דיגיטל, עד הבחירות זה יעבור, על סדר היום

הסטטוס הפוליטי ברשתות: נתניהו מוביל

בנימין נתניהו בשיחת לייב בטוויטר, 2016 בנימין נתניהו בשיחת לייב בטוויטר, 2016

הבחירות שוב בפתח, תשדירי התעמולה המוכרים מפעם ברדיו ובטלוויזיה הפכו לפחות רלוונטים, הקמפיינים של המתמודדים ללא ספק עברו לדיגיטל שם משקיעים תקציבים וקריאייטיביות. קמפיין מערכת הבחירות של ישראל מתמקד בפייסבוק, אינסטגרם ולאחרונה הצטרף "שחקן חדש" – הטיק טוק שחלק מהמתמודדים כבר שם.

הרשתות החברתיות מאפשרות שיח פחות מצונזר ומוגבל, כך אפשר להגיע לקהלים בזירות בהן הם נמצאים בפילוח מדויק, ישיר ומדיד יותר.

הפרמטרים לפיהם קובעים מי מוביל ברשתות החברתיות: כמות עוקבים, תגובות, פולו אפים, כמות התכנים שכל עמוד מעלה, חשוב להבין שגם כאשר מקבלים תגובות שליליות רבות גם זה תורם מאוד להפצה. ללא צל של ספק נכון לעכשיו מי שמוביל בכל הפרמטרים הוא בנימין נתניהו.

דורון דביר | צילום: שי בראל
דורון דביר | צילום: שי בראל

סטטוס לייקים שבועי

נתניהו מוביל בפער משמעותי מהמקום השני עם פי 5 לייקים מבנט, זה צפוי מכיוון שראש ממשלה מכהן מרכז סביבו הרבה יותר עניין: גם מקרב תומכיו וגם מקרב הציבור הרחב שמתעניין במה שיש לראש הממשלה לומר.

נכון לעכשיו לפיד הוא היחיד שמריץ קמפיין לייקים ממומן לעמוד שלו, זה מסביר את הגידול בכמות הלייקים למרות שהוא נמצא במקום שכבר קשה לגדול ממנו אלא אם כן יהיה ראש ממשלה.

מירב מיכאלי וגדעון סער גדלים אף הם בכמות הלייקים אבל יש להם עדיין הרבה לאן לגדול מהמקום בו הם נמצאים כרגע.

סטטוס פוסטים שבועי

נתניהו בולט מעל כולם יש לו כמות פוסטים גדולה יותר מזו של בנט ולפיד יחד. גם כמות המעורבות סביב הפוסטים של נתניהו גבוהה בהרבה מזו של האחרים, זה נתון שמושפע מכמות האנשים שנחשפים לפוסטים הן באופן אורגני כעוקבים של העמוד (וכאן יש לנתניהו יתרון עצום על פני האחרים) והן מפעילות ממומנת של פוסטים שתלויה בתקציב הקמפיין.

נתון מעניין הוא רמת המעורבות ביחס לכמות העוקבים של כל אחד מהמועמדים (באחוזים). לנתון זה משמעות חשובה שכן אחוז גבוה של מעורבות אל מול כמות עוקבים עשויה להעיד על עניין רב (שלילי או חיובי) ותורם להפצה ויראלית של המסרים והגעה לקהלים חדשים מעבר לבייס:
44.8K ממוצע לפוסט (1.7% מול כמות העוקבים)
8.9K אצל בנט (1.8%)
16.6K לפיד (3.4%)
14.2K גנץ (4.7%)
7K ליברמן (2.9%)
15.5K מיכאלי (10.5%)
7K סער (6.7%)

סטטוס פוסטים שבועי
סטטוס פוסטים שבועי

קידום ממומן

המסרים בקידום ממומן בפייסבוק הם אלה שאמורים להביא קולות חדשים, הם פונים לציבור שמחוץ לבייס של המועמדים. מי שבביס נחשף לפוסטים שמועלים בעמוד באופן אורגני. להלן כמה דוגמאות למסרים מהשבוע שחלף:

בנימין נתניהו – הראיון עם יונית, ראשונים בחיסונים, הזדמנות לממשלת ימין אמיתית.

יאיר לפיד – מצע יש עתיד, ממשלה שפויה, אקלים.

נפתלי בנט – כאוס מול סדר, אלון דוידי ראש עיריית שדרות הרכש החדש, פניה למגזר האנגלו-סכסי.

בני גנץ – הבלטת הישגי כחול לבן בתחומי פתיחת הסגר, החזרת אירועי התרבות, הריאיון עם אמנון אברמוביץ, 10 שנים למינויו לרמטכ"ל – הבלטת המנהיגות.

אביגדור ליברמן – חרדים.

גדעון סער – הצגת הנבחרת, חוק הגבלת כהונה.

מירב מיכאלי – ללא קידום ממומן בכלל בפייסבוק בשבוע האחרון.

אפקטיביות קמפיין

אפקטיביות קמפיין נמדדת על ידי שיעור המעורבות (תגובות, צפיות בסרטון, לייקים, שיתופים) שהמודעות יצרו ורמת החשיפה להן זכו במסגרת מגבלות התקציב הקיים. לשיעור מעורבות גבוהה השפעה חיובית על יכולת ההפצה של הפוסט מכיוון שהאלגוריתם של פייסבוק מפיץ באופן ויראלי לחבריו של ה"מעורב" את הפוסט. כלומר כל מי שמגיב בכל צורה שהיא לפוסט, תורם להפצתו הויראלית. זה חומר למחשבה לכל מי שמטריל פוסטים ולמעשה תורם להפצת המסר.

תקציב חשיפות
תקציב חשיפות

טיקטוק

רבים ממשתמשי הטיקטוק אינם בעלי זכות הצבעה, אז נשאלת השאלה למה להשקיע שם משאבים? קודם כל כי זאת מעביר מסר הוכחה שאתה עדכני, מחובר למה שקורה סביבך. מתמודד רציני שלא נמצא במקומות האלה עלול להצטייר כמנותק.

נתניהו מוביל גם בזירה זו עם כמות עוקבים של 221 אלף כשיאיר לפיד דולק אחריו עם 52 אלף. מעניין לראות שהפרופורציה בפער העוקבים נשמרת מפייסבוק.

בטיקטוק בשונה מפייסבוק לא ניתן לקדם תכנים פוליטיים בתשלום, כך שלכמות העוקבים חשיבות מכרעת ביכולת להפיץ את המסרים. אין גם אפשרות לקמפיין ייעודי להגדלת כמות העוקבים כך שבדומה לאינסטגרם, הגדילה בכמות העוקבים מגיעה באופן ישיר לכמות העלאת התכנים והויראליות שהם תופסים.

זירת הטיקטוק מושלמת להעברת מסרים קצרים, קליקים ומדויקים ונתניהו עושה את זה פשוט בצורה מושלמת עם נגיעות הומור שמבליטות את הצד האנושי והחברמני שלו.
מסרים של ללכת להתחסן מיד, שיתוף של חוויה מהשלג הירושלמי וכמובן ה ״נה נה נה״ המדובר מהראיון עם יונית.

עצם העובדה שאי אפשר לפרסם לאנשים שלא עוקבים אחריך למעשה הופך את הטיקטוק פלטפורמת לחיזוק הבייס. וזה חשוב לא פחות מפניה לקהלים חדשים. חיזוק הבייס והנעה שלהם לצאת ביום הבחירות להצביע.

בנימין נתניהו מתוך עמוד TIKTOK
בנימין נתניהו מתוך עמוד TIKTOK

גם יאיר לפיד משתמש בפלטפורמה הזו כדי להקליל את המסרים ולייצר דיאלוג נעים עם הקהל. לדוגמא סרטון בו הוא משיב לשאלות בצורה קלילה והומוריסטית אל מול מקבץ סרטונים טיקטוקיים טיפוסיים.

יאיר לפיד מתוך עמוד TIKTOK
יאיר לפיד מתוך עמוד TIKTOK

מה לא כדאי לעשות בטיקטוק: בני גנץ לדוגמא העלה פרומו לראיון שלו עם אמנון אברמוביץ. לא מתאים לפלטפורמה כמו טיקטוק. בטח יתאים לפייסבוק אבל לפלטפורמה קלילה, חיובית ושמחה כמו טיקטוק זה פשוט לא שייך.

בני גנץ מתוך עמוד TIKTOK
בני גנץ מתוך עמוד TIKTOK

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות