתודת העברת המסרים נראית בקמפיין הבחירות הנוכחי?

המסר שנתניהו מנסה כרגע להעביר ולחלחל בתודעה של הציבור שזה או הוא בראשות הממשלה או לפיד. נתניהו מצליח גם באופן מסוים לייצר סדר יום שמדברים עליו עכשיו ואפילו מחנה השמאל- מרכז עסוק בזה ובמי יעמוד בראש. הוא מנסה להביא לזה תימוכין כמו ציטוטים של לפיד על כך שגם סער וגם בנט יסכימו בסוף לשבת תחתיו, יחד עם המשותפת.

צילום מסך
צילום מסך
צילום מסך
צילום מסך

בנוסף נתניהו מנסה להציב אותו מול לפיד בסוגיות שונות כמו האיום האירני, הכלכלה (מציג את עצמו כשר האוצר הטוב בתולדות המדינה ועל כך לפחות יש הסכמה די רחבה על הצעדים שעשה בזמנו כשר אוצר). דבר נוסף זה פניה למחנה הימני הכללי שכל קול שהולך לבנט וסער בסופו של דבר יביא את לפיד לראשות הממשלה, מכאן גם הסיסמא "ממשלת ימין על מלא". במקביל לכל אלה נתניהו ממשיך להרבות במפגשים בלייב כדי לשמר את הקשר האנושי עם האזרח.

בשבוע החולף גם ליברמן עם מסר מרכזי של ליברליות מול החרדים. הטקטיקה שלו היא לטרגט באופן ממוקד ערים שכנראה ששם הוא מזהה פוטנציאל הצבעה גבוה שלא מומש, ומנסה לעורר אותם עם הנתונים הנמוכים של אחוזי הצבעה בבחירות האחרונות במטרה להמחיש את אחוז הלא מצביעים הגבוה ו"תרומתם" לחיזוק קולות החרדים.

צילום מסך
צילום מסך

תמונה שמראה חנות של am:pm עם כיתוב "סגור בשבת" ללא ספק פונה לבייס שלו ומנסה לדרבן אותם לצאת להצביע.

האם יש שינוי בכמות העוקבים של המתמודדים?

בזירת העוקבים, כיאה לתקופת בחירות כל המועמדים מגדילים את כמות העוקבים שלהם, למעט גדעון סער שבאופן מאד חריג ממשיך כבר שבוע שני ברציפות לאבד עוקבים לעמוד הפייסבוק שלו, בקורלציה מעניינת לצניחה בסקרי המנדטים שלו.

בחירות 2021, מי מוביל ברשתות החברתיות?
בחירות 2021, מי מוביל ברשתות החברתיות?

מבחינת כל המתמודדים מסתמן שהם מפנים את המאמץ לבוחרים הפוטנציאלים שלהם, לבייס ולא משקיעים מאמץ בניסיון להעביר מצביעים ממחנה אחד לאחר. הכיוון הוא לדרבן את ציבור הבוחרים לצאת משאננות ולהצביע.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות