דיגיטל, עד הבחירות זה יעבור, על סדר היום

הפוליטיקאים זורמים לטיקטוק הזה של הצעירים. למה?

אפליקציית טיקטוק משחררת פ'יצר חדש לשליחת קורות חיים טיקטוק, אילוסטרציה

עוד לפני ההכרזה הרשמית על מערכת הבחירות בישראל התחילו הפוליטיקאים לעשות שימוש בפלטפורמת הטיקטוק המזוהה בישראל יותר עם גילאי העשרה. הראשון שהתחיל את הטרנד הוא דווקא ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון המכהן, בני גנץ, אשר העלה סרטונים שלא יביישו את כל הטיקטוקרים הבולטים. החל מאתגרים, מוזיקה ועד מסרים בצורה קלילה וכיפית. אחרי גנץ גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבין את הפוטנציאל הצעיר ופתח חשבון בעזרת יועציו הצעירים.

@bnetanyahuרגע של כיף בשלג ❄️♬ Curiosity – Danilo Stankovic

לא סתם הפוליטיקאים עושים שימוש בפלטפורמה הזו, במערכת הבחירות הנוכחית הם רוצים לחזר גם אחר הקהל הצעיר, במיוחד שבשנים האחרונות הבחירות מתקיימות בתדירות כה גבוהה. האם זה אפקטיבי? לאו בהכרח. על פי סקר שערכנו באתר הנוער פרוגי יחד עם מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע, בקרב בני נוער בישראל נמצא כי 58.4% חשבו כי מדובר בצעד נואש ומביך מצד הפוליטיקאים בעוד ש-24.3% טענו שזה מגניב ומדבר לצעירים.

בני גנץ, בנימין נתניהו | tiktok
בני גנץ, בנימין נתניהו | tiktok

במסגרת הסקר, בדקנו גם האם בני הנוער נחשפים לקמפיינים של הפוליטיקאים מהטיקטוק. התוצאה הייתה מעניינת. רוב הנשאלים בסקר העידו שהמסרים הפוליטיים שהם צורכים מהמועמדים מגיע דווקא משלטי החוצות ולאחר מכן משידורי הטלוויזיה והעיתונות הכתובה. 22% מהנשאלים העידו כי הם נחשפים לאותם הקמפיינים הפוליטיים בטיקטוק.

אלכס נסטר, מנכ"ל פרוגי | צילום: ירון ברנר
אלכס נסטר, מנכ"ל פרוגי | צילום: ירון ברנר

אבל למה להם להשקיע בכלל בקהל שברובו לא יכול להצביע עבורם? (שכן גיל ההצבעה בישראל עומד על גיל 18). לחלק מאותו הקהל הצעיר לא הייתה כלל זכות הצבעה במערכות הקודמות, אלא שבעקבות התדירות של הבחירות – חלק מאותו הקהל התבגר, וכעת הוא יוכל להשתתף ולהצביע בבחירות. אבל אלו שלא – האם הם בכלל מנסים לשכנע את משפחתם להצביע עבור המפלגה שהם תומכים בה? 18.3% מהמשיבים העידו כי הם מנסים לשכנע את בני משפחתם להצביע למפלגה המועדפת עליהם. מנגד, 53.5% מהנשאלים העידו כי הם לא מנסים לשכנע.

@gantzbe♬ Pure Gold – PX Hammer

למעשה, חלק מהפוליטיקאים כבר מכינים את השטח לעתיד – כלומר לא בונים על קולות הנוער לבחירות הקרובות אלא להמשך הפוליטי של מפלגותיהם. זה יכול להיות כקהל בוחרים בטיקטוק וזה יכול להיות גם כפעילי מפלגות בעתיד או אפילו כרגע במטה הנוער של אותה המפלגה. אלו יהפכו לפעילים בשטח וינסו להביא בעצמם קהל בוחרים, כבר מעכשיו בבחירות הקרובות. כאמור, זאת לצד הניסיון להביא את הקול גם מהורי הטיקטוקרים. אם זה לא מספיק – הורים רבים הצטרפו בשנה האחרונה לטיקטוק בגלל הילדים שלהם, מה שיצר גידול בחשיפה גם לגילים הבוגרים יותר של משתמשי האפליקציה הפופולרית, וגם אליהם מכוונים אותם הפוליטיקאים, אבל שוב – הדגש באפליקציה הוא על הנוער. האם זה אפקטיבי? ובכן, הטיקטוק הפך לכלי ממשי בקמפיינים רק בבחירות הנוכחיות ולכן נדע את האפקטיביות רק אחרי שייסגרו הקלפיות.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן. ויש גם אפליקציה: להורדת האפליקציה עבור מכשירי אנדרואיד  |  להורדת האפליקציה עבור מכשירי אייפון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות